Ja jo så är det ju. Sålde ju min bostadsrätt för 1,5 år sedan och flyttade till hyresrätt medan vi letade, också en farhåga att marknaden skulle gå ned i o m pandemin. Det har vi fått äta upp idag med råga inser nu att det är lite som att tima börsen.
Kommer aldrig göra om samma misstag att inte köpa/sälja i samma marknad.
På sikt blir det ett hus som vi kan bo i 20+år.
Ja det är ju alltid spekulation. Jag tror man ska gå efter sina behov och ta det som det kommer.
Har köpt/såld i olika perioder ex: 90-talet där priserna låg stilla/sjönk= ingen vinst, köpt 2016 och sålt 2017=vinst. Nu 2021 cashar jag ut och flyttar till hyresrätt för att jag ska använda pengarna till bygge av sommarställe.
Kanske blir det jättedyrt om jag vill in igen i marknaden i stan om ngr år eller så har priserna satt sig- vem vet… nu ska det i alla fall byggas
När vi letade bostad började vi oroa oss när prisen på bostadsrätter började närma sig priset på villor någon/några mil utanför. Då tänkte vi, varför köpa en lägenhet eller villa i ”stan” när man kan bygga ett helt nytt hus för samma pengar. Så vi byggde en villa ca 1 mil utanför närmsta storstad. Vår totalkostnad för bygget är lägre än villor från 70-talet 1 mil bort.
Vårt hus är nybyggt, energieffektivt och vi fick bestämma det mesta.
När man väl letar boende så ska man ta det lugnt, vad vill ni ha för boende och vart. Tänk att ni/du ska bo där i 10år. Vi ville tex ha stor trädgård och inte bo mitt i smeten. Man måste trivas och inte känna att man vill därifrån.
Om man har möjlighet att flytta från tex Sthlm eller Gbg. Då skulle man kunna casha ett boende på många fina platser runt om i Sverige.
Jag har inte koll på hela marknaden nu men kan iallafall säga följande:
Vällingby/Hässelby - En vän till mig har försökt sälja sin lägenhet här och det går inte bra. Det är inget fel på lägenheten utan på den lokala marknaden. Hela det här området har en nedåtgående utveckling. Att det finns många hyresrätter där bidrar till detta och gör det svårt att vända. Områdena med hus längre ifrån centrum och t-bana är förtås inte drabbade av den negativa utvecklingen på samma tydliga sätt.
Kista (området Kista, inte stadsdelen) - Tydligen ska även lägenheter i Kista ha haft dålig prisutveckling under pandemin. Till skillnad från Vällingby/Hässelby har Kista en långsiktigt uppåtgående utveckling. Det beror främst på de stora infrastrukturprojekten som är på gång. De är alltså beslutade och går att räkna hem direkt. Kista hör också till de områden som är kollektivtrafikmässigt gynnade. Med det menar jag att avståndet till stan i tid är mycket kortare än avståndet i kilometer. Det motsatta förhållandet gäller för t.ex. Östberga. Utöver lägenheter finns även många hus i Kista med rimlig prisnivå och låga driftskostnader.
Det verkar överlag vara så att “etablerat fina” områden fått en explosiv prisutveckling under pandemin medan andra typer av områden haft en mer varierad utveckling. En viktig parameter är att många invandrares klassresor stannat av under pandemin. De branscher där de oftast jobbar och går från fattiga till mer etablerade har drabbats extremt hårt. Just därför har också sådana områden där de ofta bosätter sig efter klassresor fått en sämre prisutveckling.
Man kan naturligtvis ha olika uppfattning om det är en bra idé att bo i områden med många invandrare. Själv är min bild att hela “invandrarproblematiken” till övervägande del är en klassfråga. Så länge de invandrare man har till grannar hör till medelklassen och är etablerade är de knappast mer problematiska än andra. Som svensk har man inte så på att förlora på att bo med invandrare som grannar. De som har något att förlora är invandrarna själva. Som svensk har man språk och kultur hemma och det kommer man rätt långt med. När man behöver få språk och kultur tillförda av omgivningen blir läget ett annat.
