Köpa första bostadsrätt

Tjena forumet!

Börjar mer och mer fundera på att köpa min första bostadsrätt. Vad rekommenderar ni är viktiga punkter att ha i åtanke för en förstagångsköpare?

/KG

Frågan är för ospecifik. Vad handlar det om för behovsbild och område?

Göteborg (östra delen), singel, söker 1a eller 2a. Maxpris dryga 2 miljoner. Har ca 1 miljon själv att laborera med (70/30 aktier/cash).

2 gillningar

Så typ runt munkebäck/kålltorp/lunden?

Kolla upp föreningen och se till att den har stabil ekonomi och belåningsgrad. Kika på om det är större åtgärder planerat de närmsta åren.

Rekomenderar nog en 2a om du vill ha plats med en partner som kan dyka upp längs vägen. Även en 3a kan vara värt det om du har råd, och är öppen att hyra ut för extra inkomst. 3or kommer förmodligen ha en bättre utveckling över tid jämfört med 1or och 2or som normalt är “starter” lgh för singel hushåll. 3or/4or är dit par flyttar med dubbla inkomster och större kaptial att köpa för. Så kan man få ett klipp i dagens marknad så kan det vara en bra långsiktig investering om du är bekväm med kostnaden.

Sen tycker jag på ett personligt plan att man skall in med minst 30% i eget kapialt. Detta för att få bättre räntor/belåning/risk. Du har också utrymme att låna upp om sparpengarna i framtiden försvinner och du kan gå ner på 1% amortering om det behövs.

2 gillningar

Exakt där, kanske till och med utåt Sävedalen, Partille. Tackar för tipsen!

Gamlestan är ganska sjysst också, bra med ställen att käka och hänga på som ung. Tar typ 8min in till stan med spårvagnen. Klassiskt landshövdings område.

Munkebäck/kålltorp är dock riktigt bra och man kan cykla in till stan med närhet till grönområden/motion samt helt OK med ställen att äta/ta en öl på.

Hur kommer det sig att du vill köpa? Om du kan få/har hyresrätt så är det nog smartare ekonomiskt.

1 gillning

Tack! (10 tecken)

Bor i en 3a i Kålltorp nu (hyresrätt) och trivs galet bra. Hört att Gamlestan är semishady men kanske inte stämmer?

Landat i att jag vill stanna i GBG och anledningen är egentligen endast att det är klokt ekonomiskt på lång sikt att äga sitt eget (samt mindre “ägd” av hyresvärd). Trivs väldigt bra i min hyres just nu så ingen panik att köpa.

Det enda tipset jag kan ge är att när du köper, räkna på skuldfritt pris som i andra länder och inte på priset du ser på Hemnet. Dvs ta försäljningspriset + indirekta nettoskuldsättningen för att få det totala beloppet du utsätter dig för när det kommer till ränterisk.

Finns många nyproduktioner där ute där du tex ser ett pris på Hemnet på 3mkr. Om du inte är vaksam så kan en bostadsrätt i den prisklassen ha en nettoskuldsättning på 750kkr. Detta innebär alltså att om du går in med 750kkr kontant så utsätter du dig fortfarande för 3mkr i ränterisk.

1 gillning

Hmm. Vi som bott i flera olika hyresrätter och olika ägda boenden (egna hus mest efter det) undrar om hyresgästerna är medvetna vad dom missar.
Min erfarenhet…hyreslägenhet . 6 olika lägenheter…Inte alla problemen på alla ställena…

• Man har högre risk för hyresgäster med sociala problem i trappuppgången och på gården.
    Vi fick besök ibland när grannparet pucklat på varandra för att trösta och plåstra om.
  • Högre risk för bullerstörningar.
  • Ofta högre risk för stölder ur förråd , cykelkällare och bilar.
  • Folk som ställde sig på din P-plats. ( Hände inte ofta men Ingen gör något åt det)
  • Elak doft av blöjor sommartid i trapphuset pga slarv med soppåsarna. ( Finns inte många sopnedkast längre)
  • Mer skadegörelse utomhus, även bilbränder etc på vissa platser.
  • Dyrare försäkringar.

Jag har bott i hyresrätt sen bara 1 år tillbaka då jag köpte BR. Det du beskriver kan såklart ske om du har otur. Men TS skriver ju att han trivs i sin hyresrätt så verkar inte fallet vara här

Har själv jobbat samt har en kollega som bor i Gammelstan (hon ångrar att hon köpte där). Det är halvpundigt område (som dock håller på att rustas upp så kanske på sikt blir bra). Kålltorp är svårslaget, vilka platser har du i åtanke ?

Också hört att det är “up-and-coming”, känns dock trist att chansa med så mkt pengar på en “spekulation”. K-torp obviously, Munkebäck, Björkekärr, Sävedalen, kan tänka mig utåt Partille, Furulund och Öjersjö om jag hittar något som det står mitt namn på.

Okej, nettoskuldsättning är nytt begrepp för mig. Dum fråga möjligtvis men hur får hittar jag/räknar jag fram det, samt vad exakt menas med det?

Har bara koll på Björkekärr och Munkebäck av dom du nämner. Björkekärr skulle jag säga har samma vibe som kålltorp… möjligtvis lite mer “lugnt” där (inte för att Kålltorp är stökigt men det är ju populärt område). Munkebäck känns som mycket trafik :person_shrugging: kan vara för att man bara åker igenom där

Läs senaste bokslutet tag redovisade skuldsättningen.
Både kort och långsiktig och dela med totala bostadsarean för föreningen.
Då får du en siffra på lånen per kvadratmeter. Tag siffran gånger arean på lägenheten.
Det är vad som är din andel av föreningens lån. Tänk på att inget ränteavdrag fås på föreningens lån så för jämförelse med lån du tar själv skall du räkna upp detta med 40%.
Kolla hur höga räntorna är. Är dom mest dryga 1% kommer räntekostnaden stiga kraftigt framöver.
I nyare BRF kan belåningen vara 15000 Sek/kvm… Väldigt dyrt…
I riktigt gamla ibland bara 1500 Sek/kvm. MEN ibland finns massor av renoveringar som väntar i närtid. Och belåningen behöver höjas kraftigt.

Tack, ska ha det i åtanke!