Har en bekant som köpt där och tyckte det lät intressant.
Klart det inte är roligt för de som köpt för länge sen att avgiften nu är hög. Å andra sidan hade föreningen förmodligen för låg avgift innan.
Min tanke är att jag hellre (teoretiskt) köper där det värsta redan hänt. Avgiftshöjning plus genomförd renovering. Än att köpa låg avgift med renoveringsbehov, där avgiften sen kan höjas till okänd nivå.
Beroende på räntenivån är säg 2 000 kr högre avgift per månad betydligt billigare än ett par miljoner extra i lån.
På föreningens hemsida framgår att man har höjt avgiften för att kunna hålla belåningen på runt 10 000 kr per kvm efter renoveringarna. Jag föredrar också personligen den approachen framför att maxa lånen (och löpa större risk för mer oförsägbara avgiftshöjningar när räntan går upp).
Har mindre än 1km till jobbet, otrolig lyx att kunna gå på typ 10-15min.. det är värt det att bo inne i city. Springer på kompisar oftare som leder till att man ses mer och lättare att mötas upp spontant. En fredag utan plan blir ofta kul, så enkelt att gå ut att käka.
Vill lite gnälligt påpeka att Fredhäll nås med gröna tunnelbanans alla linjer, så klart mer tillgängligt än essingeöarna.
Däremot börjar det bli lite avstånd till typ T-C så om drömmen är att promenera så är det en liten bit att gå dagligen. Men det beror så på var i stan man sitter.
Jag tipsade om föreningen som “kolla närmare på denna, där är slutpriserna inom din budget”. Inte “köp nu”. Annars kan priserna vara 1-2 miljoner högre för samma storlek, motsvarande centralt område.
Fick min värderad i veckan som tydligen gått upp 10% senaste året. Hur bra föreningen är, planlösning och exakta området spelar jättestor roll. Alltså inte bara stadsdel, utan specifika kvarter. Menar att man nog kan göra en bra affär i stan ännu.
Min nuvarande lägenhet är ca 40 kvm och är en tvåa. Alltså separat sovrum med dörr som går att stänga. Under 40 är det svårt att hitta 2or. Jag gick på 37 visningar. Allt som oftast handlar det då om sovalkov. Den klassiska ”Stockholmstvåan” är en etta i original där man kapat matplatsen från köket och gjort ett litet rum där kanske kan knöka in en 160 säng om man har tur. Mer än hälften av innerstan försvinner ju med 3.9 som tak också. Det har blivit så fruktansvärt dyrt per kvadrat.
Var i stan vill du helst bo? Tycker alltid det är för kul att kolla runt på lägenhetsannoner!
Gärdet är ju innerstan. Själv bott där i över tjugo år, och då med närhet till allt. 3 min promenad till Fältöversten/Karlaplan, 10 min till Östermalmstorg, nen grönt och fint vid Tessinparken och nära alla bussar och Tbana. Dock även promenadavstånd från Stureplan (15 min) på den tiden jag gick på krogen. Vissa områden på Södermalm tycker jag är betydigt mer off, utan bra kommunikationer, såsom Norra hammarbyhamnen, Barnängen m.m. Även delar av Vasastan som Roslagstull.
Men staden växer, och allt beror på vad man själv utgår ifrån. Och behöven ändras med åren.
Titta på Midsommarkransen, Aspudden och därikring. Tunnelbana, och tät stad med många restauranger, små biografer, gallerier, osv. Innerstaden är inte allt. Årsta och Gröndal kanske, om du nöjer dig med tvärbanan.
Covid dopade marknaden på ett (i mina ögon) helt oväntat sätt. Jag fattar fortfarande inte varför folk kunde tänka sig att ta extra risk och gasa under pågående pandemi. I min förening hade vi en lägenhet som gick upp med drygt 2 miljoner på 7 månader, det var helt galet.
Vi som köpte precis före covid ligger på ett stadigt plus.
”Innerstan” är inte samma sak som ”inom tullarna” tullarna är yttre gränsen, inre stan är bort med de yttre delarna som inte är lika poppis i mina ögon.
En investering på rörstrandsgatan är nog en bra investering. Inte samma sak med kristineberg direkt..