Vi är ett par i 34–35 års ålder som bor i Stockholms innerstad och funderar på att uppgradera till ett nytt boende i samma område. Skulle uppskatta er input och reflektioner.
Vår situation idag
- Lägenhet värd ca 5,2 Mkr, lån 3,2 Mkr
- Gemensam bruttolön: 124 000 kr/mån
- Sparar ca 40 000 kr/mån på Lysa
- Drygt 4,5 Mkr på Lysa totalt
- Vi trivs väldigt bra och det går ingen nöd på oss, men på sikt vill vi få ett större kök med full kyl och frys och plats för kontor etc.
Sparfällan?
Vi har börjat fundera på om vi sparar för mycket idag. 40 000 kr/mån känns högt för ett par i vår ålder och vi vill inte skjuta upp livet i onödan. Vi går regelbundet på restaurang, konserter och unnar oss bra vardagsmat. Även om sparandet minskar efter eventuell flytt bedömer vi att vi fortfarande kan spara bra varje månad.
Det nya objektet
En rymlig lägenhet i Stockholms innerstad med attraktivt läge och fantastisk utsikt. Utgångspris 10 Mkr — samma pris som den såldes för drygt ett år sedan efter budkrig. Säljs nu pga separation. Intresset på visningar innan sommaren har varit lite svalt och mäklaren tog bort objektet under sommaren. Vi tror att priset är avskräckande givet att kök och badrum är från 2003 (spishäll uppgraderad ca 2019) och behöver renoveras på sikt. Vi planerar därför att lägga bud under utgångspriset. Min sambo älskar att laga mat och köket kan därför troligen inte vänta alltför länge. Jag ser det samtidigt som en fördel att vi kan göra köket exakt som vi vill — men det kommer såklart kosta. Avgiften på objektet ligger just nu på 7000 kr/mån.
Den nya föreningen
- Stambyte (el & VA) 2003 och ett välskött underhållsregister sedan dess (hiss, fönster, fjärrvärme och stammar är alla åtgärdade).
- OVK utan anmärkningar 2025
- Inget tungt underhåll planerat framöver.
- Friköpt tomt, äkta förening.
Nackdelar:
- Skuldsättning på ~9 500 kr/kvm och räntekänslighet på 11 %.
- Avgiften har höjts två gånger de senaste åren (+7 % 2024 och +3 % 2025).
- Ett av föreningens lån (1,4%) uppe för omförhandling i december 2026.
- 30-tals funkishus med energiklass F drar naturligtvis med sig en del i energikostnader, men det är svårt att åtgärda utan att kompromissa med husets karaktär.
- Välskött fastighet men man köper in sig i en förening som är räntekänslig och sannolik avgiftspåverkan framför sig.
Hur affären skulle se ut
- Försäljning av nuvarande lägenhet frigör ca 2 Mkr i eget kapital
- Vi tar ytterligare 1 Mkr från vårt börssparande i mellanrisk för att hålla belåningen under 70% och göra månadskostnaden rimligare
- Kvar på börsen: ca 3,5 Mkr
- Total kostnad för hyra, ränta och amortering ökar med 15–22 000 kr/mån (13–19 000 kr/mån om amortering ej räknas in. Räknat på 2,9-5% ränta). Det ryms inom vårt nuvarande sparande så marginalen finns.
Vad som talar för objektet
- Unikt boende vi inte tror dyker upp ofta. Svårt att hitta igen i det här prissegmentet i innerstaden.
- Högt och insynsskyddat läge med otrolig utsikt och balkong i söderläge. Går inte att bygga framför eller bakom huset heller.
- Öppen planlösning som motsvarar det vi önskar oss i stora delar, med plats för köksö samt full kyl och frys som är önskemål.
- Rum för kontor.
- Föreningen äger marken.
- Jag kan se oss bo här i många år framöver.
Vad som talar emot / osäkerheter
- Kök och badrum från 2003 behöver renoveras, köket troligen förr snarare än senare. Kan också ses som en fördel att få det som man vill.
- Fiskbensparketten knarrar mer än andra lägenheter vi tittat på från samma period.
- En av oss är i en varseldrabbad bransch. Vi ser det som en riskfaktor men personen i fråga har inkomstförsäkring och inget omedelbart hot.
- Föreningens avgift och kommande lån är en osäkerhetsfaktor
En ärlig reflektion
Vi kommer troligen inte vilja lämna innerstaden och vill flytta till större inom 3-5 år där vi tror att nästa lägenhet kommer kosta cirka 10 Mkr. Jag är lite orolig att jag är totalt fartblind när det gäller Stockholmspriser. Mina syskon på annan ort skulle säkert tycka att man är galen som ens överväger en sådan investering när det dessutom finns behov att åtgärda kök samt toa. Samtidigt känns det som att det är så marknaden ser ut här, och att ett unikt objekt har ett pris. Hur resonerar ni? Är det något vi missar eller tänker fel kring?