Bota eller såga min oro inför bostadsmarknaden

Jag utgår från att du menar Vällingby bokstavligt, alltså inte Nälsta, Flysta eller något av de andra omkringliggande områdena. Jag var och tittade på hus i Vällingby och Råcksta. Om jag skulle ha flyttat in i något annat område än där jag landade så hade det varit förstahandsvalet. Hur man än ser på utvecklingen är det ändå områden med väldigt stora kvaliteer. Långseleringen i Råcksta och Atlantisområdet i Vällingby är platser med tydlig premiumkaraktär. Det område jag själv bor i (Ribegatan) skulle ha förutsättningar att få liknande status men det har inte hänt, iallafall inte än.

Jag har en kompis som bor i Vällingby och min mamma bor i Hässelby så den vägen håller jag löpande koll på de områdena. Jag brukar vara där ganska ofta.

Om vi pratar specifikt om risken att bli skjuten så tror jag inte att man kan koppla det till bostadsområde. Det sker skjutningar och sprängningar även i “fina” områden så du kan drabbas oavsett. Det som däremot kan vara en riskfaktor är att bo i hus nära större genomfartsvägar. Den kategori som ägnar sig åt skjutningar är bilburen och risken att drabbas kan därmed vara kopplad till att bo i ett utsatt läge. Den risken är liten men jag tror det vore fel att bortse från den.

Vällingby och Hässelby har både en hög andel hyresrätter och det är den faktor som främst driver den negativa utvecklingen i de områdena. Det har visats i statistik att stadsdelen har högst andel psykiskt sjuka i hela Stockholm. Nu är psykiskt sjuka inte självklart en problematisk grupp. Grundfrågan handlar om försörjningsförmåga. Sverige fylls via politiken på av försörjningsoförmögna. De personerna hamnar initialt i Tensta, Rinkeby och likande ställen. Efterhand flyttar de. De med bättre resurser flyttar till bostadsrätt i t.ex. Kista och de med sämre resurser till hyresrätt i t.ex. Vällingby. De flesta av dessa människor är naturligtvis helt normala men det räcker med att en mindre del har orientering mot kriminalitet för att effekten ska bli märkbar.

Det har satsats i Vällinby på det sätt som brukar ske i områden “på glid”. Det gjordes en enorm satsning på att fräscha upp centrum, bland annat med det påkostade modevaruhuset K5. Denna satsning blev en flopp. Det ser förstås fortfarande fint ut där men den kommersiella potential som man hoppades sparka igång uteblev. Jag ser detta som en tydlig indikator på hur framtiden ser ut.
Kista Galleria har varit fräsch och populär sedan jag flyttade in 2013. Hur det sett ut längre tillbaka vet jag inte. Det fanns farhågor om att det skulle bli problem när MOS öppnade men så har det inte blivit. Kista Galleria har en unik framgångsfaktor av kombinationen att ha rika IT-medarbetare som kunder på dagtid och mindre rika araber och somalier som kunder på kvällstid. Konkurrensen från MOS har inte påverkat det läget på något mer fundamentalt sätt.

Stockholms stad har tagit fram en framtidsplan med så kallade regionala stadskärnor, jag tror det hette så. Kista-Barkarby identifieras där som en sådan. Vällingby-Hässelby finns inte med där.

Det som kommer att hända i Vällingby som är positivt är att förbifarten byggs. Det kommer att ge en väsentligt förbättrad mobilitet, även om sammankopplingen med “bättre områden”, som i fallet Kista är väsentligt, inte finns med i bilden i Vällingby. Det finns också en möjlighet att Bromma flygplats läggs ner och det skulle ta bort mycket buller som idag är en negativ faktor. Bortsett från detta är min bild att Vällingby är det nya Rinkeby. Det händer förstås inte över en natt men det går åt det hållet.

