Köpa en bostadsrätt i Stockholms innerstad - är det lönt?

Bah! Alla utanför postnummer 111xx är från orten…

”Innerstan” är inte samma sak som ”inom tullarna” tullarna är yttre gränsen, inre stan är bort med de yttre delarna som inte är lika poppis i mina ögon.

En investering på rörstrandsgatan är nog en bra investering. Inte samma sak med kristineberg direkt..

det är såklart subjektivt och här har vi ett klockrent exempel: jag uppfattar absolut inte rörstrandsgatan som innerstan, den är ganska off även om den är en bra investering. Finns fler exempel på såna ställen.

Det kan vara som du säger.

Hursomhelst är det absurt att tala om ett innerstan utanför stadens tullar, upplever jag det som.

Sedan är jag såklart medveten om att Staden mellan broarna var innerstan förr i tiden och malmarna var ytterstad.

Ett tag var till och med Norrmalm en helt egen stad för att hertig Karl ansåg att borgarna var svekfulla och straffade dem genom att bilda en ny stad vid sidan om :joy:

Spännande, var är centralt för dig då? 1.3km att gå till Tcentralen. Hornstull är 3.1km som referens

I Stockholm kanske man kan definiera vad som är innerstad utifrån parkeringszonerna? Innanför biltullarna finns ju zon 1, 2 och 3

Exempelvis på Gärdet är det zon 3 och vid T-Centralen zon 1

Tycker snarare man ska kolla på serviceutbud, exempelvis om Foodora levererar.

Gärdet är ju också rätt stor skillnad på att bo t ex på Valhallavägen vid Fältöversten eller bo på sandhamnsgatan.

1 gillning

De olika stadsdelarna är ju vad de är tänker jag, oavsett parkeringszoner. Jag tänker att det enda sättet att ändra dem är att riva och bygga nya stadsdelar.

Du har rätt i att det är skillnad på att bo på ena sidan av Gärdet jämfört med vid Valhallavägen. Men ser man på Google Maps så ser man ändå att det helt klart är en klar avgränsning och att stadsdelen fullständigt byter karaktär i stadsplanering på Gärdets sida av Valhallavägen.

Detta är stockhomsnörderi på högnivå. Jag tror att jag själv är så bedrövad över hur mycket man förstört i Stockholm i profitens namn att jag vill försvara gamla namn på stadsdelar med näbbar och klor.

Vad tänker du mer om detta?

Jag kan tycka att det är tråkigt att Stockholm är så välordnat och likriktat. Finns det någon enda stadsdel kvar som är lite alternativ? Allt är som gjort för en mellanchef på Ericsson. Jämför man med Göteborg och Malmö, eller Köpenhamn för den delen så är Stockholm inte så kreativt. Jag tror att det framför allt beror på att det inte går att leva här utan fast och hög inkomst.

1 gillning

Då skulle Liljeholmskajen och Sjöstaden plötsligt vara lika mycket innerstan som Mariatorget och Odenplan.

Nej, vattnet vid Skanstull, Hornstull och Danvikstull är en naturlig gräns mot dessa, taxa 3 till trots.

Diskuterades inte detta i någon annan tråd? Jag skulle säga att om man tar slottet som nav och ritat en cirkel med ca 2-2,5 km radie från slottet så får man en ganska bra uppskattning av den mer aktiva delen av innerstan.

1 gillning

Enligt miljöpartiet är det nog så

På det avståndet är även Råsunda, Sandsborg, Alvik trevligt. Gärna nära t-banan.

1 gillning

Det är ungefär som långsiktigt sparande. Min bostadsrätt har ökat 545.454 kr per år i värde i snitt under de 22 år som gått sen jag köpte. Det är ju över 45000kr i månaden. Jag har bott helt gratis under alla år och dessutom fått lön utan att göra något. Men framtida värden är svåra att spekulera i som sagt. jag skulle tex aldrig betala så mkt för min egen lägenhet som någon annan skulle göra.
Viktigast när man köper är läget - och där är TS rätt ute.
Har en kompis som just köpt en tvåa med garage och balkong på Fridhemsplan för 4.050.000. stabil förening som äger marken mm. Tycker det känns billigt med tanke på kommande låneregler som kan pressa upp priserna lite.

