Val av bostad/ort/område Göteborg/borås

Hej,

Går i tankebanor kring köp av bostad men har dålig erfarenhet kring detta så tänkte att någon kanske har ett litet tips på vad man ska titta på och i vilket område (sämre/bättre)

Jag bor nu i hyresrätt, men tror det är dags att ta nästa steg. Jag kollar på lägenheter i Göteborg men har svårt att veta vilket område man ska satsa på/inte satsa på. Jag jobbar också i Landvetter så vill gärna inte behöva bo för långt ifrån/sitta i trafik hela dagarna. Just nu har jag gångavstånd till jobbet också så är lite bekväm haha.

Borås är en bit ifrån, dock ligger priserna på bostäder långt under bostäder i Göteborg/Landvetter. Borås kanske dock inte är en stad att satsa på, om man vill på sikt kunna uppgradera sig och eventuellt göra en vinst på bostaden i framtiden, samt smidigheten att kunna åka in till Göteborg/utelivet/liseberg försvinner.

Landvetter är väldigt dyrt. Kollar man i marks kommun så kan man få ett hus till priset av en 1a i landvetter nästan. Ett hus hade varit perfekt men är inte van vid att pendla 30-40minuter samt att hus känns läskigt med tanke på att man är själv som ska betala allt.

Partille, mölnlycke, mölndal är några alternativ kanske?

Andrahandsuthyrning, någon erfarenhet kring det? Kan bli att man kanske behöver sticka iväg en period ibland och då skulle det vara bra att kunna hyra ut så man slipper har 2 bostäder att betala.

1 gillning

Oj! Alla möjligheter verkligen :slight_smile: Liten storstadslägenhet eller hus på landet?

Fundera först och främst på vad DU värdesätter mest. Det finns inget rätt eller fel. Nån vill kunna köpa surdegsbröd nere på hörnet och en annan ha skogen alldeles runt hörnet.

Försök också tänka långsiktigt snarare än vad du ev kan gå plus på i närtid.

2 gillningar

Håller med Mikael.T!
Mitt bästa råd är väl att sondera terrängen i lugn och ro och inte slå till förrän magkänslan är rätt!
Partille, Mölnlycke och Mölndal är väl inte direkt billigare än Landvetter? Men finns större utbud av lägenheter just nu på hemnet iaf. :sweat_smile: En flytt till Borås eller Mark för att man får mer för pengarna är väl å ena sidan en god tanke, men bara om du kan uppskatta att faktiskt bo där. Har du något som får dig att vilja stanna kvar i Landvetter förutom jobbet? Lärt känna folk osv? Det är ju verkligen värt väldigt mycket att ha så pass nära till jobbet. Om du tror att du kommer jobba kvar där ett tag. Om det snarare är så att du drar in till Göteborg kvällar och helger och/eller kanske kommer byta jobb om några år så kanske du snarare borde flytta närmre t.ex Göteborg.
Att få hyra ut i andra hand kortare perioder, typ Airbnb är det sällan man får i de flesta BRF:er så definitivt värt att kolla upp i förhand om det är viktigt för dig. Men att köpa hus är inget litet steg heller. Jag vet att det i Mölnlycke byggs ägarlägenheter just nu, men de är hiskeligt dyra. En etta för 3 miljoner t.ex.

Off-topic: Jag känner till ett par som flyttade till Borås, köpte ett hus med två lägenheter, hyrde ut den ena, bodde i den andra “gratis”. :slightly_smiling_face:

Det är ju en av insikterna som @FilipS kom med i ett avsnitt häromveckan. Mindre orter kostar botaden mindre, men man kan ta en normal hyra iaf.

3 gillningar

Kode / Kungälv kan man nog hitta en 120-150kvm villa för 2.5-3miljoner.

Med lite tur och letande kan en tomt och ett färdigställt hus vara en väg att gå 2.5-3.5 miljoner.

Bollebyggd känns som det perfekta mellantinget.

Noterad einte hur stort du vill eha det men att bygga ut är ju alltid möjligt / attefalls.

Krävs väl 150-200tkr i renoveringar minst iofsj.

Stycka av tomten 30/30/30 så har du några hundratusen extra minst efter 15 år

Alternativt bygga två/tre attefalls och hyra ut som airbnb

Jag drar ju sällan in till staden då jag inte är en “fest prins”, men älskar ändå att kunna ha möjligheten om ett gäng kompisar hälsar på. 15 minuter till Liseberg en kväll.

Jag är ganska beroende av ett garage för min hobbys skull. Nuvarande garage finns 2h bort vilket leder till att jag inte sysslar med den så mycket just nu (varannan helg).
Men eftersom hus ligger i rätt så högt i pris och kräver ganska höga kontant insatser här i området så funderade jag på en lgh tillsdess jag uppfinner mig en bättre lösning. Alternativ kan ju dock då vara Borås, Skene osv. där hus priserna ligger lägre.

Ett litet smidigt hus med garage/möjlighet till det vore ett kul projekt att ha. Designa och renovera allt eftersom själv sålänge det går att sova, äta, duscha och bo där. :slight_smile:

Skulle också kunna vilja ha ett ställe att bo på som man skulle kunna lämna alt. hyra ut då eventuellt jobba utomlands i perioder skulle kunna ske.

Ja, det är en bra idé. Speciellt för mig som kanske skulle behöva ha möjlighet att kunna flytta utomlands periodsvis i jobbet men behålla bostaden.

Tack.

Tack för tipsen.

Bollebyggd hade varit perfekt för mig tror jag. Försökt kika där lite men ganska tomt på marknaden just nu.

Har ingen super bra kontant insats precis just nu, så huset i kungsbacka blir tajt. Samt att det verkar vara svårare att ta lån nu? Ser inte ut att få låna samma summor som några månader tillbaka.