Bostadsrätt vs Hyresrätt som första boende (just nu)?

Hej!

Jag är ung och letar just nu efter mitt första boende i Stockholm, Centrala Sundbyberg (bor just nu hos föräldrarna). Med tanke på den nuvarande ekonomiska situationen i Sverige (inflation, höjd boläneränta men fallande bostadspriser, ökade kostnader pga post-COVID och Ukrainakriget etc), är det smartare för mig att leta hyresrätt eller bostadsrätt?

Hittade ett perfekt nybygge (en 1:a) som ska vara klart i början av 2024, men är också orolig att jag råkar köpa bostadsrätt vid höjdpunkten av bostadspriserna (bostadspriserna sägs falla men jag märker inte av detta i min kommun alls) och samtidigt tar ett bolån nu efter en rejäl ränteökning (som jag förstår kommer förtsättas höjas ett tag till). Låter som en lose-lose… eller?

Priset på denna 1:a är ca 76500kr/kvm vilket till mina (oerfarna) öron låter ganska högt. När jag räknar på bolånet med en ränta på 3.5% så betalar jag en månadskostnad på ca 10000-11000kr (med amortering på 2%, bostadsavgift och skatteavdrag) för en 1:a! För mig låter det helt sjukt… eller?! Baseras priset av ett nybygge på hur mycket dem tror den är värd nu eller hur mycket dem tror den är värd när den är färdigbyggd? Måste man ansöka om bolån så fort man får lägenheten eller väntar man tills inflyttningsdagen kommer? Jag trodde nybyggen skulle vara billigare än existerande bostädsrätter?

Anyway… min mamma insisterar att bostadsrätt alltid är bättre då hon ser det som en investering, men med sådana räntor och månadskostnader så är jag tveksam. Varför ska jag köpa en 1:a med månadskostnad på 11000kr när jag kan ta en hyresrätt 1:a med en hyra på ca 4000-6000kr? Jag förstår att jag kan sälja bostadsrätten och att alla månadskostander investeras i mitt egna lån, men det låter som att den höga månadskostanden och faktumet att jag köper bostaden vid höjdpunkten av bostadsmarknadspriserna kommer göra att jag senare inte kommer tjäna så mycket på detta, eller i värsta fall gå i förlust? Kommer räntesituationen se bättre ut 2024 eller kommer den fortsätta vara hög (jag förstår att detta är väldigt svårt att svara på). Är det troligt att hyresrätterna kommer höja hyrorna också?

Har lön på 39000kr. Har ingen skuld eller andra lån.

Förlåt om dessa frågor är extremt dumma men jag är också extremt okunning gällande ekonomi och bolån. Väldigt förvirrad över vad jag borde göra just nu. Hjälp.

Tack!

I sumpan för en hyresetta med 4000-6000 i månadshyra krävs just nu kötid från 2009.

Du kan laborera med olika alternativ på länken:

Du får väl börja spara ihop till kontantinsatsen a’ 15% alternativt söka inom hela Stockholms län för hyresrätt kanske?

Om din mamma tycker det är en sådan fruktansvärt bra investering kan väl hon köpa den åt dig och låta dig bo där, alternativt att hon betalar 30-80% av lånet och du resten. Det känns som en super deal för er båda.

Men på en seriösare not.
3,5% ränta är inte högt. Är du orolig för det borde du hyra.

Boende är inte alltid en investering men ibland kan der vara det, dock ingen garanti.

Hur länge har du tänkt på i din etta?

Det tog ungefär 2 år innan jag började hata min etta. Det var alldelles för trångt, 2 år är väldigt jort tid på bostadsmarknaden, det kan svänga rejält på den tiden.

1 gillning

Jag har stått i kö sedan 2013 och har fått 1.5 mer poäng per dag under tiden jag har studerat (och får det fortfarande fram till Juni 2023), så jag borde ligga där någonstans. Vanligtvis när jag anmäler intresse för en hyresrätt i min kommun så brukar jag hamna mellan plats 1-5 i kön (2:a är jag dock inte ens i närheten av).

Det enda problemet med att hyra är att mina kopoäng återställs om jag hyr en 1:a nu… vilket betyder att jag inte kan ta en större hyresrätt i framtiden.

Jag har redan en kontantinsats på 23% och ändå blir månadskostnaden så hög. Därför jag är lite tveksam. Kan bara tänka mig hur mycket högre den skulle vara om jag bara hade 15%.

Strunta i vad din mamma säger, lyssnar du på henne i andra sammanhang? Nej, just det.

I din situation vill du vara flexibel, så om du kan hitta en hyresrätt till humana priser skulle jag köra på det.

1 gillning

3,5% är inte katastrofalt, min lön klarar det, men min fråga är mer om det är värt det? Varför ska jag betala dubbla månadskostnaden av en hyresrätt (jag kan t.o.m hitta hyresrättstvåor som har en mycket mindre hyra än månadskostnaden av bolånet). En tredjedel av min nettolön försvinner på bara bolånet. Hur mycket högre kommer räntan gå upp tror du?

