Det är just pga nybygget som jag stressar över detta beslut tyvärr. Jag är rädd att den blir såld om jag väntar och ser hur bostadsmarknaden kommer utvecklas inom snar framtid (den kostar ungefär lika mycket som många existerande, och mycket äldre, bostädsrätter i min kommun). Annars är det ju en no-brainer att bara sitta och vänta och se utvecklingen innan man gör ett beslut.
Inflytten är dock inte om 2 år, det är 1,5 år (Vinter 2023/2024, inte för det kanske gör så stor skillnad men jag nämner det bara). Jag har inte bråttom att flytta egentligen. Allt tid som jag spenderar hemma hos föräldrarna är bara en massa snabb-sparning av pengar för ett möjligtvis ännu bättre boende (då jag knappt har några utgifter här) 1,5 år kanske är ganska nära gränsen av mitt tålamod men jag tål det.
Vid nybygge, ansöker man om bolånet när man får lägenheten (alltså, “reserverar” den) eller när bygget är klart? Sätter dem priset på nybyggen beroende på vad dem tror den är värd när annonsen är ute eller baserat på vad dem tror den är värd när den är färdigbyggd?
Om bolånet kan ansökas när bygget är klart så slipper jag väl det mesta av denna oro. Då kommer jag ha en större kontantinsats och räntorna kommer troligen ha fallit en bit tills dess… eller?