Går lite i funderingar på att köpa mig en bostadsrätt i Stockholm. Bor idag i en hyresrätt med en relativt hög hyra. Trots det har jag kunnat spara undan en del för att kunna köpa mig något eget vilket har varit en dröm sedan en tid tillbaka.
Boendet är viktigt för mig. Prioriterar närhet till jobb, bästa världar är att kunna cykla. Och på vinterhalvåret då åka kollektivt.
Värdesätter närhet till matbutiker, restauranger och nöjen.
Söker en liten mini tvåa mellan 35 → 40 kvm. Budget upp till 3,9 miljoner.
Mina tillgångar är 1,5 miljoner.
Vad anser ni? Är det lönsamt för mig att köpa något? Och hur mycket tycker ni är rimligt av mitt kapital att peta in som kontantinsats.
Vill helst inte vara allt för högt belånad och prioriterar att kunna unna mig i min vardag + att forsätta kunna investera mina pengar i fonder/aktier.
Baserat på det du skriver, att boendet är viktigt för dig och att du drömt om detta länge så skulle jag svara ja. Är iof partisk eftersom jag själv bor i innerstan sedan 30 år, men just det du skriver med att kunna cykla till jobbet och ha alla nöjen och restauranger nära är verkligen livskvalitet för mig.
En förenklad kalkyl är att jämföra din hyra med räntan på lånet, alternativkostnaden för kontantinsatsen och avgiften til föreningen. Amorteringarna betalar du ju “till dig själv”.
Givet att du vill bo nära ditt jobb, som verkar vara i innerstan, och att du ej har 100 år i kötid är det därför endast köp eller hyra i andra hand som kan vara aktuellt. Köp trumfar med största sannolikhet andrahandshyrning på sikt ekonomiskt. Jag flyttade till Sthlm som 30-åring och belånade mig upp över öronen för en central sekelskiftestvåa. Det var några tuffa år med 3% amortering, dock var räntan extremt låg då, tror jag låg på cirka 1% under de fyra åren jag bodde i den lägenheten. Idag har vi levlat upp till en fyra och efterfrågan är fortsatt skyhög på att bo i centrala Sthlm. Fördelen med bostadsrätt i centrala Sthlm är ofta att det är extremt bra föreningar med låg belåning osv. Du hör på mig att jag bara kan rekommendera det om du överväger.
Eftersom du skrev att drömmen vore att kunna cykla så vill jag slå ett slag för elcykel. Det gör det enklare att cykla längre sträckor utan att man blir svettig vilket är guld värt vid pendling. För mig innebär det även att jag cyklar året om eftersom det inte är några problem att bylsa på sig rejält vid kallare väder.
Kanske kan det göra att du kan bosätta dig längre ifrån jobb till billigare kostnad men ändå nå drömmen om cykelavstånd
Du har bra med likvida tillgångar men du är ung och kommer säkert ha fin löneutveckling framöver. Om du är singel kommer du säkert nån gång skaffa partner också och då levlar ni upp ekonomiskt där med. Sammantaget tycker jag du ska stoppa in minimum kontantinsats + ev mer om du vill minska lånekostnaderna för att ha bätttre månatligt kassaflöde. Men du får nog räkna lite med bankernas olika kalkylatorer med diverse rimliga räntesatser.
Men hur som helst är det fullt rimligt att köpa en lägenhet i Sthlms innerstad för 3,5-4 MSEK (eller mer) givet din situation tycker jag.
Kolla in denna förening. Små tvåor har gått för din budget senaste året. Läget ser centralt ut.
Stor förening som håller på med stambyte och har höjt avgifterna mycket pga det.
Om det teoretiskt fortfarande finns många föreningar med stort underhållsbehov och avgiftshöjningar framför sig. Kanske framstår avgiftsnivån som mer normal om några år, jämfört med andra.
Liten tvåa är väl ganska optimalt. Går att bo två i tills det är dags för gemensamt köp.
Jag hade nog föredragit litet centralt än stort i förort. Enklare och roligare liv som singel i stan än i förort. Ffa med tanke på aktivitetsutbud och transporter.
Sumpan Centrum har bra förbindelser. Lägre priser.
Min amatörmässiga bedömning är att det är viktigare med en välskött BRF än läget i förhållande till T-centralen, annars kan det snabbt bli en förlust vid försäljningen av din BRF om några år, när Du får barn o måste köpa större
Historiskt har det varit lönt, och de flesta objekt innanför tullarna har dessa sedan toppen 2022 behållt värdet bra.
Oavsett objekt så kommer bra läge, kommunikationer och förening med god ekonomi stödja möjligheterna till att det är lönt då detta är långsiktigt attraktivt.
Bor du i föreningen och har koll på den? Vad grundar du det här tipset på?
Det kan finnas en rad olika problem i föreningar som inte syns utåt så jag tycker att man ska vara försiktig med att tipsa om föreningar.
Till TS: generellt sett är det en bra affär i innerstan. Men som alltid är det ett säkrare kort ju fler ”rätt” en lägenhet har i marknadens ögon. Bra läge, högt upp i huset, balkong, sekelskifte, osv står sig bra. Dock bör man undvika att betala för topprenoverat nyligen, det kan vara svårt att få igen om det dippar.