Visst är tullarna ett begrepp i folkmun, men knappast relevant längre för att definiera innerstaden, det skulle ju innebära att den inte kan växa. Det finns(fanns) inte heller någon tull åt gärdethållet, så även utifrån den definitionen skulle gärdet vara innerstaden. Jag tycker nog att Gärdet hör till innerstaden idag.

Fast stadsdelarna är ju vad de är, oavsett om någon vill att allt ska klassas som innerstad eller ej.

Gärdet är Gärdet precis som Frescati är Frescati, inte någon innerstadsstadsdel.

Du kan ju kolla själv på Google Maps från ovan och se att stadsplaneringen helt byter karaktär jämfört med innerstan där Gärdet börjar.

Stadsdelarna ja, men det mer löst definierade “innerstaden” är inte vad den “alltid” varit, utan något som utvecklas allteftersom staden växer. Men känns som ett sidospår i tråden.

Vilket svammel.Vad har det med saken att göra? Det finns olika typer av bebyggelse i hela innerstaden beroende på den arkitektur som gällt vid den period det byggdes. Funkis finns på Kungsholmen, Söder och Östermalm lika mycket.

Det finns en tydlig definition pp vad som är innerstad och inte. Det är stadsdelarna i innerstadens förvaltning. Gärdet hör t ex till Norra innerstadens stadsdelsnämnd ( tidigare Östermalms stadelsnämnd). . Så klart är det skillnad på Sandhamsgatan och Strindbergsgatan nen ändå. Var anser du att Sofiahemmet och Östermalms IP ligger? Stadsdelen heter faktiskt Norra Djurgården, men vem tycker att det inte är innerstaden? Skulle inneestaden vara vara trafikkaoset i city?

Gäller även Reimersholme, Långholmen, Skeppsholmen, Djurgården m.m. Också innerstaden.

Alla dessa stadsdelar trafikeras ned innerstadsbussar, har innerstadstaxa på taxi ( kanske inte finns kvar idag längre) .Långt bort hamnar man i Sibirien m.m. Men staden växer och nu sitter även Hammarby Sjöstad och Hagastaden ihop med innerstan.

Den administrativa indelningen bygger ju inte på några tydliga urbana gränser utan handlar mer om andra politiska och administrativa faktorer.

Det finns ju helt klart en del av stan där det finns affärer, restauranger, sevärdheter och ren stadsmiljö. Att man sorterar ihop dessa delar med bostadsområden (tex Fredhäll eller Hjorthagen) betyder inte att de kan anses som likvärdiga delar av stan. Vill man besöka innerstan så är det inte dessa yttre delar människor tänker på.

1 gillning

Oj det här var en jättebra fråga. Jag behövde verkligen fundera, som sagt tror jag att är det subjektivt vad man uppfattar som centralt/innerstan. Jag kan försöka formulera mina tankar kring just rörstrandsgatan: det är något med att den ligger i ytterkanten av Vasastan, exponerad mot tågspår och de stora lederna. Kanske är det alla minnen av ett evigt traskande från st Eriksplan till gamla karlbergs station som dyker upp. Men det är ju dock ofta så det är i de mest centrala delarna, nära trafik. Vet inte vart jag vill komma med detta annat än att område som på pappret är centralt kan uppfattas off och vice versa.

1 gillning

Skämtar du? Ingen infödd stockholmare skulle kalla något av områdena du nämner för innerstan.

Inte ens Skeppsholmen som är omgärdad av innerstan, för Skeppsholmen är Skeppsholmen.