Bota eller såga min oro inför bostadsmarknaden

Hej, skulle behöva lite hjälp att reda ut mina tankar kring en stökig bostadsmarknad som ibland ger mig sömnlösa nätter :wink: tilläggas att jag aktivt letar bostadsrätt i vår huvudstad, därav tankarna.

1. Priserna skenar, nån kommer köpa på toppen (ev jag) och när det vänder så får det riktigt jobbiga konsekvenser för privatpersonen (personlig konkurs?)

2. Bostäder som investeringar har gått överstyr (läs girighet). Många vill inte flytta, utan snarare ha bra betalt för sitt boende vilket späder på en obalans ekonomiskt.

3. Bostadsmarknaden kommer på sikt leda till tydliga vinnare och förlorare ekonomiskt. Förlorarna kommer få kämpa livet ut med detta t ex skuldsättning.

4. En skev fördelning av rikedom mellan generationer. Föräldrar behöver stötta sina barn som aldrig “kommer ikapp” och blir självständigt ekonomiska.

5. Det finns ju exempel på när bostadspriser har ställt till problem tidigare, är minnet bland beslutsfattarna så kort?

6. Vad bör jag tänka på som köpare av bostadsrätt i Stockholm idag för att minska risken för att det går åt helvete på sikt?

Mottager gärna sågningar eller input på ovan så jag kan sova lite bättre framöver.

Tackar på förhand.

Försök att inte maxa dina marginaler. Den största risken med bostadsägande är att värdet går ner så mycket att du inte har råd att flytta. Försök att undvika det genom att köpa billigt.

I övrigt är bostadsmarknaden lokalt rätt tajt sammansvetsad, vilket innebär att om din bostad sjunker i värde så sjunker även andra bostäder i trakten. Så flytta brukar man kunna göra så länge belåningsgraden är tillräckligt låg.

Du gör inga riktiga förluster på bostadsmarknaden förrän du cashar ut och flyttar till hyresrätt, eller om du flyttar till en helt annan marknad (exempelvis utomlands).

5 gillningar

Tack för svar. Problemet jag har idag är att det är maxbelåning som gäller om man vill ha en bostad som är okej stor i huvudstaden idag, nästan oavsett om du är villig att flytta längre ut. Men klart att kan man bo på sikt så hinner man ju sänka sin belåning.

Förstår din ångest - inte roligt med skenande priser.

Men du ska nog se på hela din situation och bara köpa det du har råd med även med tanke på ev. räntehöjning. Och om du kan - stressa inte, läs på vad du köper och bestäm dig när du gått på många visningar och provat att lägga bud.

Som tidigare inlägg sagt om du är på samma marknad så kan det tom. vara en fördel med prisfall.

Det är inte prisfallet som är problemet om du bor kvar utan ev. höjda kostnader och ev. kronofogdeåtgärd. Men gör du bara en sund budget och inte spekulerar i ditt boende så blir det säkert bra.

Det finns många andra ekonomiska parametrar som kan påverka dig t.ex. löneutveckling och ekonomisk planering.

Nu spekulerar jag i alla fall :grinning: men jag tror att på sikt kommer bostadsmarknaden i Stockholm att vara bra. Sedan har det ju som du vet både gått upp och ner på kortare sikt.

Lycka till!

1 gillning

Framför allt att antingen amortera rejält (utöver amorteringskravet) till en början, alternativt att bygga upp kapital vid sidan av. Själv kör jag RikaTillsammans-portföljen med mina “amorteringspengar” för en rimlig risk.

Det spelar som tidigare nämnt mindre roll hur bostadsmarknaden går såvida du har för avsikt att bo kvar i Stockholm eller Sveriges större städer över lag. Men du vill inte råka ut för att vara inlåst i din bostad vid ett prisfall.

Ja och sen ska föreningen i fråga givetvis ha minimal motpartsrisk. D.v.s minimala lån och högt sparande! Analysera alla föreningar med betyg “A” och under på alllabrf extra noga. A är inte så värst bra i sammanhanget har jag märkt…

1 gillning

jag är lite i samma sits jag. Tänker avvakta åtminstone 1,5-2 år då prisläget verkar “plana” lite för tillfället. möjligen kan priserna skena iväg också under tiden jag väntar men den “risk” är jag beredd att ta. Tänker också som en skrev tidigare att det kanske är bättre att ha lägre belåning från början så man inte är så bundet at detta stora lån. En möjlighet är ju att kolla lite längre ut. t:ex max 1t 30m pendelavstånd till jobbet. Så har mina funderingar gått men “each to his or her own” som man säger. Hoppas detta kan ge dig lite input.

1 gillning
  1. Så länge du kan betala din räntor och avgifter kan du sova gott om nätterna i din bostad.
  2. För det stora flertalet i Sverige är bostaden just en bostad och trivs man vill man inte flytta.
  3. Största förloraren är den som inte har någonstans alls att bo.
  4. De som är 30 idag får ärva sina föräldrars förmögenhet när de är i 60-årsåldern.
  5. Dagens tillgångsvärden är främst ett resultat av de låga räntorna, så om du vill peka finger börja med FED.
  6. Amortera, tänk långsiktigt, var noggrann med din ekonomiska analys innan köpet.
4 gillningar

Intressant, hur tänker du kring boendekostnad under tiden du väntar? Bor du hemma eller hyr du?