Kista har arbetsplatser där lönerna generellt ligger högt över riksgenomsnittet men närheten till arbetsplatsen verkar inte uppväga nackdelarna (fördomar?) med att bosätta sig där.
Segregationen på bostadsmarknaden och dess bakomliggande orsaker sätts i blixtbelysning av Kista.
Ja vad gäller område är önskemålet att bo relativt nära vännerna ett tag till så blir troligtvis ytterkant innanför tull eller precis utanför.
Måste tacka för alla svar, känner mig lite lugnare och försöker tänka på bilden långsiktigt, vad det blir i det stora hela som kallas livet
Men satan vad pennan kommer darra när man ska skriva på nästa köp. Mäklarna kanske borde ha pennor med ångestdämpande i korken
Nu bor jag själv i Kista så jag kan säga iallafall något om läget här. Gällande svenskfödda personer med högre löneläge som jobbar inom IT-sektorn i Kista så bor de ofta i t.ex. Täby eller Nacka. Det går till och med en särskild privat busslinje mellan Kista och Nacka, eller åtminstone fanns den före pandemin. Samtidigt är IT-sektorn i Kista i hög grad en internationell verksamhet och långt ifrån alla som arbetar där hör till den här stereotypa gruppen. Det finns en stor grupp med bakgrund i Asien eller Östeuropa som jobbar i kvalificerade roller i IT-sektorn i Kista. De personerna bor oftare i t.ex. Kista eller i närliggande Ursvik.
Kista har gällande lägenheter en extremt hög grad bostadsrätter, till skillnad från t.ex. Vällingby och Hässelby. Det har bidragit till att det sociala förfallet i Kista inte har blivit så drastiskt. Det har skett ett allmänt förfall i samhället men det märks mest på platser med många hyresrätter.
Det är tydligt att många som jobbar inom IT-sektorn i Kista aldrig har varit i Kista, bortsett från själva arbetsplatsen och Kista galleria. Norra Kista är kontorsdelen medan södra Kista är bostadsdelen. Där finns bostadsrätter men också en väldigt stor mängd radhus av olika storlek och typ.
Jag köper och säljer begagnade saker i ganska stor skala och har väldigt ofta besök av olika kunder. Jag kan inte räkna alla gånger som personen sagt saker som att “Jag har ju jobbat i Kista i tio år och hade ingen aning om att den här boendemiljön fanns här”. Kista har helt enkelt inte funnits med bland de områden som personer i den här samhällsklassen övervägt att bosätta sig i, inte för att de utvärderat det utan för att man haft en färdig liten lista med “fina” områden som ansetts ok. Nu bor jag i den finaste delen av Kista om man ska vara petig men även de enklare radhusen är förhållandevis justa. När Kista byggdes marknadsfördes det som “förorternas Östermalm” och jag kan helt se logiken i det. Sedan har området varit på dekis sedan 1990 ungefär, i meningen att utvecklingen successivt försämrats. En viktig parameter är dock att väldigt många bor kvar sedan området byggdes 1980. Det finns alltså en massivt överdimensionerad grupp äldre. Det är alltså samma människor som var mitt i karriären och hade höga löner 1990 som bor kvar men nu är pensionärer och har lägre inkomster.
Den enda konkreta nackdelen med Kista som bostadsområde är att de lokala skolorna är utpräglade invandrarskolor. Med det menar jag inte att det är dåliga skolor präglade av kriminalitet och kaos utan just att andelen invandrare är hög. Läget gällande kaos etc. är varierande och inte något allmäntillstånd. Rent allmänt är fenomenet kaos i skolan mycket kopplat till svenska elever medan en typisk invandrarskola har mer fokus på disciplin. Det är inte bara själva skolan som fungerar så utan det är mycket en spegling av hur föräldrarnas förväntningar och uppfostringsmetoder ser ut.
När jag flyttade in här för ett antal år sedan ungefär var jag lite undrande över hur det så ut i området. Vi flyttade in kort efter de så kallade Husbykravallerna när både bilar och vissa byggnader brändes ner. När jag gick på visning var det tydligt att de som ville köpa hus var främst invandrarfamiljer med barn och svenskar utan barn. Det här var så så det såg ut allmänt och hade ingenting med Husbykravallerna att göra.
