Köp av bostad vs. Hyra bostad

Här kommer två frågor/funderingar i en och samma.

(Medveten om att jag inte är första med dessa funderingar men tips och råd uppskattas)

Första funderingen kretsar kring det här med hur smart det är att köpa bostad rent ekonomsikt. Lite kluven kring detta när många pratar om att man helst inte ska hyra då det är “dyrare”.

Men hur ekonomiskt är det egentligen? Köper man hus så har man ett lån att betala av + ränta + annat. Du har sophämtning, vatten, el, bredband och allt det där. Reperation, service, underhåll ( målning, fönster, trädgård(trädgårdsredskap). Det jag funderar på är ju att det är ju väldigt mycket kostnader runtomkring som inte är direkt gratis. Detta slipper man ju när man hyr en bostad. Du har din hyra.

Köper du lägenhet så har du ändå en månadshyra på kankse 3000-5000 i snitt beronde på lgh. Därefter kanske du inte har lika mycket pengar att lägga på underhåll förutom den renovering man vill göra på insidan. Eventuellt att du kanske får betala för vatten, el, bredband.
Dock har du lånet, och även räntan och så.

Så när man tänker efter är det ju väldigt lyxigt att hyra. Samt förmdligen mer pengar över varje månad att leva på eller spara om du vill det ( slipper tänka på att ha en massa sparande ifall ett tak behövs bytas, räntan stiger, gräsklipparen går sönder mm. ).

Fundering två:

Jag själv sitter i en hyresrätt som är bra och nära till jobbet just nu. 6800:- i hyra med allt inräknat. (vatten,el,bredband, parkering, tillgång till trädgård). Har ca 10 min till jobbet, strax utanför storstaden så slipper trafik.

• kan nog spara runt 10-12k om jag lever ganska snålt och inte spenderar pengar på nöjen.
    Dock så går tankarna kring att köpa en bostad. Alla bostäder är dock svindyra om jag inte nu vill pendla 30-40min varje dag vilket jag inte är super sugen på.
    Själv behöver jag ett hus egentligen, men eftersom hus priserna är alldeles för höga för att jag själv ska kunna köpa ett så får jag avvakta.

Jag har hittat en väldigt fin lägenhet som är ganska stor och som nu ligger ca 15-20min från jobbet. Ganska ny producerad för 1.9miljoner. Månadshyra 3500:- där parkering endast ingår…
Men lån på 85% + ränta + månadshyra + el,vatten,bredband tror jag detta kan bli rätt dyrt i slutändan, och kommer förmdligen inte kunna spara lika mycket. Vet dock inte om detta fortfarande är mer värt och roligare att satsa på.
Men eftersom jag inte har erfarenhet kring köp av bostad och inte har någon att rådfråga så vore det intressant och höra hur ni funderar här.
1.9miljoner är mitt max. Har inte mer att lägga på kontantinsats då jag tömmer det mesta i min plånbok om man säger så. Dock känns det roligt att ha ett eget boende.

30min från mitt jobb finns dock billigare lägenheter för 900.000kr och uppåt. Mycket billigare priser, hyra ( där mer ingår i hyran som el och vatten ), dock längre från storstaden, mindre populärt område.
Kan väl kanske hitta lägenheter för 1.5miljoner ca 20-25min från jobb.

-Värt att lägga alla pengar på en kontantinsats och köpa en lägenhet som ligger väldigt bra till förhållande till arbete och storstad. Samt som har en bra storlek och är ganska nyproducerad.
-Eller ska isåfall satsa på en lite längre ifrån som inte är lika fin men som är billigare.
-Eller bara fortsätta hyra. ( Känns aldrig som jag vågar dock ge mig in och köpa bostad, är snart 31 år).

Hej och välkommen!

När jag köpte min bostadsrätt så lade jag samtliga av mina besparingar på kontantinsatsen. Detta ångrade jag i efterhand eftersom jag ville ha fräscha möbler och ny tv och allt annat fint till hemmet som jag då tog på avbetalningar. Vilket ledde till att jag levde från lön till lön i ett par år.

Om jag hade fått göra om det hade jag nog sparat ihop mer så att jag hade en buffert plus extra pengar till allt det där extra som jag ville förgylla mitt hem med. Men jag var ung och naiv och kanske lite väl otålig. :blush:

4 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Trivs du med lägenheten och hyran → hyr.
Snacket om köp rör oftare storstadsområden där hyreslägenheterna har lång kö eller det dubbla i hyra. Många ser det som ett insteg på bostadsmarknaden också.

Sedan är det en avgift de betalar till gemensamma driften. Hyran i hyreslägenheten går till ägaren, som bekostar renoveringar. Båda varianterna har både för- och nackdelar.

8 gillningar

Min allmänna synpunkt är att om du har en hyresrätt som fungerar för dig och ligger i ett ok område så är det bästa att hålla fast vid den. Att det är ”roligt” att äga sitt boende är något underordnat. Det är ungefär som ”känslan” av att köra runt i en bil av något visst märke. Båda sakerna är ”roliga” några veckor eller så.

Att köpa hus är en helt annan fråga. Om du kan undvika ”steget” med ägd lägenhet och gå direkt till hus den dag det behovet uppstår så är det bra.
Du borde kolla på radhus i första hand då. De är billigare i inköp och har även ofta betydligt lägre driftkostnader.

