Hur dyr bostadsrätt har jag råd med?

Hej allesammans!

Jag är 25 år och har växt upp utan några ekonomiskt kunniga föräldrar överhuvudtaget. Sedan länge har jag känt själv att de varit ganska oansvariga för sina egna ekonomier, vilket säkert gjort mig tvärt om - sparsam och överdrivet optimerande, på gott och ont.

Jag har civilingenjörsexamen i teknisk fysik och har jobbat 1 år och behöver skaffa boende nu. Har inte supermycket ködagar så kollar på bostadsrätt. Jag bor inte tillsammans med min flickvän i dagsläget, men planerar att flytta ihop när vi har större lägenhet. Hon är dock student och har ett par år kvar, så jag får nog köpa lägenheten själv.

Det känns som ett väldigt stort steg att ta och så otroligt mycket att tänka på med allt gällande läge, planlösning, stambyte, skuld/kvm, sparande, renoveringar, budgivning etc. Känner också mycket press över att allt ska bli perfekt och man ska kunna bo där länge. Bor i Göteborg och har därmed förmodligen bara råd med en 2a om ~50-55 kvm.

Stats:

• Lön ca 42 500 kr/mån (med god framtida utveckling hoppas jag)
  • Sparkapital: 1 160 000 kr (nämnde jag sparsam och överdriver optimerande? :slight_smile: ). Varav:
    • 650 000 kr i sparkonto + kort räntefond
    • 510 000 kr global index
    • Sparar runt 15 000 kr/mån i dagsläget
  • Lånelöfte på 2,6 miljoner kr i bolån från SBAB, resten får betalas med större kontantinsats
  • I övrigt ingen extravagant livsstil, CSN-lån på 450k, ingen bil, medlem i a-kassa osv.

Har ni några råd att ge mig i den här situationen? Hur mycket hade ni lagt på en bostadsrätt med tanke på att allt över 2,9 miljoner finansieras helt med större kontantinsats? Vad är en rimlig månadskostnad? Är det dumt att köpa en bostadsrätt?

Har tex kollat på lägenheter för ~3,0 - 3,25 miljoner, avgift runt 4-4500 kr/mån.

Uppskattar verkligen alla svar då jag inte känner att jag har någon som kan hjälpa mig med detta annars!

4 gillningar

Om jag tolkar dig rätt ska du köpa en större lägenhet som ni sedan flyttar in i tillsammans. Tänk då på sambolagen: hon kan i vissa fall ha rätt till hälften av nettovärdet vid en bodelning, även om du har betalat hela kontantinsatsen. Jag hade verkligen övervägt samboavtal innan ni flyttar ihop.

11 gillningar

Välkommen till forumet Xerxes :waving_hand: Jag skulle ha använt cirka 650tkr i kontantinsats och behållit din indexfond. Om ni hittar någon lgh ni gillar för max 3.25Mkr. Och absolut skriva ett samboavtal innan ni köper lägenheten. För att jämföra och undersöka olika bostadsrättsföreningar gentemot varandra så kan jag rekomendera Brfai.se som är en väldigt bra tjänst för det. Lycka till och hoppas ni finner en härlig lgh.

Mvh Stefan

3 gillningar

Instämmer med Stefan, och kan även tipsa om denna site som jag hade stor nytta av när jag försökte förstå och bedöma ekonomisk status hos bostadsrättsföreningar inför köp: https://www.borattupplysning.se

Gamla föreningar är ofta ett bättre och säkrare val än nya. Dels för att de i regel har låg skuldsättning, dels för att de bevisligen har överlevt i många år i skiftande ekonomiska klimat. Det blir ju ett naturligt urval där misskötta föreningar blir mer kortlivade och rensas bort med tiden. Sedan kan man nästan räkna med att det då finns gamla stötar i och utanför styrelsen som har bott där länge, varit med om det mesta, känner byggnaderna och har erfarenhet.

Små föreningar är mer riskabla än lite större då de blir så personberoende. Riktigt stora föreningar kan istället bli lite väl opersonliga och byråkratiska.

Föreningar på ofri grund (dvs som inte äger marken utan hyr den) är också lite riskabelt då man är i händerna på markägaren som kan få för sig att justera upp markhyran plötsligt.

Med dina förutsättningar (gott om kapital och högt sparande) behöver du inte vara orolig. Försök undvika de värsta nitarna bara.

