Vet att denna fråga kommit upp flera gånger men är fortfarande osäker på hur jag ska göra.
Jag vill köpa lägenhet men är lite fundersam om det är smart att vänta lite. För närvarande bor jag hemma för att öka mitt sparande. Får 33K efter skatt från jobbet. Har ca 600k som kontantinsats med en Buffert på 150k.
Just nu kan jag köpa en lägenhet för ca 3.2Msek.
Bor i Stockholm, vill flytta till typ Solna eller Sumpan.
Nu till frågan, vad är smartast att göra? Hur hade ni gjort om ni var i min situation?
Maximera mitt sparande lite till, slå till och köpa lägenhet eller bara skita i allt och hyra. Stått i bostadskön i snart 10år vilket inte ger så mycket.
Om de inte är pest å pina att bo hemma så vänta… Kolla på olika lägenheter å framför allt hur ekonomin i föreningarna är… Kolla helst på en äldre förening å gärna med affärsverksamhet i gatuplanet… för de ger hyresintäkter till föreningen å låga kostnader… Sånna fastigheter fins de gott om i Solna å Sumpan…
Hej och välkommen! Om du ska köpa en lägenhet på 3,2 MSEK med en kontantinsats på 600 KSEK så kommer du att ha amorteringskrav på 2%. Lägg därtill på en ränta på 4% vilket ger att du behöver betala 13 000 kronor varje månad för lånet. Det är nästan halva din lön så fundera om det därmed går runt ekonomiskt för dig. Det finns också risk att räntan går upp ytterligare så ha även med det i beräkningen.
Med det sagt kan du nog utan bekymmer vänta några månader till eftersom bopriserna håller på att gå ner. Börja bevaka redan nu och se hur utvecklingen går och när du känner att du hittar ett bra läge, en bra lägenhet och ett bra pris är det bara att slå till.
Jag skulle inte utgå från statistik och teoretiska modeller utan se till att ha fötterna på marken. Gå på visningar varje helg. Vik alla söndagar åt det. Gör en lista i Excel där du bedömer de olika lägenheterna. Spara alla prospekt i digital eller fysisk form. Håll koll på alla slutpriser. Lägg gärna ett skambud när du känner att det passar. Se till att göra detta i kanske 2-3 månader innan du tänker dig att göra affär “på riktigt”. Du kanske går i mål innan dess men har du den erfarenheten kommer du att veta vad lägenheter kostar på olika adresser. Då kommer du garanterat att kunna göra en bra affär. När det väl står i tidningen att “nu är botten nådd” så är det i praktiken redan för sent, om din tanke nu var att köpa just där. Vad som är botten är dock mycket svårbestämt i praktiken. Det viktiga är att situationen kring den enskilda bostaden är rätt. För vissa bostäder är intresset stort och det kan bli budgivning även om det står i tidningen att “marknaden är stendöd”. För många bostäder blir dock intresset begränsat och prisnivån därefter. Har du fötterna på marken så kan du se när det är köpläge.
Är i en ganska liknande situation som dig. Står också mellan att gå in på bostadsmarkanden nu eller fortsätta i mitt fall hyra. Men faktorer jag tänker spelar in är:
-ålder
barn eller ej
tror du att du kommer fortsätta tjäna 33K efter skatt de kommande åren?
Detta avgör du ju själv men ibland behöver man ju inte alltid kolla hur mycket bostad banken tillåter en köpa utan kanske kolla hur mycket bostad man verkligen behöver
Kanske finns lägenheter för en billigare peng du kan tänka dig att köpa med fördelen att du får mindre lån = större lugn i vardagen
Bara min infallsvinkel ta i beaktning att jag hatar lån därav min förslag
Sen bor du hemma så kan du vänta ut marknaden något år och se vad som händer medans du fortsätter bygga upp pengahögen
Jaaa de är så knepigt!
Är 31, singel så inga tankar om barn eller så.
Har tänkt att bo där minst 5år.
Jobbar inom läkemedelsindustrin/medtech, löneutvecklingen är bra, så kommer troligtvis få högre lön.