Köpa bostadsrätt eller inte?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa en bostadsrätt för cirka 2,7 miljoner kronor.

Månadskostnaden skulle ungefär bli:

• Avgift: 5 800 kr

• Ränta (ca 3 %)

• Amortering (2 %)

• Driftkostnader: ca 1 500 kr/mån

Vi har idag en gemensam nettoinkomst på cirka 56 000kr/mån. Om ungefär fyra månader kommer vårt första barn och jag går på föräldraledighet, vilket innebär att vår inkomst kommer minska ganska mycket under en period.

Vi kommer dock fortfarande ha en bra buffert kvar även efter köpet.

Nu funderar vi på om det är smartare att vänta med bostadsköpet tills efter föräldraledigheten, eller om det ändå kan fungera ekonomiskt.

Hur har ni andra tänkt eller gjort i liknande situationer?

Du behöver nog lägga till vad ni har för sparat kapital, hur mycket som går till kontantinsats och hur mycket er nettoinkomst kommer minska för att få vettiga svar. Sen är det också bra att jämföra alternativen, hur bor ni nu och är det möjligt för er att bo kvar? Om ni bor på ett dyrt korttidsandrahandskontrakt är svaret kanske annat än om ni har ett billigt förstahandskontrakt.

Själv skulle jag köpa den lägenhet jag vill bo i, då den är ute till försäljning.

Fonder och aktier ska man köpa med hjärnan. Boende med hjärtat.

4 gillningar

Efter köpet kommer vi ha ca 250 000kr kvar.

Då våra inkomster nästan är identiska så kommer inkomsten att halveras.
Vi bor idag i en hyresrätt med förstahandskontrakt som kostar ca 11 500kr per månad.

Räknar man med 10% kontantinsats så får ni boendekostnader på ca 16k inklusive amortering efter avdrag. Då har ni 12k kvar att leva på med halverad inkomst. Jag tycker det låter tight, och då har vi inte heller räknat med eventuella studielån eller bilkostnader. I och med att ni har ett förstahandskontrakt med lägre kostnad än ränta+avgift och drift så tycker jag det alternativet ser bättre ut. Sen så blir väl inte inkomsten halverad utan ni lär få föräldrapenning.

Kan ni bo kvar även med barn?

1 gillning

Ja vi skulle kunna bo kvar runt två år till.

Är lägenheten ni vill köpa också anpassad till att ni skulle kunna bo där 5–10 år framåt? Det kanske inte är helt orimligt att ni får ännu ett tillskott till familjen framgent. I så fall tar ni på er en risk att behöva sälja till förlust.

Givet det som är sagt så tycker jag nog ni gör klokare i att bo kvar i hyreslägenheten och spara undan pengar som annars skulle ha gått till amortering i indexfonder.

Samtidigt så har sämre ekonomiska beslut fattats, och helt orimligt är det inte. Är man ung och ska in på bostadsmarknaden så kommer det sällan riskfria guldlägen utan man måste våga chansa ibland

1 gillning

Jag gjorde så här nu när jag köpte bostadsrätt :slight_smile:

Tog fram en del schablonkostnad, för att lista ut hur mycket “jag” kommer kosta. Tog fram kostnader för bostaden, bolån + avgift + drift + försäkring.

Sen kollade jag nettolön - (“jag” + kostanden för bostaden) och sedan kom jag fram till att differensen är tillräckligt.

Sen var det mera “feeling” när jag bestämde mig för bostaden! Även om marginalen var små är dom inte små för alltid.

3 gillningar