Bostads- vs hyresrätt

Jag känner att jag är i behov av att tänka högt här.

För närvarande bor jag i en liten etta (hyresrätt) i centrala Göteborg där jag bott i drygt åtta år. Hyra på ca 7 500 kr. Jag har velat flytta länge då den känns för liten, och har alltid varit inställd på en ny hyreslägenhet, men det är så pass svårt att få sådan så jag har börjat vänja mig vid tanken på att köpa. Jag är 35 år och är på rikedomsnivå 3. Min sparkvot är ca 25 %.

Att bo kvar centralt är inget jag känner att jag vill kompromissa med då jag har gångavstånd till jobbet, det går fort att göra ärenden, och min lägenhet är mötespunkt för mina vänner som bor i alla väderstreck. Det innebär att jag skulle behöva kompromissa med storlek vid eventuellt köp.

Det som gör att jag drar mig för att köpa är att en av mina högsta värderingar är frihet, och att låsa in mycket kapital och ta lån kommer att begränsa mitt rörelseutrymme. Samtidigt har jag en billig livsstil, mitt största intresse är konst och jag spenderar mycket tid på att teckna och måla. De enda andra stora utgiftsposterna är fotoutrustning (men där har jag i princip allt jag behöver redan), samt kläder och skor då jag prioriterar hög kvalitet på dessa.

Dessutom är jag lagd åt att katastroftänka och vill ha en trygghet i kapital på börsen, och att lägga en stor del i en bostadsrätt skulle kännas jobbigt, samt det faktum att man ju inte “äger” något till skillnad från äganderätt (vilket i och för sig gäller för fonder också).

Så där är jag nu. Jag har kötid för att det ska vara rimligt att tro att jag ska få en hyresrätt, men eftersom att det pratats om i podden om att det faktiskt finns fördelar med att äga sitt boende så har jag börjat tveka. Dock är jag inte mentalt där ännu.

Någon som har någon tanke? Är det något jag inte ser och har jag gått vilse i mitt resonemang?

Får du verkligen en 2+ HR med 8 års kötid i centrala Göteborg? Eller hur många köpoäng har du?
Ekonomiskt har BR varit bra de senaste 30 åren med en hög värdeutveckling som matchar börsen, men med lån och hävstång har det varit en bra kassako för de flesta som köpte innan 2015-2020. Hur det blir de nästa 30 åren är det ingen som vet.
Sen finns det den icke-ekonomiska bitarna där du i en BR har mer att säga till om genom att sitta i styrelsen.
Här finns två avsnitt gällande frågan.

Här finns även en lång diskussion om amortering på boende vs att ha pengarna på börsen.

Vi är alla olika lagda, personligen skulle jag inte kunna tänka mig att hyra för det känns som att jag bara bor i någon annans lägenhet då.

Jag finner ingen glädje i att inreda, dekorera, göra om med mera pga det är inte mitt ändå.
Skulle jag vilja ändra planlösningen lite eller byta kök så får jag inte.

Tycker du hyresrätt är det bästa som finns så är det nog det du skall hålla dig vid. Personligen älskar jag även hävstången mitt boende ger mig. Jag tycker inte det låser in särskilt mycket kapital utan snarare ger mig kapital.

2 gillningar

Att hitta en bra bostadsrätt i centrala Göteborg är ju inte direkt billigt. Svårt att komma under nuvarande månadskostnad du har. Eller ens inom rimlig nivå av alternativ. Hyresrätt är underskattat.

Jag skulle vara väldigt skeptisk till att köpa bostadsrätt i gbg i nuläget. Det efter jag sålde min när jag flyttade 5 år sedan. Många tomter står på arrendat som kontraktet går ut på snart och då ökar kostnaderna katastrofalt mycket. Många andra har eftersatta underhållsplaner. Det grundar sig främst i att ingen boende - oavsett om de är i styrelsen eller ej - är intresserade av att höja avgifterna för att täcka kommande kostnader i en bostad de är osäkra på om de själva kommer bo i om 10-15 år. Förståeligt, men förstör bostadsrätternas basprincip. :man_shrugging:

Ditt resonemang lutar för mig mot att du ska försöka ha kvar hyresrätt. Du låter egentligen inte bekväm med att ha bostadsrätt. Varför skall du ge dig själv en obekväm känsla med inlåst kapital och vara fast i ett boende osv? Kan du få en hyres, go for it. Men leta reda på ett lånelöfte och kolla på några lägenheter vettja. Men som sagt, håll koll på arrendaten och underhållsplanen. Å ärligt talat är de rapporterna ganska svåra att läsa imo. GL HF.

1 gillning

Tack för era svar.

Jag har skaffat lånelöfte och var på visning förra veckan. Intresset verkar inte vara så stort och de har vad jag vet bara ett bud som ligger under utgångspris. Marken ägs av föreningen, men misstänkt låg avgift.

På hyresfronten har jag visningserbjudande, så ligger hyfsat nära i alla fall. Det som får mig att tveka är att om jag tar en dyrare hyresrätt så kommer det vara svårt att köpa senare om jag skulle ändra mig, och som de pratat om i podden senaste tiden är det trots allt fördelaktigt att äga sitt boende över tid.

