Hyresrätt eller bostadsrätt

Hej,

Jag har liten fundering kring hur man ska tänka när man ska välja mellan hyresrätt eller bostadsrätt.

Jag bor och jobbar i ett mindre sammhälle med en butik och under 800 invånare. Där hyr jag min etta på ca 45kvadrat. Hyran är 4438kr i månaden, internet ingår. El och försäkring ca 400kr i månaden.

hyrersvärden vill storrenovera lägenheten så de kan höja hyran till 5600kr( i 2022s nivåer så troligen mer när allt är klart), bla. FTX, treglas, nytt kök och toa.

Jag har tittat runt men det finns inga bostadsrätter i samma ort tyvärr (skönt att ha 3 min till jobbet)

Dock finns det bostadsrätter i grannorten ca 3000 invånare som är ca 15km bort. Hittade en motsvarande bostadsrätt för 300k med 3450kr i avgift dock så ingår inte internet.

Så nu till min fråga, hur jämför man kostnaden mellan min hyresrätt mot en bostadsrätt? Det känns som det finns allt för många aspekter att hålla koll på så man inte kan få en klar bild på vad som är bäst.

Ska jag räkna med bränslekostnad för pendling (33kr per dag) + 30 minuter av min timmlön *21 i kalkylen?

På rak arm känns det som det är mer lönt att hyra i jobborten än att köpa lägenheten i grannorten, men värdeökning kanske kan rädda upp bostadsrätten i kalkylen

Jag har 300k över så skulle kunna köpa lägenheten kontant, ska jag då jämföra med att ha dem investerade på börsen med 7% årlig avkastning?

Vad har bostadsrättlägenheter för snittlig värdeökning som man kan jämföra med?

Är det någon som har en formel så man kan få en klarare bild på vilket alternativ som är bäst?

När man köper en bostadsrätt så kommer man ju åt en hävstång på 6.6 till låg ränta. Är det det som har gjort bostadsrättköpen sådan bra historisk investering?

2 gillningar

Jag skulle påstå att det som gjort bostadsrätter till bra investeringar är den enorma värdestegring som skett. Hade du köpt en bostadsrätt för 20 år sedan och sålt nu hade du gjort en grotesk vinst. Under samma tid hade du kunnat stoppa in mellanskillnaden på börsen och också där fått rimlig avkastning. Jämfört med att betala historiskt högre hyra för en hyreslägenhet.

Idag däremot är det inte lika självklart.

Din stora fråga däremot… kan du inte stapla upp alla utgifter för din nuvarande bostad och de fullständiga utgifterna för den bostadsrätt du kollat på? Det du skulle betala för den kontant kan du lägga till som utgift motsvarande den avkastning du tror du hade fått (5-10%).

Bostadsrätter i Ödebyhult har inte haft någon enorm värdeutveckling. Det är i allt väsentligt ett fenomen begränsat till större städer och tillväxtorter.

2 gillningar

Absolut, typ som kalkylen nedan? Är det något jag har missat?

Kostnad per månad	Hyreslägenhet		Bostadsrätt
Avgift	4438		3450
Försäkring och el	400		400
Internet	0		399
ränta	0		626

Pendla bränsle	86		700
Förlorad arbetstid	288,96		1806

Totalt	5212,96		7381

Knasigt format man jag förstår din uppställning. Hemförsäkring brukar kosta mer då den kräver ett bostadsrättstillägg. Ibland betalar föreningen det och ibland inte.

Det du kan lägga in på bostadsrätten är då avkastningen på dina 300 000 du använder upp. Räknar du på 7% avkastning är det 21 000 på ett år eller 1750 per månad. Det är din kostnad för att betala kontant.

Sedan skulle jag dubbla pendlingskostnaden med bilen, för du har inte med allt extra slitage och kommande underhåll för att du kör så mycket längre och oftare.

Till det kommer alla omkostnader för att åtgärda brister, fel och förbättringar i bostadsrätten. Sådant ingår i hyran när man bor i en hyreslägenhet men är något som tas ur egen ficka i en bostadsrätt. Det borde du nog också plita in en siffra på.

Är allting annat lika så har du väl en god bild mellan de två alternativen.

1 gillning

Jag skulle behålla hyresrätten eller se om jag kan hitta en billigare hyresrätt på samma ort.

En bostadsrätt är en spekulation på pris. Idag ger räntefonder, pref aktier en så pass bra avkastning att man inte behöver spekulera.

2 gillningar