Jag måste tyvärr flytta ifrån min lgh i mitten på nästa år. Mina alternativ nu är att köpa en bostadsrätt eller flytta till något som kräver relativt kort kötid, nyproduktion. Jag har tidigare knappt funderat på bostadsrätt då det känns som att det egentligen bara är dyrare, särskilt nu med höga räntor, men har samtidigt sparat till en kontantinsats som “back-up”. Men jag kom att tänka på en sak, hyresrätter får regelbundna hyresökningar (säg snitt 2%) medan vad gäller en bostadsrätt så låser du in ditt lån (idag, 2023, i aktuellt inflationsläge) och allt annat lika borde bostadsrätten bara bli billigare per år jmf med hyresrätten som blir dyrare (icke-inflationsjusterat)?
Exempel. Mina alternativ är nu är att hyra en nyproduktion, 11302 kronor för 49kvm eller köpa en bostad i det område jag funderar på, cirka 4 MSEK för 60 kvm. Baserat på en excelkalkyl jag gjort får jag fram följande siffror:
Hyresrätt: 11302 kronor
Kostnad på 10 år (inkl 2% höjning hyra per år):1,496 MSEK
Bostadsrätt, inköpspris 4 MSEK, kontantinsats 600k, ränta 5% och avgift 3317 kr. Amorteringsgrad 2%.
Kostnad på 10 år: 2,16 MSEK
Varav amortering: 612k
Summa ex amortering: 1,548 MSEK
Således, på 10 års sikt, blir merkostnaden cirka 50K för bostadsrätten. För bostadsrätten blir dock påverkan på kassaflödet högre här och nu och påverkan minskar därefter för varje år. För hyresrätten är påverkan på kassaflödet lägre här och nu och ökar därefter varje år. Jag har dock inte räknat med att man givetvis får ca 2% i löneökning per år vilket gör så att påverkan på kassaflödet för hyresrätten snarare är +/- 0. För bostadsrätten har jag å andra sidan inte räknat med saker som att du själv kan välja område du vill bo i och eventuell värdeökning. Räknar man med en mycket konservativ värdeökning på 1%/år blir summan ex amortering + värdeökning: 1,13 MSEK och då vinner bostadsrättskalkylen.
Men ska vi räkna på värdeökning för BR borde vi då även räkna med missad avkastning då de löpande kostnaderna initialt är högre för BR kontra HR. Om vi tar skillnaden i löpande månadskostnader plus kontantinsatsen och räknar på en snittavkastning på 7% för börsen under samma 10 år blir den “förlorade” avkastningen om du bor i bostadsrätt: 2,34 MSEK totalt investerat minus alternativet amortering 612k + värdeökning bostad 418k dvs 1,3 MSEK.
Sammanfattningsvis, med ovanstående grundscenario:
Hyra totala kostnader på 10 år: 1,496 MSEK dock med möjlighet att få avkastning på 1,3 MSEK.
Bostadsrätt totala kostnader på 10 år: 2,16 MSEK varav amortering 612k, plus värdeökning 481k.
Här vinner hyresrätten med stor marginal.
Ska man nå breakeven, med ovanstående grundpriser, på 10 års sikt där hyresrätten (11,3k/mån, plus missad avkastning) i ovanstående fall jämfört med bostadsrätten (4MSEK) hamnar på +/- 0 oavsett vilket du väljer måste kalkylen justeras. Här är tre scenarion som leder till att bostadsrätten vinner med nöd och näppe, är siffrorna ännu bättre så “vinner” bostadsrätten än mer.
Scenario 1: Räntan är fortsatt 5% men värdeökningen är 2% istället för 1% som i grundscenariot.
Scenario 2: Räntan är 3,2% istället för 5% men värdeökningen är fortsatt 1%.
Scenario 3: Räntan är 4% istället för 5% och värdeökningen är 1,5% istället för 2%.
Tänker jag fel? Missar jag något? Scenario 2 känns inte helt orimligt långsiktigt vilket gör så att BR > HR.