Jag hyr i 2a hand idag och har en okej hyra, men tänker varje månad att jag istället hade kunnat amortera till mig själv istället för betala till hyresvärden. Ingen stress, men på sikt tänker jag. Amortering på ett år blir ju en slant under förutsättning att man går +/- 0 eller plus vid framtida försäljning.

Ja så här sa en gammal kollega till mig som jobbat i bank under -80 och -90-talet och upplevt kriserna. Så länge du har ett jobb som täcker dina kostnader så ska du klara dig även om det blir knapert.

SNS sa det bra här ovanför. Men det jag alltid nämner är att när du kollar lånelöfte och gör matematiken - glöm då inte att sedan ta höjd för budgivning, uppläggningskostnader kring lånet och liknande. Får man lånelöfte som ihop med eget kapital landar på 2 mille så ska man inte räkna med att kunna ropa hem nå’t med utrop på 1 995 000.

1 gillning

som svar på tidigare frågan-bor fn. i hyresrätt med egen kontrakt, också ok boendekostnad. samtidigt sparar jag varje månad en bra slant med. sant givetvis att det att amortera också är sparande, men jag har funderat och tror det är bäst att hursomhelst ha ett visst sparmål varje månad och sen försöka leta bostad utifrån det (priset får alltså inte bestämma att jag skulle behöva maxa ut bolånet så mycket det går). fundera också på 1) det är kanske ingen garanti att ränteavdrag finns kvar för alltid och 2) kan du jobba på distans en eller fler dagar i veckan spelar det inte så farligt stor roll om du bor innanför tullarna eller längre ut (givet att du är anställd i stockholm/omnejd.

1 gillning

För att spä på din oro kan jag meddela att bostadsbubblan i Stockholm är den sjunde värsta i världen.

Stockholm är exempelvis högre värderat än Los Angeles, London, New York, Tokyo och San Fransico, kan detta verkligen fortsätta kan man fråga sig? Har tyvärr inga svar, bara frågor… :sweat_smile:

1 gillning

Ja, det är ju inte så att det byggs skitmycket heller. Sedan var det ett intressant urval. Rubriken får det att låta som att dessa städer är värst av alla. De verkar ju snarare vara valda utifrån tidigare undersökningar. Oslo och Köpenhamn nämns ju inte t ex. Siffrorna där är väl knappast bättre (gissar jag friskt)?

Jag tror att det är åtminstone två variabler som vore bra att ha koll på för att kunna ge mer relevanta råd:

1. Är det en lägenhet i innerstan som är aktuell eller i förortsläge?
  2. Är det en tvåa det handlar om eller något större?
1 gillning

“Högre värderat” är väl att ta i. Det är kapitalförvaltaren UBS som uppfunnit ett mått på “risk för bubblor”. Det är enligt det måttet som UBS anser att Stockholm är övervärderat.

De beskriver måttet i en PDF som finns här:

The index score is a weighted average of the
following five standardized city sub-indexes:
price-to-income and price-to-rent (fundamental
valuation), change in mortgage-to-GDP ratio
and change in construction-to-GDP ratio (eco-
nomic distortion), and relative price-city-to-
country indicator.

2 gillningar

price-to-rent (fundamental
valuation)

Det här ju en mycket intressant faktor i sammanhanget med tanke på Sveriges hyresregleringar. Vet du om den tagits i beaktning? @emilv

Det blir ju annars en rätt skev jämförelse kan jag tycka när man i Stockholm har minst en decennie lång kö att vänta på om man föredrar en hyresrätt :sweat_smile:

2 gillningar

Men tanken har slagit mig att man kanske bara borde casha ut och flytta till en hyresrätt, tänk vad pengar man skulle kunna lägga på börsen istället. :joy:

Men du menar om man ”vill tillbaka” till att köpa igen och därmed får köpa ännu dyrare sen? Men då ligger väl de lösgjorda pengarna på börsen och göttar sig och kanske har samma eller bättre uppsving ändå (ja, klart det är spekulation). :sweat_smile:

Det jag menar är att om du köper en bostad och den sjunker i värde så spelar det inte alldeles för stor roll så länge du har möjlighet att flytta. Om du flyttar från en bostadsrätt till en annan så realiserar du i princip inte förlusten. Du flyttar bara runt lånet. Det är den dagen som du cashar ut från bostadsägandet som du kan säga om du har gått med vinst eller förlust.

3 gillningar

Yes är gammal bankman så lånedelen har jag full koll på :blush:

1 gillning

Letar större lgh med sambo, typ 60+ kvm, 2-a ja eller fler rum.
Kravspecen har ändrats under 12 månader och vi kollar nu även utanför tull pga pris och mer lgh för pengarna.