Om inflyttning är om säg 2 år. Priserna är ju beräknade efter dagens marknadspris och räntor.
Efter ca 1,5 år måste du sälja din nuvarande bostad som kanske gått ner 10-20% enligt vad vissa spår. Din bokade lägenhet har dock inte gått ner så den förlusten kommer man få ta. Om priset på din bokade lägenhet var 4 mkr så köper du den till 10-20 % överpris.
Så, hur resonerar ni? Om ingen vågar boka nyproduktion så byggs ju inget.
Det där måste styras av behov. En bostad är ingen investering i första hand. Jag har ett bra boende så jag skulle personligen aldrig köpa i detta läget.
Hade personligen aldrig köpt nyproduktion i det här läget. Hög skuldsättning och stor osäkerhet kring räntorna de kommande åren med risk för oväntade vändningar känns alldeles för riskfyllt för egen del. Anser att det blir knepigt att ta ställning priset på bostadsrätten i ett sådant läge.
Jag skulle göra som jag gör med andra större investeringar nu: avvakta hösten då jag tror att eventuella större prisfall kommer i samband med räntehöjningar, inflationskaos och elprisinferno. Lägg till detta fortsatt kryptoelände, världsläget och ett spännande riksdagsval som kan konstra med spelplanen. Hellre köpa i mörk december när alla säljare tappat lusten att leva…
Men återigen: hade jag varit 28 igen, trångbodd och med barn på väg hade jag kanske tänkt annorlunda.
Ps Jag kallades Ior av vännerna under gymnasietiden. Så positiv är jag.
Bostadsutvecklare har i Q2 rapporterat god försäljning och lönsamhet i pågående projekt. Dessa såldes dock i en annan marknad, och innan stora prisökningar på material kom in i projekten.
Min uppfattning är att både försäljning och starter av kommande projekt stannat upp rejält. Hus/lägenheter som för 6-9 månader sedan hade kö av spekulanter ligger idag ute på Hemnet. Dessutom är kalkylräntan för ny Brf ytterligare en osäkerhet.
Jag hade personligen avvaktat med att köpa ”på ritning”.
Är en dubbelsmäll att gå från en bostadsrätt till nyproducerat med inflytt om ett par år.
Stor risk för att en motsvarende existerande lgh skulle ha gått ner 10-20 % i pris vid tiden för inflytt.
Stor risk för att den nuvarande ägda lgh har gått ner i värde med 10-20 %.
Räkneexempel: Gå från lgh som kostar 4miljoner till lgh som kostar det samma. Om du hade sålt nu och köpt efter så går du mer eller mindre ±0, men nu betalar du 4 miljoner och säljer för 3.2 miljoner. om 20 % minskning. Dvs. 800 kkr skillnad.
I ett prisfall är det tydligt mindre ekonomisk risk att sälja först och köpa sen.
Det producerade utbudet som finns på Hemnet idag prissätts av marknaden, även om köpare och säljare kanske inte är riktigt överens om nivån ännu.
De bostadsutvecklare som säljer på ritning idag har kalkyler som bygger på gårdagens försäljningspriser samtidigt som volymerna går ner och materialpriserna har gått upp. De kommer inte sänka priserna mer än absolut nödvändigt, om ens alls eftersom de vill försvara projektmarginalen.
Jag tror därför att risken är större att sälja idag med inflyttning om två år, än att sälja och köpa på samma marknad.