Jag är rädd att jag går i förlust med bostadsrätten när jag säljer den. Jag är ung och har ingen buffert efter att jag tar bolånet egentligen (allt går till kontantinsatsen). Är det fortfarande lämpligt att ta en bostadsrätt?

Jag planerar att bo i 1:an minst några år. Svårt att säga egentligen då jag inte just nu har några planer att flytta ut ur 1:an i framtiden i alla fall.

Jag förstår inte varför min mamma ser det som en investering. Hennes logik är att jag köper bostadsrätten, låter den växa i värde och sedan säljer den för vinst och efter det flyttar in i en hyresrätt. Jag förstår logiken men bostadsmarknaden ser alls ut idag som den gjorde när hon köpte denna lägenhet. Bara för att hon köpte denna 3:a (nybygge 2012) för ca 2,5m som nu är värd ca 5m (enligt henne) så betyder det inte att jag kan gå i samma vinst eller ens gå i vinst överhuvudtaget. Förlust verkar mer troligt med oroligheterna idag.

Är mitt tankesätt rimligt eller är jag bara för paranoid/pessimistisk? Hur jag än vrider och vänder på det så verkar jag inte kunna komma till slutsatsen att bostadsrätten i slutändan kommer ge mig en större vinst än att bara ta en hyresrätt och lägga resten av pengarna som skulle gå till månadskostaden av bostadsrätten och lägga det på ett sparande, fonder eller aktier.

Jag är totalt dum i huvudet när det gäller ekonomi men för mig verkar det som att bostadsprisbubblan har brustit (eller håller på att brista). Vi kommer aldrig mer se än såhär aggressiv växt av bostadspriser… eller? Har jag helt fel?

Den enda nackdelen med hyresrätten som jag ser är att mina köpoäng försvinner när jag tar en 1:a, vilket gör att jag senare inte kan hyra en 2:a. Så, sammanfattat: Antingen tar jag en bostadsrätt nu och säljer den och flyttar in i hyresrätt i framtiden eller så tar jag en hyresrätt nu och köper bostadsrätt i framtiden. Vad är bättre?

1 gillning

Det här är verkligen inte en ovanligt hög siffra. Varken kvadratmeterpriset eller månadskostnad.

Även om priserna fortsätter falla ytterligare 10% kommer det inte göra så stor skillnad i din månadskostnad. Det är dyrt att bo i Stockholm.

Det kommer nog vara normalt för de flesta att lägga ~50% av lönen efter skatt på boende (amortering, räntor och årsavgift) kommande år. Så blir det för oss och många i min omgivning.

Om jag vore du skulle jag nog dock inte köpa nyproduktion med inflytt om 2 år i dagens läge. Hellre köpa icke nyproduktion nu så att du har någonstans att bo där du trivs. Om du vill avvakta och se vart priserna tar vägen gör du det, även om jag är en av dem som verkligen inte tror på några större prisfall. I alla fall inte på mindre bostadsrätter. Det är nog de större och dyrare objekten som kommer tappa mest.

Räntorna kommer förmodligen börja gå ner igen 2024. Kanske inte till de tidigare rekordnivåerna, men lägre än de kommer vara under 2023.

Kom ihåg att amortering är en månadsutgift men inte en kostnad. Det är ju ett påtvingat sparande.

Det är just pga nybygget som jag stressar över detta beslut tyvärr. Jag är rädd att den blir såld om jag väntar och ser hur bostadsmarknaden kommer utvecklas inom snar framtid (den kostar ungefär lika mycket som många existerande, och mycket äldre, bostädsrätter i min kommun). Annars är det ju en no-brainer att bara sitta och vänta och se utvecklingen innan man gör ett beslut.

Inflytten är dock inte om 2 år, det är 1,5 år (Vinter 2023/2024, inte för det kanske gör så stor skillnad men jag nämner det bara). Jag har inte bråttom att flytta egentligen. Allt tid som jag spenderar hemma hos föräldrarna är bara en massa snabb-sparning av pengar för ett möjligtvis ännu bättre boende (då jag knappt har några utgifter här) 1,5 år kanske är ganska nära gränsen av mitt tålamod men jag tål det.

Vid nybygge, ansöker man om bolånet när man får lägenheten (alltså, “reserverar” den) eller när bygget är klart? Sätter dem priset på nybyggen beroende på vad dem tror den är värd när annonsen är ute eller baserat på vad dem tror den är värd när den är färdigbyggd?

Om bolånet kan ansökas när bygget är klart så slipper jag väl det mesta av denna oro. Då kommer jag ha en större kontantinsats och räntorna kommer troligen ha fallit en bit tills dess… eller?

Köp och försäljning av bostad innebär inte en försumbar kostnad, utöver kostnaden för själva bostaden. Sen tillkommer en risk med bopriser och räntor, som kanske är onödig att anta som ung. Många skulle anse att man köper om man har för avsikt att bo länge.

I läget som du beskriver hade jag hittat en 1a med rimlig hyra och fortsätta spara pengar. Livet förändras i ganska hastig takt som ung.

