Hej!
Jag och min man skulle gärna flytta ut från vår hyresrätt och köpa en villa. Vi har höga krav på vårt kommande hem med tanken att vi vill inte flytta alldeles många gånger så nästa hem vi ska flytta till vill vi stanna in i minst 20 år
Området vi bor är ganska dyrt, inte Stockholm-dyrt men, sådana hus vi gillar och hade tänkt att köpa och flytta i kostar runt 5,5 mkr.
Vi har en bra inkomst på ca 90 000 kr i månaden, men just nu börjar vi lite “från början”. Vi reste en stor del av förra året genom världen så allt sparande vi hade har gått till de men nu är vi tillbaka och tankar kring det “nästa stor grej” börjar snurra.
Just nu har vi ungefär 80.000 på sparkonto och ca 120.000 i fonder.
Hyra för lägenhet kostar ca 9.000 kr i månaden och vi kan lägga ungefär 28.000 per månad för sparandet.
Min fråga är:
Ska man fortsätta spara på sparkonto varje månad (ca 28.000) + 9.000 hyra och vänta och spara flera år på så sätt
-Eller låna till kontantinsats på ett hus med hjälp av privatlån, betala ca. samma kostnad i månaden, men bo i skönare hushållet.
-Vi tänker på att skaffa barn inom 2 år, så en av oss kommer vara föräldraledig under ca 1 år, vad är smartaste när man räknar barn i hela detta?
-Lägenheten vi bor i är lite för liten för oss men vi behöver absolut inte flytta för att vi inte har plats för barn, det hade bara varit skönt att kunna ha större plats när barnet kommer.
Jag vänder mig till er mer erfarna iom att jag kanske inte ser något viktig och vill inte förlora massor med pengar med dumma beslut.
Tycker helt ärligt inte att ni har bra förutsättningar för husägande just nu. Ni behöver spara ihop till runt en miljon kan jag tycka innan ni ens överväger det, och då hamnar ni inte jättebra till ty 82% belåningsgrad (1 miljoner dividerat med 5,5 miljoner).
Skulle jag varit er hade jag nog bott kvar i hyresrätten, kanske bytt upp mig till en trea ifall ni får barn, går ju att byta hyreskontrakt ifall ni har förstahandskontrakt.
Men ha i alla fall minst en miljon kontant (500k var) innan ni överväger att äga boende.
Sparar ni 30k/mån så har ni 1 miljon på bara 3 år, det klarar ni, gör det på sparkonto då det är en så kort period!
Jag skulle spara stenhårt ett eller två år å köpt en tomt kontant… Sen antingen köpt ett modulhus eller anlitat snickare å byggt ett anpassat hus av lösvirke…
Jag tror inte ni kommer få låna till så mycket som 5.5 miljoner med så liten insats. Sparar ni 300tkr på ett år så kommer det se annorlunda ut. Tänk på att ni behöver 150tkr bara till lagfart och pantbrev. Hos sbab kan man räkna med privatlån och bolån utan kreditupplysning. Testa lite olika siffror och se vad ni kommer fram till
Är det sunt ekonomiskt? Oklart men det är helt klart högre risk än snittlånet
Ja, bo kvar och fortsätt spara! Blir fort väldigt dyrt med stor privatlån och samtidigt vara föräldraledig och ha barn. Barn kostar pengar.
Lägg därtill att ni behöver pengarna till lagfart och pantbrev, samt en större buffert om ni ska äga hus. Kanske även finns behov av mindre renoveringar i huset ni tänker köpa.
Spara några år till, kommer kännas mycket bättre skulle jag tro, när ni väl kan köpa huset då, än att ta dåliga lån för att köpa huset tidigare än vad ni har råd med.
Ni kommer inte bo för 9000 i månaden i ett hus för 5,5 miljoner om det är det du menar.
Syftar du på att topplånet på runt en miljon inte ökar månadskostnaden på huset nämnvärt så blir det runt 5000 extra i månaden grovt räknat. Inga småpengar. (Om ni ens får ett sånt lån)
Vi låmade för i princip hela kostnaden när vi köpte första bostaden för många år sedan. Men kan inte rekommendera det. Hade jag kunnat välja om hade jag sparat. Egentligen mest för att jag tror att det leder till ett mer genomtänkt köp. Det är annars lätt att bli fartblind och låna mycket. När sen räntorna gick upp blev det höga boendekostnader. Sen kostar hus väldigt myclet att bo i vilket kan va tufft när man är fld-ledig Samtidigt skönt med eget när man har barn förstås. Lycka till.