1 gillning

Som andra skrivit, trivs du i din hyresrätt och den är ekonomisk för dig så bo kvar, om du frågar mig. Är partisk i frågan för jag älskar att hyra själv :slight_smile:
Jag delar en tvåa med min sambo, vi har hyra på 6300 (drygt 3000 per person alltså), bor en t-banestation utanför innerstan i stockholm och promenerar till jobbet. Ett riktigt lyxboende för mig :slight_smile: Detta vågar man knappt yttra för vänner och kollegor nu för tiden, när säkert 9 av 10 av dem i min närhet sitter med skyhöga räntor just nu…

Och oavsett om det är ekonomiskt bättre hit eller dit, så är det upp till en själv att också värdesätta den service man betalar för i hyresrätt, eller om man vill stå för allt det själv. Jag älskar friheten med hyresrätt.

6 gillningar

Jag hade tur och kunde köpa eget hus tidigt men har tittat lite på att hyra eller köpa en rätt (men blir inte av då de 25/mån lönen skulle öka med inte är värt det för mig)

Från vad jag sett så är bostadsrätter och hyreslägenheter relativt nära varandra när kvalite räknas med så länge BRF har varit vettig. Hittar du en skuldfri BRF där en rätt säljs så kan du se den stora fördelen med bostadsrätt.

Hus är den verkligt stora skillnaden där (beroende på hur du gör) både hög livskvalite och lågt pris kan mötas.

1 gillning

Sitter med liknande funderingar så jag tänkte att det är dags att skapa ett konto. :slight_smile:

I min jämförelse har jag kommit fram till följande utgifter/“inkomster” :

Bostadsrätt
Utgifter:

• Avgift till föreningen
  • Ränta
  • Avsättning till framtida reparationer eller renovering
  • Amortering (påtvingat sparande?)

Inkomst:

• Värdeökning (rätt sannolikt på lång sikt)
  • Amortering, beroende på hur man ser det

Hyresrätt

• Hyra
  • Hyreshöjning (kanske likande procentsats som avgiften för brf, men sen tillkommer ökning för alla förbättringar tex renovering av tvättstuga, modernare spis, egen vattenmätare istället för att det ingår i hyran etc)

Inkomst:

• Avkastning man kan få på pengarna man skulle lagt på kontantinsats och amortering

I övrigt tillkommer såklart liknande kostnader för båda, tex försäkring, el, bredband etc som ibland ingår i hyra/avgift. Sen finns såklart skillnader i läge, grannar mm som är svårt att generalisera eller värdera mer objektivt.

1 gillning

Rent generellt så kan du räkna på direktavkastning av att köpa en bostadsrätt jämför att hyra motsvarande bostad under förutsättning att den finns hyresrätter tillgängliga.

När jag köpte en lägenhet tillsammans med och till min mor 2001 så kunde man i Västra Frölunda antingen hyra eller köpa en bostadsrätt. Om man hyrdes så gick hyran på runt 4500 och bostadsrätten hade en avgift på runt 2500. Månadskostnads delta var med andra ord 2000.

Vid ett pris på 360 000 så fick man en direktavkastning på 6,7% vilket var betydligt bättre än sparkonto men lägre än börsen. 3 månaders boränta låg på 5,25% 2001 enligt (1) och det låter rimligt.

(1) Bolåneräntor historik - se data om ränta på bolån genom åren

1 gillning

Enligt (1) så verkar kvadratmeterpriserna i VF ligga strax över 40 000 så det skulle då innebära att samma lägenhet på runt 45 kvadrat ligger på runt 1,8 miljoner idag.

Om brf avgift vs hyresdelta fortfarande ligger på 2000 så har du en direktavkastning på 1,3%. Om hyresdelta är 4000 så hamnar du på 2,6%. Vid 6000 vilket verkar vara ungefär vad hyresdelta är till nyproducerat (2) så ligger du på 4% vilket med skatteavdraget på bolåneräntan börjar bli intressant igen.

(1) Bostadspriser i Göteborg » Svensk Mäklarstatistik
(2) Lägenhet Västra Frölunda + 286 lediga hyresrätter - BostadsZonen

Enligt kalkylen på hemnet skulle en lägenhet på 1.9milj, 3500 i avgift(parkering ingår endast) kosta mig 12.100:- ca. Sen tillkommer bredband, el, vatten och så. Hamnar förmodligen på över 13.000:- vilket är
över 6200:- mer per månad än vad jag lägger ut i dag för bostaden. Känns lite väl mycket?

Notera att om du ”köper” lägenhet så äger du den inte. Du köper en inträdesbiljett till en förening som samäger huset. Du blir även ansvarig för föreningens gemensamma lån vars räntekostnader du betalar tillsammans med alla grannar. Ska du köpa lgh så kolla lånebilden i föreningen och vilka lån som ska omförhandlas. Brf avgifter kommer höjas rejält för många. Sen hela karusellen med brf styrelser, problemgrannar, dålig ljudisolering etc. Inte bara i hyreshus som det finns stolpskott som sabbar för sina grannar. Narcissister och psykopater finns i alla typer av boendeformer. Själv hyr jag litet, billigt och centralt.