För er som redan bor i BR. Hur bedömmer ni läget för att köpa nyproduktion nu? Det varnas ju mycket i media angående just nyproduktion. Jag har försökt sätta mig in i detta men är inte jättepåläst.
Tänkte köpa nyprod i Stockholm innanför tullarna, men räknar med att avgiften går upp med säkert 20-25%. Kan man behöva ta höjd för mer, tror ni? Höjs det för mycket riskerar väl byggherren att folk vill försöka frånträda sina kontrakt, om jag har förstått det hela rätt. Just nu byggs det ju en hel del fin-fina bostadsrätter i centrala Stockholm med inflyttning under 2024.
Har personligen bunden ränta som jag får ta med mig till nästa bostad så känner ingen oro där. Den stora frågan är föreningens belåning och avgiftshöjning. Fler fallgropar att se upp för? Ca 30% av lägenheterna har sålts i projektet som jag har tittat på.
Någon annan som slagit till på nyproduktion eller är i de tankarna? Lägenheten som jag har tittat på kostar under 100.000 kr/kvm och med det läget låter det ju fantastiskt. Nackdelen är att avgiften (redan före denna galna inflation och räntehöjningar) låg ganska högt, tycker jag. Avgiften ligger på 100 kr per kvm. Nu riskerar den som sagt att bli högre t.om.
Jag skulle räkna på vad värdet blir om avgiften ökar 20%. Dvs är det redan inprisat vid 100.000 kr / kvm?
Den andra frågan är vilken risk du står ifall andra vill dra sig ur kontrakten med byggherren.
Eftersom du skriver avtalet vid köpet kan du ju begära vilka tilläggsvillkor du vill och det är upp till motparten att bestämma om de är godtagbara. Ifall det är köparens marknad kanske du kan skjuta över lite av dina risker på byggherren- och denna kan tänka sig gå med på detta för att få lägenheten såld.
Vet att vissa ger gratis avgift första året och så vidare. Men detta är Stockholms innerstad vi talar om. Tror inte förhandlingsläget är gott. Har du egen erfarenhet av detta?
Alltså helt omvänt läge än bara för 2 år sen där chansen att förhandla om avtalsvillkor var obefintlig då det snarare var kö på att köpa bostad till högsta möjliga pris.
Då kan man fräckt försöka förhandla fram förmånliga villkor, det man riskerar att förlora är motpartens tålamod. Du kan kan inte få mer än ett nej.
Med detta sagt så gjorde jag mitt senaste bostadsköp för drygt 10 år sen, jag har alltså inte köpt / förhandlat vid bostadsköp nyligen.
Så ovan är mer allmängiltigt vad gäller förhandling och maktbalans mellan parterna, det är relevant oavsett vilken affär saken gäller tänker jag.
Bor i innerstan dock i gammal förening. Jag hade inte köpt en lägenhet i en ny förening. Tycker att det finns för många risker med det, inte minst att man inte vet något om styrelsen och om man har otur hamnar en del rookies där. Dessutom är min erfarenhet att nybyggt har ett värde i att vara sprillans nytt. Men hur ser marknaden ut för en tio år gammal lägenhet i en förening med hög avgift sen när man vill sälja? Inte lika stabilt.
Jag skulle alltså säga att om det ligger under 100000 per m2 så beror det på att det är en del extra risker inprisade. Det är alltså inget fynd utan en spegling av andra faktorer.