Hej! Jag är 25 år gammal och har nyss flyttat till Stockholm med min partner. Jag har fast jobb och min partner ska studera 3 år till. Vi har haft jättesvårt att hitta ett boende här uppe, och kastats mellan olika andrahandslägenheter. Känns därför som att vi behöver köpa.
Vi har tillsammans 492 000 kronor som vi sparat under vår studietid. Man önskar såklart nu att det var mer, men så är det med det. Jag har ett lånelöfte för att kunna köpa en lägenhet för 3 950 000 med en 10% insats, men då får vi väldigt höga månadskostnader så vi vill inte köpa fullt så dyrt.
Vi har kikat i områden som Solna, Aspudden och andra närliggande förorter. Även Fredhäll som kan ha mindre tvåor inom vårt lånelöfte. Hursomhelst, är det värt att köpa in sig på bostadsmarknaden för oss med ett såhär högt lån? Ska vi fortsätta bo i andrahand i 3 år till istället och fortsätta spara i fonder?
Om vi ska köpa lägenhet vill vi ju såklart köpa en så trygg investering som möjligt, och därför har vi framförallt kikat i ovan områden som känns mer ”trygga” på det sättet. Vi kan ha fel, vi är som sagt inte härifrån. Ska vi då ha en ”bra” tvåa blir det upp mot 3,5-3,8 miljoner. En liten tvåa i stan kanske man kan lyckas få för 3,950.
Jag får efter skatt ut ca 34 000 kr i inkomst, och min partner kommer ha CSN med ev extrajobb. Jag betalar CSN-lån men annars inga andra lån. Känns väldigt läskigt att ta detta steget med endast min inkomst, men Stockholm är ingen lätt stad att bo i…
Jag tycker att ni ska köpa. Har man marginalerna så är det skönt att slippa hatta runt i andra hand.
Mitt förslag är att ni ringar in 1-2 områden som ni kan tänka er och följer den marknaden noga. Om ni försöker kolla på många ställen samtidigt så blir det lätt för rörigt och svårt att jämföra priser. Jag brukar tipsa om röda linjen mot Fruängen som jag uppfattar som en smula undervärderad. Särskilt Västertorp.
I en tidigare tråd förekom genomsnittsliga försäljningspriser per m2 inlagt utefter de olika T-banestationerna. (Hittar inte tråden.) Kan vara värt att kolla upp “prisvärdheten” för lägenheten vägt mot restid till jobbet eller city. Finns en kombination med pendeltåg eller spårvagn i närheten skulle jag se det som ett extra plus. Bodde tidigare i Örby / Älvsjö, ett stenkast eller två till pendeltåget och även ganska nära till T-banan.
Ju längre ut desto sämre investering. Därför kanske bättre att sätta ett minimumkrav på storlek (2a på 35 kvm), fokusera på låg avgift (under 2k) och se vad som faktiskt finns, ta det som går att få inom bolånelöftet och skippa alla andra möjliga önskemål.
Möjlighet till bra förvaring är guld värt på liten yta dock.
Har ni turen med er så ökar värdet och ni kan uppgradera inom snar framtid.
Annars riskerar ni att sitta fast i förorten utan möjlighet att spara er till uppgraderingen.
Räcker det inte med lämplig kranskommun till Stockholm ?
Ca 20 minuter ut med pendeltåg kostar 2:orna ca hälften bara.
Drygt att dra på sig stort lån i er situation