Hyresrätt eller köpa bostadsrätt?

Hej gänget! Följt den här rörelsen ett tag men aldrig postat nånting själv, men har ett dilemma nu där jag skulle behöva lite extra ögon på…

Bor för tillfället i en hyresrätt där hyran är 37,5% av min bruttoinkomst som kallhyra samt inget internet nu efter hyreshöjningarna. Har en relativt låg driftkostnad på 400kr/månad i snitt för vatten, värme och hushållsel. Läget är okej men inte toppen.

Totala boendekostnad(med parkeringskostnaden):
41% bruttoinkomst

Vi har nu hittat en bostadsrätt med inköpspris för 200k med avgift på 4100/mån. Driftkostnaden är beräknad enligt mäklaren då vatten, värme och internet ingår i avgiften. Parkering är inte heller garanterad men månadskostnaden skulle minska till 27% av bruttolönen och jag skulle betala större del till mig själv och ha större möjligheter att spara till hus så småningom.

Totalboendekostnad(med parkeringskostnaden)
30% bruttoinkomst

Så vad tycker Rika tillsammans?

Hyresrätt för 37% av brutto i kallhyra(ej internet) med garanterad parkering och marginellt bättre läge. Svårt att spara men bekvämt.
Vs
Bostadsrätt för 27% av brutto, varmhyra med internet, marginellt sämre läge och ej garanterad parkering. Tvångssparar i lägenheten samt mer pengar över.

Svårt eller omöjligt att bedöma om vi inte vet hur föreningen ser ut, kanske finns det lån som löper ut snart och behöver bindas om, hur stor är belåningen per m2 osv?
Flera föreningar som höjt avgifterna med 40%+ på ett bräde i samband med att lån löpt ut, och det är bara början på höjningarna tror jag.

Om du istället kunde köpa en mer central lägenhet och klara dig utan bil kanske det är värt en högre boendekostnad?

2 gillningar

Intressant med lånen, har inte kollat upp det! Första gången jag ens sneglar åt att köpa bostad istället för att hyra så är helt ny, super bra tips!
40% låter ju brutalt så ska verkligen kolla upp det, tack!

Använder bil oavsett pga resetiderna med kollektivt är det 3 gånger så långa enkel resa, som sagt bekvämt! Flytten skulle innebära 10minuter extra bilväg ca 1-2 gånger i veckan då jag planerar att börja studera till hösten och vill därför sänka mina månadskostnader i förberedelse för tuffa tider!

Har nu kollat upp belåningen enligt Allabrf.se så har de belåning på 3500-6500/kvm, och enligt booli.se har de 3500kr/kvm i belåning. Är det normalt? Högt?

5000 kr / kvm i belåning för en BRF anses vara relativt låg belåning. Upp mot 10 000 kr eller mer är högt och innebär mer risk. Dock inte omöjligt att de höjer hyrorna ändå, ifall nuvarande lån är på väg att löpa ut. Min förening är skuldfri sen förra året, men avgiften höjdes ändå p.g.a. uppvärmningskostnader och el etc.

1 gillning

Tack för bra jämförelsevärden!
Ja med de här priserna så måste man ju höja för att nånting ska gå runt!

Om föreningen och lägenheten är okej, så låter som ett ganska lätt beslut sålänge du inte har några planer på att flytta inom de närmaste åren eftersom bostadsmarknaden fortfarande kan gå ner. Du bör även räkna med ca 5% bolåneränta om du tar lån.

200k? Har du skrivit rätt? För 200k fick jag min lägenhetsdörr och 2 meter in ungefär. Låter som en no-brainer i mina öron om 200k är rätt :white_check_mark:

1 gillning

Varför räknar du med bruttolön?
Är väl lättare att diskutera nettolön speciellt då vi inte vet vilken skattesats du hamnar på :grinning:

2 gillningar

Ja 200k är rätt, lite fix men rätt bra område :slight_smile: tack för din input!

Menade lön efter skatt, tack för frågan!

När lägenheten kostar 200k antar jag att den ligger i en liten ort!?
Vet inte exakt hur det ser ut på mindre orter idag men reste mycket i jobbet för 10-15 år sedan och var väldigt förvånad över att ganska många bostadsrätter i många mindre orter gavs bort gratis tom med avgiftsfria perioder på upp mot året. Risken är alltså om orten minskar i befolkning att man sitter på en bostad man inte kan bli av med och tvingas betala avgift på under väldigt lång tid i värsta fall. 200000 tusen är ju istort sett under materialkostnad för en lägenhet oavsett storlek, antar att det finns en anledning till det? Finns många anledningar till att ett samhälle kan dö ut, är det lätt att få bostad på orten idag? Isåfall vad skulle en liten minskning i befolkningsmängd innebära för möjligheten för att få sålt sin lägenhet över huvudtaget? Jag personligen skulle inte vara orolig över värdeminsknimg i första hand på en bostadsrätt i en mindre ort utan att jag kanske aldrig blir av med den.
Det här kanske inte är relevant alls för dig men något att tänka på iallfall.

1 gillning