1 gillning

Akta dig för Guds skull för sambolagen! Köper du brf och flyttar ihop med din flickvän blir 50% hennes oavsett om du betalat allt.

Det går dock att förhandla bort det i samboavtal men kolla upp det för guds skull. :innocent:

2 gillningar

Hej,

Skriv samboavtal så ni båda är överens och är trygga. Möbler kan kosta en hel del, så där kan ni alltid fundera på om du skall köpa allt, eller om din flickvän redan har några möbler eller vill/kan köpa några möbler.

Använd de 650 kkr du har i sparkontot till kontantinsats, möbelköp och i lite buffert Fyll på bufferten till minst 50 kkr när lägenhetsköpet och inflyttningen är gjord så snart som möjligt med pengar från ditt månadsspatande. När bufferten är påfylld, fortsätt investera brett och amortera bara det du måste på bolånet.

1 gillning

Hej, klart du ska köpa en lägenhet! Det är en investering i sitt liv och hem.

En personlig reflektion efter 3 bostadsaffärer senaste 8 åren (är 33 år). Läge, läge och återigen läge. Köper man attraktiva objekt kommer dom vara mycket lättare att sälja i bra och dåliga tider. Detta har varit sant i alla våra bostadsaffärer hittills. och otroligt skönt när bostadsmarknaden i stockholm gick ner, men där fina objekt i innerstan gick upp istället.

Har dålig koll på områden i Göteborg men kontentan är exempelvis att jag alla dagar i veckan skulle köpa en 2a i Haga än en nyproducerad 3a i Lindholmen. Sen får man ju såklart anpassa sig efter budget.

1 gillning

Alla varningar om Samboavtal… Så om någon har en bostadsrätt för flera miljoner, träffar en partner som studerar och inte fått någon bostad pga bostadsbrist, låter dom flytta in och betala motsvarande studenlyahyra för man kan och är generös..

Då kan man bli av med hälften om det spricker? Hur rimligt är det?

1 gillning

Här kan du få lite hjälp om sambolagen.

1 gillning

Har man den sen tidigare är det lugnt.

Problemet uppstår om man köper för att bo med sambon.

3 gillningar

Det handlar inte bara om summor, det handlar också om att välja en lägenhet som står sig bra i värde och där ni kan bo ett tag. Jag skulle föreslå följande:

Köp inte för liten lägenhet. Att köpa tex 35-40 m2 och bo två i kommer snabbt kännas trångt när man är 25+. Skulle föreslå en tvåa om minst 50m2. Annars är risken att ni vill flytta igen om 2-3 år och det är dumt ur ekonomisk synvinkel att byta ofta. Tänk på att är man två behövs en del förvaring.

Välj ett område många vill bo i och som är populärt. Jag är ingen expert på Gbg men vet att många trivs åt Kålltorp-hållet om man inte har råd med stan.

Välj en lägenhet som flera är intresserade av, undvik lägenheter som är udda. Udda kan tex vara en lite konstig planlösning (stor möblerbar hall, pyttesovrum som kräver att sängen är intryckt i ett hörn, etc). Om den kräver renovering så räkna noga på det. För stora dyrare lägenheter kan det löna sig men för mindre kan det vara en dålig affär att tex byta kök. Nedre botten kan vara ok om ingen insyn och uteplats men oftast vill folk bo högre upp i huset. Balkong är ett plus, men bra om den är användbar och inte har för mycket insyn.

Köp inte nybyggt, det är mer osäkert hur dessa står sig i pris.

1 gillning

Tycker inte du ska köpa så dyrt som absolut möjligt. Men det är ju såklart bra att veta var den övre gränsen går.

Jag skulle börja med att fundera ut vilka områden som är rimliga utifrån några olika faktorer; närhet till jobb, hobbys och familj. Att slippa åka tvärs över halva stan varje dag till jobbet ger otroligt med livskvalitet i minskad stress och mer tid till saker utöver jobbet. Samma resonemang med hobbys och familj. Om du inte använder stan aktivt eller jobbar i centrum så ser jag ingen anledning att bo centralt och kan komma billigare undan strax utanför.

Såhär tänker iallafall jag och det handlar också om en typ av optimerande av tid i vardagen.

Själv bor jag centralt då jag jobbar centralt och har 10 minuter dörr till dörr till jobbet. Hade jag inte jobbat centralt hade jag gärna bott strax utanför, typ Kålltorp som redan nämnts.

2 gillningar