Frågan är när räntan får genomslag på hyran.
Om räntan blir kvar på denna nivå lär de hyresvärdar som har hög belåning trycka på för att få höja hyrorna vid nästa förhandling.
Hyresrätt har lägre risk och högre servicenivå för den boende jämfört med bostadsrätt, vilket borde motivera högre kostnad i hyresrätt.
@janbolmeson Det verkar bara komma fler och fler frågor om det här ämnet. Det vore nog bra med något avsnitt. Jag tror det finns utrymme för flera och kanske även sponsrade dito.
Du sitter ju i en stabil situation med en hyresrätt som du i övrigt trivs med?
I så fall kanske du kan slappna av lite och inte känna FOMO över att bostadståget springer ifrån dig. Fördelen är ju istället att du inte utsätter dig för någon risk att sitta på en bostad som sjunker i värde. Det är också en jobbig situation att vara i.
Investera överskottet istället så får du ju en avkastning den vägen.
Är nog ganska få som tror att det bostadsrally vi upplevt senaste 10 åren ska ta fart igen och fortsätta i samma takt.
Jag tolkar det kanske också som att du bor själv? I så fall kanske du träffar någon framöver och så kan ni slå era ekonomiska påsar ihop. Då finns det ju plötsligt kanske helt andra ekonomiska muskler till att köpa ett boende tillsammans.
Jag har en sambo. Råd har jag, och det skulle inte kännas så mycket med min nuvarande lön att köpa en lägenhet. Men, är det verkligen värt det?
Det man får är sitt eget, som man kan göra med som man vill. Men kostnaden skulle bli så hög att det inte skulle bli försvarbart att äga sitt eget (om man inte köpt det och gjort bostads karriär.
Man måste ju inte bo i centrum heller, om det nu inte är ett krav man har. Och om kravet finns, kan man då verkligen hitta motsvarande hyresrätt i samma område inom en rimlig tidshorisont?
Utifrån det du beskriver hade jag då personligen inte tyckt det vore värt det i dagsläget. (Då är jag ändå i grunden en sådan person som föredrar eget ägt boende)
Hyresrätter har ju inte marknadspris utan blir ju mycket billigare i centrum i de stora städerna pga detta än vad en motsvarande brf skulle vara. Men detta beror ju bara på att man inte kan ta ut marknadsmässiga hyror som sagt.
Hade inte denna begränsningen funnits hade din centrala lägenhet inte kostat 12000 kr per månad. Nu är det nog bättre ekonomiskt för er att bo kvar i er billiga hyresrätt eftersom ni vill bo centralt. Om ni nån gång vill flytta till nytt område kan det vara mer fördelaktigt att köpa.
Kan bara instämma. Håll hårt i er lägenhet tills ni verkligen vill köpa något som är en annan sorts boende, alltså typ eget hus eller behöver större boende.