Tänker du missade min uppdatering. Om de inte ger dig samma betryggande svar du fått här, bolla tillbaka hit till oss
.
Bygget kommer med all sannolikhet bli av. Om byggaren inte klarar av att sälja tillräckligt många lägenheter kommer denne att behöva köpa dem själv eller göra om fastigheten till hyresrätter i stället (detta hände mig på 1990-talet). När marknaden sedan börjar vända kommer då troligtvis byggaren ge de boende hyresgästerna möjlighet att köpa sina lägenheter till det marknadspris som då råder.
Den stora risken ligger snarare i att föreningen har en orealistisk underhållsplan och att den ekonomiska planen är baserat på mycket låga räntor vilket kan innebära att föreningen måste höja avgifterna ordentligt.
Har en bekant som jobbar på ett fastighetsbolag så här har jag lite inside, det är snarare tvärtom att byggherrar gör om hyresrätter till BRF i dagens läge för att få ihop kalkylerna på bygget. Så att det skulle bli hyresrätter (som många i denna tråden verkar tro) skulle jag säga är väldigt osannolikt. Det skulle jag absolut inte oroa mig för.
Och som många skrivit, byggherren köper upp de lägenheter som inte blir sålda till inflyttningsdatumet. Dessutom kan en parameter vara att titta på vilket bolag som är byggherre, är det en stort stabilt bolag skulle jag vara mindre orolig än ett mindre bolag.
Jag håller inte med. Risken för att det blir hyresrätter är inte försumbar. I ett projekt 3 mil bort från mig har detta hänt just nu.
Entreprenören är skyldig att köpa osålda lägenheter. Kruxet är att om väldigt få har sålts externt så tvingas entreprenören binda en djävulsk massa Eget kapital som behövs på andra håll i verksamheten. Dessutom har man problemet med att hyra ut i andra hand, vilket oftast inte hör till kärnverksamheten.
Skulle enbart säg 50 procent blivit sålda när det närmar sig inflyttning kan jag inte tänka mig att det blir en brf. Men då lär de som tecknat sig för en bostadsrätt har förtur till hyreslägenheterna.
Apropå risken att bli av med inbetalda pengar innan inflyttning. Är det en mäklare som är ansluten till en seriös organisation typ Fastighetsbyrån eller Svensk Fastighetsförmedling är risken noll. Likaså med en seriös entreprenör typ Skanska och Peab. I annat fall kan du be din bank kolla upp detta.
Med 20% sålda är sjunkande värde kassaskåpssäkert, om inte hade nära 100% varit sålt.
Jag håller med. Med tanke på bostadsbristen så hade mer varit sålt om det hade ansetts vara ett bra köp. Vill inte vara för negativ men nybyggda områden centralt är vanskligt.
Man kan tex se på området runt nybyggda Torsplan som ganska snabbt fick ett lite dåligt rykte och jag vet flera som flyttade därifrån. Trots fina lägenheter och bra läge.
Sanning med en viss modifikation.
I attraktiva nybildade brf brukar treor och fyror säljas först. Tvåor är lite värre men även de brukar gå så småningom. Ettor brukar vara tröga.
Samtidigt finns det en marknad för dem också. Ett byggbolag brukade kalla dem för skilsmässolägenheterna. När paret skiljer sig sitter frun och barnen kvar i hemmet och gubben behöver ett nyboende, då kommer dessa lägenheter väl till pass.
Ett projekt med 50 lägenheter med 5 osålda ettor behöver alltså inte alltid innebära ett dåligt köp om man köpt en trea.
Men visst, detta gäller ett normalt marknadsläge. Just nu är det nog få köp som kan anses lyckade.
Fast här 20% sålda. Alla ettor osålda, antagligen alla tvåor och de allra flesta 3-4-5:or också osålda.
Om en fyra är omöjlig sälja för exempelvis 4 miljoner nu, så borde den inte vara mycket lättare* sen.
*Just i detta läge är det väl antagligen lite lättare sälja nåt precis nybyggt än nåt obyggt, trots att nån annan “valt färger”.
Plus att det är Stockholms innerstad. Det saknas inte direkt människor som vill bo här.
Det som ofta kan vara med nybyggda områden i Sthlms innerstad är att de inte ligger på helt optimala ytor, annars skulle det byggts på marken för länge sen. Det har exempelvis byggts mycket som ligger i mitt tycke väldigt nära Essingeleden och är rätt bullerstört. Man behöver vara medveten om vad det är som drar ner värdet eller gör ett objekt mindre intressant så att man går in i köpet med öppna ögon.
Nu var detta givetvis en allmän reflektion.
Köparen står för den största risken, utan tvekan.
Vad menar du med denna kommentar? Självklart tar köparen risken för en prisnedgång. Vem i all världen skulle annars göra detta?!
Vad jag har svarat på är om det finns någon risk att förlora pengar för inbetald handpenning under byggtiden, ifall entreprenören går i konkurs. Där är rätt svar att pengarna sätts in på ett spärrat klientmedelskonto som entreprenören inte kommer åt föörän på tillträdesdagen.
Jag skulle råda att läsa igenom och säkerställa att du förstår avtalet innan signering. På vilka premisser är avgift etc. beräknad, och får byggherre skjuta på datum för din inflyttning om de inte säljer tillräckligt många lägenheter?
Beroende på entreprenör finns väl även en konkursrisk i dagens läge.
Det är därför pengarna sätts på ett spärrat klientmedelskonto.
Jo, menar mer att det kanske inte blir några hyresrätter heller ![]()
Du har du nog inte sett annonserna på senaste tiden som bl Skanska o andra aktörer, gjort reklam med. Upp till 12mån avgiftsfritt har jag bl a sett fr Skanska.
Ja klart det reas ut även i sthlm ibland. Men det låter kanske mer än vad det är med 12mån avgiftsfritt. Gissar att det är under 1% av vad de vill ha för bostadsrätten.
En intressant faktor är också hur entraprenören är strukturerad.
Om entraprenören är ett eget litet aktiebolag specifikt för det här projektet finns det onekligen en viss risk för konkurs om det lilla aktiebolaget sitter med ett stort antal osålda lägenheter. Lite beroende på avtalsstrukturerna kan det bli väldigt svettigt för BRF i det läget.
Jämför till exempel med turerna kring Haga station i Gbg.
Har det här problemet förekommit kring nyskapade brf i den här krisvändan än så länge?
Den risken är extremt liten.
Entreprenören får aldrig lyfta hela beloppet på byggnadslånet med en gång utan banken gör en lyftplan, där entreprenören får lyfta allt eftersom bygget fortskrider.
Säg att byggnadslånet löper på 200 miljoner och konkursen inträffar efter 150 miljoner. Ja, då kommer konkursförvaltaren med bankens medgivande stt sälja fastigheten för kanske 120 miljoner till en annan byggmästare som slutför projektet och säljer fastigheten som hyrehus.
En konkurs brukar aldrig inträffa i början av ett projekt, eftersom entreprenören alltid har en egen insats. Kommer problemen så är de på slutet, om inte annat så när moms skall betalas. Banken har givetvis inget intresse att dra detta i långbänk. Man försöker rädda så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Sedan bokför man förlusten och går vidare.