Köpa första bostadsrätt eller bo kvar i hyresrätt?

Hej!

Skulle behöva lite tips och råd angående eventuellt första bostadsköp. Bor nu i hyresrätt, nyproduktion större 3a och betalar ca 15000 per månad inkl el och vatten, vilket känns mycket för en hyresrätt och har därför funderat länge på att köpa vår första bostadsrätt.

Har kollat in ett område som vi är väldigt intresserade av att köpa i, och vill bo i många år framöver. Området är ännu mer centralt än där vi bor nu och därmed högre priser på lägenheterna. I det området hade vi haft råd med en mindre tvåa för att få samma månadskostnad som nu (15 000kr där ränta, amortering, föreningsavgift är inkluderat) räknat på ca 5% ränta. Men funderar på om det är dumt att “nedgradera” vår hyresrätt mot en mindre bostadsrätt till samma månadskostnad.

Mina funderingar:
Ska man vänta med att köpa bostadsrätt till räntorna eventuellt sänks? Men då kanske priserna stiger… Borde vi avvakta med att flytta och spara ihop till en större kontantinsats så vi har råd med en större 2a/3a i området vi vill bo i? Hur investerar jag pengarna på bästa sätt fram tills bostadsköp? Nu är kontantinsatsen på ett sparkonto med ränta vilket ger en bra månadsutdelning med aktuella sparräntor, som hjälper till att få ner hyreskostnaden lite om man väljer att se det så.

Har svårt att våga mig in på aktiemarknaden och börja spara större summor i fonder då sparhorisonten är kort med tanke på att vi måste köpa något inom 4 år om vi inte hittar en ny hyresrätt vi trivs i.

Allmänna råd inför första bostadsköp? Fördelar/nackdelar med respektive val, vad är mest ekonomiskt smart?

Jag tycker att frågan ska grundas i livsplaner, inte i månadskostnader eller förväntad prisutveckling här eller där.

2 gillningar

Dottern gick från en hyres 2a(7000)till en bostadsrätt på 3 rum(20,000). vi sa att de skulle stannat då räntorna precis drog igång. De ville inte lyssna
15000 kr som din eventuellt nya lägenhet skulle kosta. Hur mycket lån har föreningen?
Det kan snabbt bli högre kostnader.
Sen det här med bostadsrätter. Du äger inte ens lägenheten men sätter dig i skuld med miljonbelopp oftast.
Märkligt system

1 gillning

Jag köpte en bostadsrätt för många år sedan som jag bor kvar i än idag men skulle jag haft chansen att få tag i e hyresrätt i samma område med en rimlig hyra så hade jag sålt bostadsrätten direkt.
Har inge bråttom att flytta trivs bra där jag bor men som sagt blir det flytt i framtiden så väljs brf bort, även blivit lite trött på att bli den där “ove” i föreningen när folk ej sköter sig…
Har man komtrollbehov som mig så är.det inte alltid så lätt att bo i en förening där man gemensamt beslutar om stora frågor med andra “lekmän”.

Detta är troligtvis min sista bostadsrätt jag äger nästa bostad blir antingen en hyresrätt eller något jag har en lagfart på (ägarlägenhet/radhus med äganderätt)

2 gillningar

Låt livsplanerana styra som någon skrev tidigare. Är det läge för er att införskaffa en tvåa i detta skede av livet bara för att “äga” något?

Guldåren för lägenheter är förbi och nu är det många som köpt med kort tidshorisont som inte kan sälja på denna marknad. Köper ni en tvåa så köp för att bo där minst 5-10 år. Har ni andra planer så avvakta med att köpa. Om ni behöver en tvåa kolla om någon vill byta sin hyresrätt mot eran?

Har du räknat på det? Vad ni tjänar mest på?

Jag har köpt bostadsrätt för att det är den enda sätt att välja var jag bo. Jag är invandrare och har inte tillräckligt köpoäng after 6 år för att bo nästan ingenstans i min stad.

Om jag skulle få plats på bra statliga hyresrätt det finns ingen mening att köpa jättedyrt bostadsrätt. 50k+ SEK/kvm kan köpa så mycket investeringar att är det sällan värt det med hyresrätt låg priserna.

Till exempel det finns nu på kommunens kö 10k/månader 94kvm i prime location. I samma väg finns nu bostadsrätt för 6.5M och 7k/m avgifter för 92kvm i en 1932 BRF. Det är helt galet att köpa om du kan hitta vad du gillar att hyra så där.

2 gillningar

Håller helt med Jens här.

Men om vi ändå ska prata ekonomi hade det ju varit en uppsida för er med ett köp om månadskostnaden med amorteringen är 15.000. Då betalar ni ju faktiskt amorteringen till er själva (inför framtida uppgradering) och kan potentiellt sänka er månadskostnad när räntan går ner. Att försöka tima marknaden och köpa när räntan går ner kan ju även -som du själv beskriver, också göra att bostaden blir dyrare i inköp. Hur bostadsmarknaden kommer röra sig har många siat om, men ingen vet ju säkert.

Frågor jag hade ställt mig själv:

1. Hur länge kan vi tänka oss att bo mindre? Tidshorisonten spelar in beroende på vart i livet man är (barn etc). Vid för kort tidshorisont hade jag nog väntat.
  2. Vad är uppsidan/nersidan att bo i en bostadsrätt vs hyresrätt? Väg även in andra parametrar än ekonomi, som närhet genom att bo mer centralt, storleken etc.
  3. Kommer föreningen behöva göra kraftiga hyreshöjningar som äter upp vinsten vid en räntesäkning?
  4. Status på det underhåll man behöver göra själv i en bostadsrätt, exempelvis vitvaror. En lägenhet har förstås inte samma underhåll som ett hus, men har mer investeringsbehov än en hyresrätt.

Att trivas där man bor och inte arbeta för att bo är i slutändan det som är viktigast om du frågar mig -oavsett i vilken bostadsform man väljer.