Men det kanske är teoretisk jämförelse och månadskostnaden för en lägenhet i en välskött förening skulle nog bli för hög ändå.

Alltid svårbedömt. Särskilt utan siffror.

I en bostadsrätt kan mycket hända för att avgiften skall ökas utan att man kan göra så mycket åt det.

Nya krav på återvinning? → behövs nyinstallation av kärlsystem. Kostar.
Krav på solceller? → nyinstallation som landar i knät.
Omasfaltering av parkeringsytor? Hittar spårämnen av giftigt material och måste till deponi (hände min brf) → 500k i merkonstader av en simpel omasfaltering.
Stamrenovering? Klassiker.

Sedan har man då Avgiften+ränta+underhåll på sin egna front. Underhåll är alltid svår att förutspå. Är köket nytt? Golven? När behöver badet renoveras? osv.

Hyresrätt är bekväm med delen att man vet vad det kostar och kan räkna med en viss ökning per år. Ofta landar denna lägre än man tror även om man tycker att den faktiska hyran är pissig. Tex 3% på en hyra av 10k ger ju 300kr mer i månaden i hyra.
Den känner man lättare och förstår lättare än att man pungar ut 150k för ett nytt kök. Skulle man betala 300kr/månad där, så är det 41år avbetalning. Men eftersom man har sparat det kapitalet, känns det inte på samma sätt som en månatlig betalning.

Behöver inte vara något konstigt i sig. Många av de mer centrala lägenheterna i gbg tillhör ganska gamla föreningar. Därmed så har de de flesta lånen avbetalda och därmed lågt behov av avgifter. Kanske har de inte heller så mycket tomt att ta hand om iom att de är centralt => mindre avgifter och kanske sparat över åren lite.

Däremot brukar ju priset följa med och kompenseras av räntan.

Sant men samtidigt är det inte som att ett bostadsbolag skulle äta dem kostnaderna själva. De hade skjutit det till konsumenterna och troligtvis lagt på extra mycket för att behålla sin vinstmarginal.

En brf har ju iallafall i egenintresse att hålla avgiften nere. Ett bostadsbolag har inget intresse i att hålla hyrorna nere, särskilt inte i en stad som gbg.

Givet den styrda hyressättningen är ju det precis vad de tvingas göra. Hyrorna har t ex inte varit i närheten av att följa ökningen i driftskostnad m a p el&uppvärmning under ett rätt stort antal år nu. Förändringen av alternativkostnad för i fastighet/mark bundet kapital ska vi inte ens tala om. Därför hyresrätt i attraktivt läge i innerstan ofta kan vara en bättre affär än BR.

1 gillning

Där har du en bra poäng. Om jag har möjlighet till en hyresrätt centralt kanske alternativkostnaden för en bostadsrätt är högre jämfört med fonder. Jag får dessutom en större hyresrätt till lägre månadskostnad. Visserligen inklusive amortering, men där kommer alternativkostnaden in.

En sak du också bör fråga dig är hur du vill diversifiera dina investeringar. En bostadsrätt diversifierar dig väldigt stort mot bostadsmarknaden samt ger dig en enorm hävstång, vilket banken bedömmer vara låg risk.

Du kan inte få så hög hävstång till någon resonlig ränta någon annanstans. Men vill du ha det?

Räkna på det tilltänkta boendet och vad det skulle kosta? Du kan ju spara skillnaden i kostnad mellan hyresrätt och bostadsrätt på börsen/valfritt annat och helt enkelt spara undan pengarna tills du är redo att köpa en bostad. Du lär dig också leva med högre kostnad samt du behöver inte stressa att du väntar år med amorteringar som inte blir av på bostaden (de extra pengarna kan motsvara amorteringarna så du “amorterar” på framtida bostad redan).

Har du verkligen har tittat på alla privata hyresvärdar i Göteborg.
Här i Malmö/Lund regionen finns det ett rel stort antal privata hyresvärdar där du kan få bra centrala lgh inom rel kort tid (6-12 månader) jmf med de kommunala bostadsbolagen där det krävs 20+ år för likvärdig lgh i centralt läge. De privata hyresvärdarna ligger ibland lägre i hyra. En av mina söner fick sin efter 4 månader trots att han är student (hans hyresrätt är en stor 1:a på 55m2 hyra 6500kr). Han kompisar liknande. Dessa lgh centrala.
Så mitt tips är att ta reda på alla privata hyresvärdar och ta kontakt. Skulle förvåna mig om du inte hittar en lgh du gillar.

Tack för tankeväckande inlägg.

Gällande månadskostnad så räknar jag med att de kommer att ligga på ungefär samma, men hyresrätten är ca 20 kvm större. Dock kan jag motivera att sänka mitt investerande på lysa och flytta det till amortering och ändå ha ungefär samma rörelseutrymme varje månad. Vilket jag inte kan med hyresrätt där det rakt av blir mer som går bort.

Sen finns det viss del FOMO också då jag är rädd att de föreslagna ändringarna i amorteringskravet nästa år bara gör att priserna stiger då folk tenderar att belåna sig till max verkar det som. Även om jag inte vet om jag ser det som något negativt i dagsläget så kommer jag då att behöva bo kvar i hyresrätt under längre tid.