Samtidigt var barnvänligheten i området nästan överdrivet bra, bättre än på många andra ställen. Situationen med fina lekplatser som låg närmast öde kändes lite konstig.
Nu har det dock vänt och antalet svenska barnfamiljer som bor här har ökat med flera hundra procent. Det är en ökning från en låg nivå men lekplatserna är inte så öde längre. Det börjar kännas normalt och jag ser ingen anledning varför det inte ska fortsätta. Antalet äldre är som sagt enormt högt och i takt med att de flyttar eller avlider kommer fler och fler hus bli tillgängliga. Det är särskilt intressant med de stora husen som jag själv bor i. Där har antalet svenska medelklassfamiljer med barn varit påtagligt lågt tidigare. Om man har råd med ett större hus här då har man också råd med ett lite enklare hus i en mer svenskdominerad omgivning.
Det är en bra idé att vara relativt öppen för olika bostadsområden och framför allt olika typer av bostadsområden. Det är väldigt olika vad man får för pengarna på olika håll och hur utvecklingen ser ut. Jag tog en kalkylerad risk när jag flyttade ut till Kista men jag har under de här åren blivit mer och mer övertygad om att lottsedeln kommer att sluta med en tydlig vinst. Hade jag flyttat till t.ex. centrala Solna eller Sundbyberg, som har en annan prisnivå, hade det inte funnits motsvarande potential. Just när marknaden ser ut som den gör blir det viktigare än annars att anstränga sig för att göra en bra affär. Att det heter att marknaden är på en viss nivå är bara ett genomsnitt. I varje enskild affär kan det avvika ±10% utan problem och att se till att hamna på minussidan gör mycket i det här marknadsläget.
För mig var själva poängen med Kista att bo i ett stort hus till rimlig kostnad. Hade jag velat bo i lägenhet hade jag nog föredragit att bo kvar i t.ex. Årsta där jag bodde tidigare.
Skulle man kort kunna säga att du valde boende i prio-ordning:
- Bostad (storlek kvm, hus eller lägenhet)
- Bostadsområde (inte otryggt men inte onödigt dyrt/flashigt)
- Investering (pot avkastnkng över tid)
Är det korrekt? Tycker det låter rätt sunt.
Nåt mer jag inte tagit med?
Fullt så rationell som du listar det här har jag inte varit. Min ambition var dock att vara rationell och olika pusselbitar har fallit på plats senare som fått mitt husköp att “bli mer rationellt” än den var från början.
Jag bodde tidigare i lägenhet i Årsta. Den hade jag köpt väldigt spontant och det blev inte en bra investering. Jag gick inte back men min vinst var väsentligt lägre än den borde ha kunnat vara.
Min ambition när jag skulle köpa hus var att försöka vara mer rationell. Det jag gjorde då initialt var att försöka vara flexibel gällande bostadsområde. Så fort man låser in sig ett visst alternativ riskerar man att missa att det finns bättre möjligheter på andra ställen. Till att börja med tittade jag på olika objekt söder om stan. Jag insåg efterhand att min budget inte var tillräcklig för att kunna köpa där. Jag hade egentligen bra förutsättningar med hygglig inkomst och skuldfri lägenhet men jag var ensamförsörjare.
När jag inte hade tillräcklig budget ledde till till att jag inte kunde vara med och bjuda aktivt på de bra objekten. Jag blev hänvisad till b-objekt med fuktskador och andra problem.