När det gäller skolor i Vällingbyområdet är det tydligt att Grimstaskolan är den främsta “frånvalsskolan”: Flyttar man in till Vällingby och vill ha en skolplats är det sannolikt där man hamnar. I det övriga skolorna går de lokalboende svenskfödda barnen och en andel barn med utländsk bakgrund men alla klasser är fulla. Det finns förstås personer med utländsk bakgrund som bor i finare villor och det ger förstås viss mångfald men just den gruppen är knappast något problem. Segregationen cementeras genom den här ordningen. I Kista är läget lite annorlunda och liknar hur det ser ut i andra “invandrarområden” runt om i Stockholm. Kista är centralort i Järva och där det (relativt sett) är attraktivt att gå i skolan. Det finns ett flertal friskolor där som med höga intagningspoäng som sorteringsmekanism väljer ut de mer dugliga lokala eleverna och slipper problemen som lämnas kvar i de kommunala skolorna istället. Friskolorna har gjort marknadsanalyser och medvetet anpassat antalet elever som tas in för att kunna få de 20-25% duktigaste (och billigaste) eleverna och slippa hantera skjutningar, knarkhandel och liknande som snabbt skulle bli stora problem om antalet platser anpassades till söktrycket.

1 gillning

Bostadsmarknaden kommer inte tillåtas krascha, för stor del av vår befolkning skulle förlora alltför mycket på det.
Det vore politiskt självmord att inte göra vad man kan för att stoppa det. Detsamma gäller räntan.

Med det sagt så kan ju såklart prisutvecklingen stanna av eller sjunka försiktigt en tid, gör den det så so be it, men inget att bekymra dig över. Sannolikt går det likt börsen upp sett över en längre tidsperiod. :facepunch:

Sannolikt går det likt börsen upp sett över en längre tidsperiod. :facepunch:

Historian verkar dock peka på motsatsen enligt denna artikel från Avanza:

Bifogar ett citat:

I en studie där man gick igenom återkommande försäljningar av 86 fastigheter på Manhattan mellan 1899 och 1999 insåg man att priserna, justerat för inflation, var ner 30%. I en annan studie konstaterade man att Empire State Building byggdes mellan 1928-1930 för 55 dollar per kvadratfot (tomtkostnad plus konstruktionskostnad). När man sen multiplicerade den tomt- och konstruktionskostnaden med inflationen från 1930 till 2000 så insåg man att man landade nära vad det kostade att köpa fastigheter i A-läge på Manhattan runt år 2000.

Ett till:

Ytterligare studier från exempelvis Chicago och Boston har landat i liknande slutsatser. Fastighetspriser ökar generellt inte över lång tid annat än med inflationen. Detta då befolkningsökning över tid matchas av utbyggnad av bostäder och transportinfrastruktur vilket neutraliserar den reala prisutvecklingen.

Jag körde på den devisen ett par år, då vi köpte i somras var den en dyr strategi då husobjekten gått upp med 50% i stora drag, medan vår dåvarande lägenhet låg på i princip samma som innan. På grund av detta var utbudet inom vår budget markant mindre än om vi köpt innan.

Ska du in, köp in dig så snart du hittat något som känns ok och du gillar. Sannolikheten att det blir ännu dyrare under överskådlig framtid är överhängande, anser jag.

Fastighetspriser ökar generellt inte över lång tid annat än med inflationen

Vilket dock är en rätt god utveckling på investerat kapital när man har belåning på upp till 85% :slight_smile:

Och rimligheten i det kan ju diskuteras.

2 gillningar

Två saker som dom flesta kan enas om i Sverige:

1. Jorden är rund
  2. Bostäder är den bästa finansiella hävstångsprodukten i Sverige
1 gillning

Problemet är ju att hitta en tomt bara. Nära städer finns det ganska få tomter och ska man bo i skogen så blir transport en stor utgift i både pengar, tid och bekvämlighet.

Du får gärna komma med kommentarer om du vill. Jag tror inte att jag sitter inne med någon sorts sanning.

Fortsatt hypoteket.
3.20% med 60 procent belåning

Jag ska nog till Skandia härnäst.