Bo kvar eller flytta, önskar få råd

Hur mycket är rimligt att ha i bolån egentligen?
Och drömmen om hus, bör man lägga den tanken på hyllan ett tag?

Jag och min sambo (33-34år) bor idag i en bostadsrätt på 94kvm med tre sovrum. Vi har inga barn ännu men har förhoppningen att det kommer hända för oss snart.

Vi vill gärna köpa hus men tänker att om vi ska köpa ett hus så vill vi köpa ett där vi kan bo kvar resten av livet, och då anser vi att det behöver vara lite större med garage osv.

Där vi bor landar prislappen på ca 5mkr ungefär för ett sånt hus, ±500tkr kanske.

Våra förutsättningar:
Gemensam årsinkomst ca 1,1mkr
Bostadsrätt värde 3mkr
Lån 1,5mkr
Kontanta medel ligger är inbetalt på bostaden 1,5mkr + ca 300tkr på spar, totalt ca 1,8mkr.

Jag tror väl egentligen inte att det är så smart för oss att dra på oss stora bolån bara för att man får göra det, men husdrömmen kanske aldrig kommer kunna bli verklighet utan det?

Jag kan spara ca 12tkr i månaden, min sambo ungefär lika men han är dock inte lika benägen att spara lika hårt som jag så vi får mötas på mitten nånstans.

Är det rimligt att tänka att vi kommer kunna spara ihop tillräckligt med pengar inom typ 3-4 år för att kunna köpa det huset vi vill ha? (Inte för att köpa det kontant då).
Och vågar man spara i fonder under den tiden?

På ett sätt känns det som att Om vi väntar så skjuter man bara livet framför sig - lever snålt och sparar för något i framtiden som man hoppas ska hända men egentligen inte vet om det kommer ske.

Och samtidigt så vill jag inte göra något dumt och överbelåna oss osv.

Söker väl egentligen bara lite andra perspektiv, åsikter och råd om hur andra hade gjort eller har gjort.

Ni som köpt ert drömhus, hur såg vägen dit ut och vid vilken ålder köpte ni det?

Mvh Jennifer

Jag tycker inte det låter så farligt, och det är ju precis det här som är anledningen till att lån finns. Alltså att man kan använda huset innan man sparat ihop till det kontant och livet kanske är slut.

Använder ni era 1,5mkr från lägenheten till huset har ni belåningsgrad på 70%. Inte försumbart men inte heller skyhögt, särskilt inte för att vara 33-34 år. Era 300k behöver ni nog till lagfart/buffert/inköp till huset etc.

Det ger 3,5 mkr i lån, dvs. en skuldkvot mot lön på 3,2. Inte heller något alarmerande.

Jag skulle absolut köpa huset i er sits. Men var såklart beredd på att ett hus kostar betydligt mer än en lägenhet.

1 gillning

Hej!

Det är väl inte solklart åt något håll. Om ni köper idag och kommer upp i 3,5 miljoner i lån får ni en ränta på runt 9000 i månaden. Men man vet ju inte vart räntorna tar vägen, så det kan ju stiga rejält om man har otur.

Jämfört med ”alla andra” skulle ni inte vara så väldigt högt belånade. Men om ni planerar att skaffa barn så kan det vara värt att tänk på att ni kommer inte vara lika ”rika” som ni är just nu på flera årtionden med tanke på de inkomstbortfall och kostnadsökningar som barn innebär. Så det är onekligen bra läge att spara rejält nu, oavsett om ni köper hus om tre månader eller om tre år.

För egen del köpte vi hus när jag var 28. Men då snålade vi lite och köpte ett mindre och billigare hus än vad vi egentligen ville ha (och skulle haft råd med). Så fem år senare bytte vi upp oss till ett större. Så där tror jag att du tänker rätt i att sikta på huset ni vill bo kvar i lääänge.