Köpa en bostadsrätt i Stockholms innerstad - är det lönt?

Jag delar dina minnen.

Förr var det lite avsomnat där, särskilt längst ut på Rörstrandsgatan, gamla butiksfönster som inte hade någon ägare, tunneln över till Karlbergsparken, den vackra utsikten mot Solna, och grådaskiga Norra station med sitt vackra stationshus i tegel som nu är rivet.

Självklart ska du köpa en bostad som uppfyller dina ganska basala krav. Så länge du inte får ett för dyrt boende är det absolut värt det. Det är en sån stor del av livet så kör på.

Yes känner densamma. Men har du något kring hur högt bolån, boendekostnad osv?

Vill inte lägga alla mina tillgångar på mitt boende eller amortera 2 → 3 %. Vill ha pengar över för att investera och inte känna någon stress att mycket av min lön går åt boende.

Var jobbar du någonstans? Vad tjänar du?

Verksam inom IT och har en lön på 48.000kr i månaden.

Då kanske du kan sikta på innerstaden, grattis på dig :raising_hands:

Jag köpte min första lägenhet när jag var 29. En tvåa på 49 kvadrat. Den var helt pefekt. Vill man ha en riktig tvåa så funkar det om den är på nånstans runt 47-49 kvm och bra planerad. Gamla Funkislägenheter är ofta bra planerade. Tycker du ska satsa på lite större lgn än 35-40 kvm om du har råd. Med måtten 35-40 kvm blir det en etta som du kanske kommer tycka känns lite för liten ganska snabbt., kolla på innerstadens utkanter övre gärdet, kristineberg etc. Övre gärdet är supernice., nära stan samtidigt som du slipper den trista stadsmiljön och nära till naturen.

Har liten den oron att 35 → 40kvm blir litet med. Men det är det enda alternativet då jag vill hålla mig inom min budget.

Kristineberg eller övre gärdet precis, vad hade du rekommenderat?

En tvåa i dem områdena på +40kvm är över min budget.

Vad är din budget? Vad kan du max betala?

Var bor du nu?

Hellre övre gärdet än kristineberg om du frågar mig. Du måste dock själv känna vad som är bäst för just dig.

Har en budget upp till 3.9 miljoner.

Ok. I så fall verkar som du med lite tur kan hitta en tvåa på runt 46 kvm. Jag skulle rekomendera att titta på lgh i yttre gärdet(smedbacksgatan, furusundsg, sandhamnsg, öregrundsg) hjorthagen(finns några trevliga hus där runt dianagatan) skanstull, hammarby sjöstad, thorhildsplan(säljs en del rätt nya fräsha lgh där, kristineberg och lilla essingen. Liljeholmen har blivit jättefint område numera. Ett sista tips lite utanför innerstan som är väldigt mysigt är gatorna runt råsunda torg. Tyvärr hör man säkert när aik gör mål vilket är ett klart minus. Gå på många visningar och känn efter var du vill bo och vilken storlek och planlösning som du gillar.

Ett tips är att du ska gilla lägenheten redan efter 30 sek efter att du kommit in i den. Det var en regel som jag följde väldigt konsekvent

Du verkar inte riktigt ha koll på geografi, arkitektur eller historia verkar det som :open_mouth: Din arrogans och okunskap retar folk.

1 gillning

Tack för personangreppen men hade du något att tillföra till diskussionen?

1 gillning

Beror ju lite på hur man lever och vad man prioriterar.

För mig är adress viktigare än bostadsyta och tar hellre 30 kvadrat vid bättre läge än 50 kvadrat i sämre läge.

Typ får jag välja 30 kvadrat med utsikt över mälaren med cykelavstånd till jobbet i centrala stockholm eller en lägenhet på 50 kvadrat med pendelavstånd till jobbet samt en utsikt över en bilväg så tar jag hellre den mindre lägenheten.

Men har full förståelse att ej alla klarar av att bo på liten yta såklart väldigt individuellt.

Jag vill passa på att tipsa om Lilla Essingen här också, en idyll på sommarhalvåret, förvånansvärt trevligt även på vintern och betydligt lägre priser än norr mälarstrand som bara är någon km bort.

Kikade nu och ser att du kan få en lägenhet enligt din preferens för drygt 80-85.000/kvm. Detta är drygt 40.000kr lägre än motsvarande lägenheter 1-2 km bort.