Funderar på att köpa en bostadsrätt. Är i 60 årsåldern, bor nu i hyresrätt vars hyra säkert kommer öka till nästa 14 tkr i månaden nästa år. Bostadsbrist i min kommun så enda som finns är dyra nyproducerade lägenheter eller i sunkiga områden för ca 8-9 tkr per månad. Är det värt att lägga sparpengarna på att köpa i vår ålder? Tankar runt detta mottages tacksamt.
Marie
Det är för svårt att svara “rätt” på utan att veta hur ekonomin ser ut i övrigt. Du skriver “vår” vilket får mig att tänka att ni är minst två. Hur mycket har ni in efter skatt, var går smärtgränsen, hur mycket kan ni sätta i insats, vad kostar lägenheterna i er stad?
Det är för många okända parametrar helt enkelt. ![]()
Kostnad för att köpa ca 1,7 miljoner. Behöver låna ca 600 tkr. Kostnadsmässigt får vi minskade kostnader på ca 5 tkr per månad om vi köper men hela vår sparbuffert ryker och vi blir sittande med lån. Vi är två som får ut ca 40 tkr i månaden. Tänker på ett framtidsperspektiv och om vi helt plötsligt skulle bli ensamstående är en lägre hyra att föredra men samtidigt finns ingen sparbuffert kvar.
Kanske är det läge att räkna på att ha kvar mer budget, men lite högre lån. Det går ju alltid att lösa mer av lånet om räntan drar iväg. De 5000 kronorna ni sparar, hur mycket av lånet täcker det och hur mycket kan då direkt återinvesteras i bufferten?
Jag tror helt enkelt ni får väga alla dessa små saker och se hur er vardagsekonomi ser ut. En del med 40k ut sparar mycket, andra bränner allt.
Men spontant känns det som att prio ett är att få ner månadskostnaden, för att leva ett bättre liv. Då skulle jag absolut köpa, förutsatt att ni alls får låna.