Lägenhetsköp - vad är rimligt att betala?

Hej,

Jag och min kille (jag 26, han 30) ska köpa vår första lägenhet tillsammans. Vi tittar på lägenheter i Stockholm, innanför tullarna och kan lägga 1 100 000 kr i kontantinsats (vi delar lika). Tillsammans tjänar vi ca 120 k brutto / månad. Min kille menar på att vi kan köpa en lgh för 7,5-8 mkr, OM vi maxbelånar oss. Jag tycker att det känns dumt att maxbelåna sig i dessa tider och därför vänder jag mig hit.

Vad tycker ni? Är det rimligt att köpa en lgh för, säg 7,5 mkr, sett till hur vår lön ser ut just nu? Vi vill kunna leva också. Min kille framför allt som är lite av en livsnjutare och har inställningen att ”några hundra lappar hit eller dit spelar ingen större roll”… medan jag är mer ekonomisk lagd.

I vilken prisklass hade ni kollat på lägenheter? Och om ni har ni tips på argument som jag kan använda för att få honom att tänka om så uppskattas det med. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hoppas du menar per månad annars blir det tufft :wink:

1 gillning

Jag hade mer utgått ifrån vilken lgh vi behövde (storlek, läge) och att hitta en i en bra förening (låg belåning, låg avgift, välunderhållen, äger marken).

Omjag nu räknat rätt så kan ni lägga in 1100 kkr så blir det Max 7300 kkr med 85% belåning. Problemet är att om räntan med lite marginal landar på 6% då betaler ni runt 22 kkr/m i bara räntor för lånet efter ränteavdrag och ytterligare runt 10 kkr/m i amortering. Med en avgift på gissningsvis 5 kkr/mån och lite andra kostnader så går nog en av era löner bara till att bo, även om amortering trots allt är ett sparande så äter det ur er månads budget. Gissar att ni har ut runt 82 kkr/m.

50% av lönen för att bo är inte riktigt den prioritering jag gjort i er ålder. Man är bara ung en gång, bo ska man göra hela livet. Men visst det är ju också viktigt att man trivs i hemmet.

Enda tipset är att försöka hitta en balans och att ni båda är med på vad som är rätt köp. Att ni båda har veto så att säga :slight_smile:

2 gillningar

Vad man kan lägga och vill lägga är ju dels en subjektiv begränsning för hur riskbenägen man är, men framförallt styrs feta av fåfängan. Rent praktiskt och matematiskt är det ju enkelt att räkna, mans 4.5x årsinkomsten och sen amorteringskravet som en andra faktor. Det ger ju en nettokostnad som ni behöver bara överens om. Om inte det ändrat så ska man ju amortera ned till 70% belåning med en takt av 2% av det totala lånebeloppet per år. Det ger ju en amortering per år på om 126’ vilket är 10500kr/mån. Vid 7.5mkr köpeskilling

Utöver det kommer räntan på lågt räknat 4% vilket ger 21000kr/månad.

Jag skulle rekommendera att hålla er under 70% belåning vilket också ger en bättre skuldkvot. Men då är det inte likadana bostäder, om ens innanför tullarna…
Lycka till med nya bostaden, och räkna ordentligt själva! Fråga er vad det får kosta, och vad ni är beredda att offra för att ha bostaden. Det är som sagt fåfänga som styr i slutändan.

Janne

2 gillningar

Tack, sjävklart per månad. :joy:

1 gillning

Jag skulle säga att det avgörande borde vara segmentet snarare än prislappen. ”Innanför tullarna” är i min värld väldigt ospecifikt.

Det skulle gå att utveckla det här mer men låt säga att en standardlägenhet av viss storlek är något annat än en lägenhet i premiumläge. Vad som är premiumläge är till viss del en öppen fråga. I vissa fall är det väldigt uppenbart men i mer normala fall kan det handla om en lägenhet i en välhållen äldre fastighet med utsikt över någon park.

Hittar man rätt lägenhet så bör det få kosta. Det kommer sannolikt att vara en vinnande strategi långsiktigt. Är det däremot en standardlägenhet det vara vettigt att tänka på budget och storlek.

1 gillning

Jag hade aldrig maxbelånat mig för en lägenhet i detta läge.

Om jag nu var tvungen o köpa i denna marknad så hade jag cashat en lögenhet längre ut bott där 5 år sen med pengarna jag sparat köpa upp mig och sen fortsätta så tar lite tid men väl värt det o slippa stressen lån för med sig.

Samt så kommer vi ej se fortsatt ökande bostadspriser så när ni byter upp er så kommer troligtvis nästa bostad a sjunkit i värde om något.

Köp för att bo minst 5-10 år. Hur kommer livet se ut då tror ni?

1 gillning

Så du menar att de för sina 1,1M ska casha en lgh? ”Lite längre ut” blir isåfall… Well, inte speciellt nära Sthlm där det är där de vill köpa. Och varför skulle de det? Sätta sig i en etta i Bro?!? När de har bra löner och vill någonting annat?

Mitt råd är att ni hittar en lagomt stor (2’a?) lgh åt er nu och några år framöver. Köp inget alltför udda utan det som håller i värde. Och köp nått ni kommer trivas i!

2a i gubbängen för 2-2.5m säger jag.

1 gillning

Med deras löner sparat de snabbt ihop några 100k till kan de ta huddinge ex sen efter ett par år flytta närmare in :slight_smile:

Men självklart gör de som de vill jag skriver bara hur jag sjölv föredrar o gå tillväga :slight_smile:

Men varför skriva om vad du själv föredrar? Det står ju tydligt att de kikar på lgh innanför tullarna.

Jag kontrar med mindre 2’a inom tullarna, inte alltför mycket högre än 5M. Varför? För att det är värt det.
2’a för att de har råd med ett riktigt sovrum.
Innanför tullarna, för att de är unga och de ska passa på. Förorten hamnar en i sen ändå.

1 gillning

Jag gav en annan infallsvinkel på hur man kan tänka annorlunda detta är ett forum där man får komma med olika ideer och tankar du vet.

1 gillning