Sedan började jag titta i västerort istället, där jag kommer ifrån. Där var prisnivån bättre och min budget var mer i paritet med marknaden. Jag gick på många visningar i många olika områden och fick den vägen en viss inblick i olika hustyper, generationer av hus, värmesystem, typiska problem och sådana saker. Det är väldigt bra att ha den typen av kunskap så jag skulle definitivt rekommendera alla att låta processen ta lång tid. Från början tittade jag mest i olika områden runt Vällingby där det finns väldigt mycket av både villor och radhus i olika storlek. När jag hade sålt min lägenhet uppstod ett tidsfönster där jag var tvungen att hitta ett hus för att inte bli bostadslös. Det var en fyra söndagar eller något sådant som jag hade på mig att hitta något. Det är så det funkar när man säljer först och köper sedan, som man ju oftast gör. På söndag 3 (av 4) dök det plötsligt upp några objekt i utkanten av min karta på Hemnet. Det var objekt som matchade min standardsökning men som låg utanför mitt egentliga sökområde. Det handlade om två hus i Kista. Jag hade varit på visning på ett hus av samma typ i Vällingby och gillat hustypen. Jag bestämde mig för att gå på visning med sannolik ambition att köpa mer eller mindre direkt. Det var spontant men byggde på ett omfattande förarbete.
Jag hade varit i Kista på en IT-kurs en gång innan jag gick på visningen och jag hade egentligen ingen kunskap alls om området, annat än en väldigt ytlig bild. Att det såg trevlig och ordentligt ut var förstås bra. När jag berättade om mina planer för min far blev han direkt väldigt negativ. Att köpa ett hus i ett “invandrarområde” som haft en tydlig nedgång under mer än 20 år tyckte han inte var någon bra idé. Han har ändrat sig nu och är med på min bild av läget.
Det här med investering är svårt att utvärdera. Det jag kan utvärdera är att min boendekostnad är väldigt låg. Det beror dels på att jag köpte ett hus som var billigare än min budget. Min belåningsgrad är låg och det ger numera låg bolåneränta. Husen i Kista har också generellt låga driftskostnader. Många kostnader ligger i kollektiva samfällighetslösningar och blir den vägen indirekt rabatterade.
Kista som område har gällande hus gått upp under pandemin men mindre än mer etablerat fina områden. Det som däremot är positivt är de enorma byggprojekt som planerats länge men som nu beslutats och kommer att förändra förutsättningarna radikalt:
- Förbifarten - Kommunikationerna blir bättre. Det blir möjligt att åka till södra sidan utan att betala avgifter och stå i köer genom stan.
- Tunnelbanan - Blå linjen förlängs mot Barkarby vilket ger ett sammanhållet område. Barkarby är åtminstone gällande hus ett hyggligt “fint” område. Idag vore det bökigt om min son skulle vilja gå i skolan där men sedan går det hur lätt som helst.
- Tvärbanan - Spårvagn byggs som binder ihop Kista med en rad bättre områden i Ursvik, Sollentuna och Bromma. Det blir mycket enklare att välja skolor i de områdena om man skulle vilja det. Ursvik ligger jättenära och man kan enkelt cykla dit men att ta sig dit kommunalt är rejält krångligt.
- Utbyggnaden av Kista - Arbetetsområdet i norra Kista ska byggas ut med massor av bostäder och även nya kontor. Ombyggnaden är av en sådan omfattning att Kista som område kommer att få ett dubblerat invånarantal. I söderort har det skett liknande förtätningar i flera områden och det har där lett till betydande prisökningar på lägenheter. När det kommer ut massor av nybyggda fräscha och dyra lägenheter så drar det upp den generella nivån.
Det här med skolor som jag nämner ovan är inte bara för att jag själv har intresse av just det utan mycket för att just det varit en väldigt central parameter som hållit tillbaka intresset för Kista. Man måste inte gå i den närmaste skolan men det måste finnas väldigt smidiga kommunikationer som passar för mindre barn att åka själva. Det enda område som Kista hittills legat nära är det kriminellt belastade området Husby och det har gjort det svårt att locka svenskfödda medelklassfamiljer med goda inkomster. Det har börjat vända som sagt men det här är en utveckling som tar lång tid. När förutsättningarna nu blir ändrade på mer fundamentalt sätt kan det börja hända saker mer på allvar.
Inte en chans att Stockholm är högre värderat än LA eller Tokyo exv
Sett till dessa parametrar är det det:
price-to-income and price-to-rent (fundamental
valuation), change in mortgage-to-GDP ratio
and change in construction-to-GDP ratio (eco-
nomic distortion), and relative price-city-to-
country indicator.
Wow, vilket bra svar, stort tack för detta!