Du resonerar helt rätt. Du kan inte veta om bostadsmarknaden går upp eller ned. En hyresrätt är det säkra kortet. Men om du vill spela med pengarna kan du absolut köpa en.

Eftersom detta verkar leda till en del stress för dig kanske en kompromiss med dig själv är på plats.
Skaffa en hyresrätt som låter dig lugna nerverna lite och sedan håller du koll på hemnet. dyker rätt lägenhet till rätt pris upp kan du alltid slå till. Du är inte bunden till din hyresrätt. Dyker inte rätt objekt upp så bor du kvar.

Ja, det låter rimligt, men den enda anledningen till att jag har så bråttom just nu är att, om jag bestämmer mig för bostadsrätt så vill jag köpa detta nybygge innan det blir sålt då den säljs för ungefär samma pris som många äldre bostäder i min kommun (se denna kommentar för mer kontext:Bostadsrätt vs Hyresrätt som första boende (just nu)? - Nr 11 av Schyt).

Det enda negativa jag ser med hyresrätt dock är att mina köpoäng försvinner, vilket betyder att jag inte kan uppgradera till en större hyresrätt senare. Så mina alternativ är i princip att jag hyr bostad nu och köper bostadsrätt i framtiden eller köper bostadsrätt nu, säljer den för vinst och flyttar in i hyresrätt med vinsten jag tjänat (denna strategi är dock väldigt riskfylld, speciellt då jag inte har en buffert och kräver jävligt mycket tur, alla bitar måste falla på plats för att detta ska funka, vilket pessimistiska jag tvivlar på att dem gör).

Så antingen hyra en etta där du har möjligheten att köpa en annan bostad om du vill uppgradera.

Eller köpa en bostad där du blir fastlåst om den inte ökar i värde.

Det låter som att du har mer möjligheter om du tar en hyresrätt, dessutom kommer det alltid upp nya nybyggen som du kan signa på.

1 gillning

Om 76500/kvm är högt eller lågt beror framförallt på var den ligger. Har du jämfört med slutpriser i samma område? Här kan du till exempel se vad ettor i Sundbybergs kommun sålts för de senaste 36 månaderna:

Och på kort tid har snittpriset per kvm sjunkit från drygt 80000 till drygt 70000.

Jag tycker inte du ska känna någon stress att slå till på en nyproducerad lägenhet, om du inte jämfört med många andra lägenheter och älskar just denna. Det har svängt från säljarnas till köparnas marknad och lär fortsätta se ut så ett tag. Priserna går säkert upp igen, men inte på kort sikt.

Något annat att tänka på är att nybyggda lägenheter har generellt en hög belåningsgrad, och det har blivit en avskräckande faktor på marknaden nu när räntorna gått upp.

Med alla olika kommenterar här (inklusive dina) så börjar jag luta mer åt hyresrätt.

Tyvärr så kommer jag inte hitta ett lika bra nybygge då detta ligger ganska nära mina föräldrar och släkt (de flesta av oss bor i samma kommun, väldigt nära varandra), vilket jag ser som en stor bonus (men det kommer jag göra med en hyresrätt i min kommun ändå). Men om man senare hittar ett nybygge lite längre bort (var man kanske måste ta buss eller tunnelbana för att träffa föräldrarna) så är det inte hela världen ändå. Var bara skönt läge då släkten var inom gångavstånd.

Du kan inte prata med dina föräldrar så dom blir delägare då? Om dom äger X % så att totalkostnaden blir samma som att hyra. Då har du kvar dina poäng och kan bo i lägenheten. Om din mamma verkligen tror det är en fantastisk investering med lägenheter borde hon gå med på detta. Av att utläsa från hennes bostadskarriär har hon absolut kapitalet att hjälpa dig.

Ja, det verkar inte så farligt med andra lägenheter i centrala sundbyberg, men vissa varierar ganska mycket. Det verkar variera mellan 60000 och 100000 (de flesta med ungefär samma kvm), så det är väldigt svårt att säga varför ena såldes för 60000 men andra för 90000. Det kan bero på många olika faktorer (dålig ljudisolering [finns många sådana i centrala sundbyberg], läge, våning, unikt/gammalt etc.).

Snittsiffran är dock lite problematisk då den inkluderar bostäder från hela Sundbybergs kommun (och bostäderna utanför centrala Sundbyberg är betydligt billigare). Tyvärr verkar det inte finnas något sätt att filtrera på endast Centrala Sundbyberg (vad jag ser i alla fall).

Något annat att tänka på är att nybyggda lägenheter har generellt en hög belåningsgrad, och det har blivit en avskräckande faktor på marknaden nu när räntorna gått upp.

Nu är jag lite förvirrad. Varför skulle nybyggen vilja ha en HÖGRE belåningsgrad? Är det inte gynsammt för alla partier att man har en stor kontantinsats (förutom banken du lånar från)? Vad är det för uppenbart som jag missar?

Föreningens egna lån på Brf’n alltså!

1 gillning