Hej! Jag är 25 år gammal och har nyss flyttat till Stockholm med min partner. Jag har fast jobb och min partner ska studera 3 år till. Vi har haft jättesvårt att hitta ett boende här uppe, och kastats mellan olika andrahandslägenheter. Känns därför som att vi behöver köpa.
Vi har tillsammans 492 000 kronor som vi sparat under vår studietid. Man önskar såklart nu att det var mer, men så är det med det. Jag har ett lånelöfte för att kunna köpa en lägenhet för 3 950 000 med en 10% insats, men då får vi väldigt höga månadskostnader så vi vill inte köpa fullt så dyrt.
Vi har kikat i områden som Solna, Aspudden och andra närliggande förorter. Även Fredhäll som kan ha mindre tvåor inom vårt lånelöfte. Hursomhelst, är det värt att köpa in sig på bostadsmarknaden för oss med ett såhär högt lån? Ska vi fortsätta bo i andrahand i 3 år till istället och fortsätta spara i fonder?
Om vi ska köpa lägenhet vill vi ju såklart köpa en så trygg investering som möjligt, och därför har vi framförallt kikat i ovan områden som känns mer ”trygga” på det sättet. Vi kan ha fel, vi är som sagt inte härifrån. Ska vi då ha en ”bra” tvåa blir det upp mot 3,5-3,8 miljoner. En liten tvåa (dvs typ etta haha) i stan kanske man kan lyckas få för 3,950.
Jag får efter skatt ut ca 34 000 kr i inkomst, och min partner kommer ha CSN med ev extrajobb. Jag betalar CSN-lån men annars inga andra lån. Känns väldigt läskigt att ta detta steget med endast min inkomst, men Stockholm är ingen lätt stad att bo i…
Jag tycker att ni ska köpa. Har man marginalerna så är det skönt att slippa hatta runt i andra hand.
Mitt förslag är att ni ringar in 1-2 områden som ni kan tänka er och följer den marknaden noga. Om ni försöker kolla på många ställen samtidigt så blir det lätt för rörigt och svårt att jämföra priser. Jag brukar tipsa om röda linjen mot Fruängen som jag uppfattar som en smula undervärderad. Särskilt Västertorp.
I en tidigare tråd förekom genomsnittsliga försäljningspriser per m2 inlagt utefter de olika T-banestationerna. (Hittar inte tråden.) Kan vara värt att kolla upp “prisvärdheten” för lägenheten vägt mot restid till jobbet eller city. Finns en kombination med pendeltåg eller spårvagn i närheten skulle jag se det som ett extra plus. Bodde tidigare i Örby / Älvsjö, ett stenkast eller två till pendeltåget och även ganska nära till T-banan.
Ju längre ut desto sämre investering. Därför kanske bättre att sätta ett minimumkrav på storlek (2a på 35 kvm), fokusera på låg avgift (under 2k) och se vad som faktiskt finns, ta det som går att få inom bolånelöftet och skippa alla andra möjliga önskemål.
Möjlighet till bra förvaring är guld värt på liten yta dock.
Har ni turen med er så ökar värdet och ni kan uppgradera inom snar framtid.
Annars riskerar ni att sitta fast i förorten utan möjlighet att spara er till uppgraderingen.
Räcker det inte med lämplig kranskommun till Stockholm ?
Ca 20 minuter ut med pendeltåg kostar 2:orna ca hälften bara.
Drygt att dra på sig stort lån i er situation
Hur mycket kostar dessa andrahandsboenden då? Historiskt sett har det lönat sig att kliva in på marknaden så tidigt man kan.
En ordentlig tvåa i närförort är det nog få som har på en enda lön. Snarare någon kreativ Stockholmslösning på 30kvm som mäklare kallar “mini-tvåa” eller “1.5:a”. Eller så bor man vid pendeln istället för tunnebanan. Jobbar man nära stationerna i City så går det ändå ganska snabbt att åka från typ Huddinge. Roligare blir det först när ni har två ordentliga inkomster.
Man kan bo litet - försök bo i ett trevligt område - halva grejen med att bo i Sthlm och njuta lite av utbudet ! Hitta en lägenhet med bra ekonomi i förening som har låg avgift om möjligt ! Lycka till!
Bostadsmarknaden har varit positiv under en lång period mellan cirka 1992 och 2022. Under den tiden var det mesta goda investeringar. Efter 2022 var vi haft en period av nedgång. Ingen vet vad som händer i framtiden men vi kan bedöma. Mycket talar för att vi åter går in i en period av uppgång även om det finns risker i världens ekonomi och politik. Om det blir uppgång så fins en risk att man trots sparande i praktiken tappar gentemot den bostad man eftersträvar. Så om man har en stabil situation så är det troligen klokt att gå in på bostadsmarknaden.
Om du ska köpa, sök dig längre ut längs tunnelbanan, pendeltåget eller tvärbanan så får du betydligt mer för pengarna. Varför skuldsätta sig upp till taknocken vid 25 års ålder?
Ni är nöjda med Stockholm och känner att ni kan bo kvar i ca. 5 år i lägenheten (man kan aldrig veta vad som händer men är ni osäkra är det inte att rekommendera)
Er relation tillåter det. Köper ni lite på marginalen med gemensam insats kommer ni vara ganska beroende av varandra. T.ex. kan det knaka om din partner inte hittar extrajobb medan du kämpar för att få ekonomin att snurra runt. Om ni inte är in it together så kan ett lägenhetsköp vara väldigt dumt. Ni(?) är bara 25 år, så det är verkligen inte konstigt ifall ni inte är redo för det.
Går lite emot andra tips som givits men jag skulle dra mig från att köpa långt ut längs pendeltåget för att få en större lägenhet. Dels för att marknaden där är mer volatil och dels för att man hamnar längre från stadens liv vilket man som 25 åring ofta värderar högt.
Kan tipsa om att försöka leta upp olika hyresrättsföreningar som planerar göra renoveringsarbeten, och höra av sig till dem direkt och fråga ifall de har rivningskontrakt att erbjuda. Med lite (ganska mycket kanske) flyt kan ni få ett boende i något år innan renoveringen. Har hört att det ska funka och hade varit perfekt i ert läge
Om din sambo ska studera, varför inte kolla på studentlägenhet? Hyresbostad man kan bo så länge man studerar. Att du har arbete tror jag inte är ett problem för att få hyra.
Att bostadsrätt fortsätter vara en tillgång som ökar i värde är inte en självklarhet de närmsta åren!
Det är dessutom svårt att veta, vilket område man självklart ska köpa i eller om bostadsrättsföreningen är ” rätt”
Wow, största av tack till alla som tagit er tiden att ge er input här, så värdefullt. Supertacksam för detta forum och för att ni är så kloka och generösa med era tips. Nu blir det lite fundering över hur vi ska göra.. Allt gott!