Jag har stått i kö till ett nyproduktionsprojekt i Malmö sedan ett år tillbaka, och har nu möjlighet att få köpa en av bostäderna. Jag hade glömt bort att jag stod i kö, för jag och min sambo har sedan dess redan köpt en bostad. Projektet kan ni se här: Garagegatan, 6rum Norra Sorgenfri Malmö | Såld | Norban (Det är hustyp C som jag är intresserad av.). Vi är inte säkra på om vi vill flytta dit, men nu när vi fått möjlighet att köpa så har detta seglat upp som en möjlig investering istället.
Jag måste bestämma mig idag, typ. Kommer behöva göra det bindande inom 10 dagar ungefär.
Frågan är alltså: Tycker ni att detta verkar vara en bra investering?
Snittpriser de senaste åren, på bostäder i samma eller närliggande område, i storleksklassen 175-200 kvm ligger på ca. 38.000 per kvm. Priset på Hus C som vi kan köpa ligger på 34.600 kr. Dessutom har det privat parkeringsplats, uteplats och stor takterass vilket är oerhört ovanligt. Området i sig är största nackdelen. Det är nytt och ligger inklämt mellan populära stadsdelar (Rörsjöstaden, S:t Knut) och mindre populära Värnhem.
Jag vet att jag kan få lån, och jag vet att BRF:en kräver att man inte säljer första året, så jag har lagt till 1 års avgifter i kalkylen. Jag har möjlighet att låna hela köpesumman till 2,5% ränta. Så här har jag räknat:
Total kostnad (bostad + avgift 1 år + ränta 1 år): 6 800 000 + 88 440 + 170 000 = 7 058 440 kr
Kostnad per kvm blir då = 36 012 kr
Tillträde sker troligen Q1 2023, så jag säljer tidigast Q1 2024. Jag har räknat på 100.000 i mäklararvode (lär behöva styling etc.). Ett par olika scenarion blir då:
Försäljning till 40.000 / kvm: +681.000 kr
Försäljning till 36.500 / kvm: Break even
Försäljning till 34.000 / kvm: -494.000 kr
Med tanke på vilket håll bostadspriset brukar gå åt så känns ju uppåt mer troligt än neråt, men jag måste ju ändå räkna med att kunna förlora uppåt en halv miljon på det hela. Jag har täckning för att förlora det.
Vad hade ni gjort? Det hela kommer ju innebära lite arbete också, så det är inte som att bara sätta in pengar på Lysa direkt.