Jag är i en liknande situation som du, och gör liknande analyser. Men dom baseras på att man har en lång tidsplan. Jag tror att precis alla hus i Stockholm kommer att vara en god investering sett över 50 år, men det är ju ett tidsperspektiv som kan vara svårt att ta, i synnerhet om man vill eller behöver flytta. I princip kommer tomten med bygglov och vatten etc. vara det som är extremt värdefullt.
Trvis du i Kista? Vill du ha en ny granne?
Jag tror att dessa är mer eller mindre godtyckliga parametrar. Om vi ser till det i realekonomiska termer, hur länge måste du som median-inkomst arbeta för att spara ihop till ett hus i Stockholmsområdet och LA-området? Hollywood hills och Bromma kommer för alltid vara bortom medianinkomstagare, så vi kan bortse ifrån dessa. Jag har mycket vänner i LA, även om som flyttat hit, dom som upplevt båda säger att det inte ens går att börja jämförelsen eftersom det är att jämföra äpplen med päron, men att det är mycket lättare att komma in på bostadsmarknaden i Sverige.
Skulle gärna ha fel då jag gärna vill bo i LA
Ja allt beror ju på hur en mäter. Men om jag hade 100 miljoner att investera och jag var tvungen att välja mellan bostäder i LA eller Stockholm, så hade jag valt LA
Haha fair enough
Lång tidsplan är i min värld en förutsättning när det gäller att köpa hus. Jag tror det gäller särskilt nu när marknaden ser mer osäker ut. Det är inte sannolikt att allt bara kommer att gå uppåt och att en affär på 2-3 års sikt nästan säkert blir en vinstaffär.
Jag tror rent allmänt att det är en bra idé att köpa hus billigt, i meningen att man köper för mindre än vad man egentligen har råd med. Den skillnad som det ger i boendekostnad att ha låg ränta på bolånet är betydelsefull.
Min idé med att köpa huset i Kista var att köpa ut mig från bostadsmarknaden, att helt enkelt aldrig mer behöva bry mig om huruvida priserna går upp eller ner. En av orsakerna till att området där jag bor ser ut som det gör är att väldigt många äldre bor kvar. I Bromma där jag växte upp var det vanliga att man sålde huset efter att barnen flyttat ut. Det berodde dels på att husen var dyra i drift, krävde mycket underhåll och även att priserna var så höga att du lätt kunde köpa en större lägenhet i premium-läge för samma pengar. I Kista handlar det om radhus som inte kräver så mycket underhåll, inte har stora tomter och är billiga i drift. Det gör att incitamenten att bo kvar när du är 80 år eller äldre är stora. Det som kan begränsa är att det finns trappor inne i husen.
Jag är helt nöjd med att bo i Kista rent allmänt och räknar inte med att flytta. Även om jag ser Husby från mitt fönster så är det i praktiken en annan värld. Jag har gått dit ibland men har normalt inget behov av det.
Jag räknar med att Kista kommer att få en “renässans” bland svenska barnfamiljer i medelklassen och att det kommer att driva på priserna en del. En fördel med hela Kista är att man inte behöver bil för att bo här. Det är inte helt vanligt att kunna bo i ett stort hus och inte behöva bil. Det är förstås inte givet att man ska välja bort bil men det bra att kunna välja. Ofta när man bor i hus är man tvungen att ha bil för att köpa mat, hämta på förskolan och sådana saker.
För att svara på TS också:
Så länge du köper något som du kan tänka dig att bo i i 10 år eller mer så skulle jag säga att riskerna är relativt små. Kanske tillochmed obefintliga.
Saker kan alltid hända i livet, sjukdom o.s.v. Men bostad bör inte ses som investering eftersom du måste ha en, håller med Jan här. Om du ej vill ut på bostadsmarknaden så hyr o sluta tänka på det.
Jag bor idag i Vällingby, om du skulle jämföra Kista med Vällingby vad skulle du då säga?
Min bild av Sthlm är att det finns bus överallt och du kan bli skjuten överallt, men så länge du inte beter dig som en idiot eller befinner dig i den världen är risken försvinnande liten att hamna i trubbel.
Nej precis så försöker jag också tänka