Om några veckor får jag tillträde till min nyproducerad ägarlägenhet. I samband med tillträde får jag köparbrev och värdebevis, som jag sedan använder för att söka lagfart.
Jag frågade mäklaren ifall jag förväntas involvera banken vid tillträdet, eller ”bara” betala slutfakturan på 3m+. Betalning till bankgiro.
Enligt mäklaren räcker det med att fakturan betalas några bankdagar inför tillträde.
Finns det några risker med detta? Ponera tex det osannolika scenariot att byggherren går i konkurs dagarna från betalning till tillträde.
Jag har tidigare genomfört Kontanttillträde via bank mot en kostnad på 5.000 kr i samband med en ”begagnad” bostadsrätt, men antar att det skiljer sig i samband med nyproduktion.
Någon som vet om detta upplägg mäklaren beskriver är Ok, eller är det något jag bör tänka på? Jag misstror inte mäklaren, men vet att flera här har stenkoll så jag tänkte att det skadar inte att dubbelkolla med er
När jag skulle tillträda min bostadsrätt och betala kontant med pengar som satt på ett konto hos banken vill banken ha 2.000:- för att sköta betalningen.
Kunde inte förstå varför jag skulle betala för att betala en vara kontant utan lån och lackade till rejält.
Vaknade sedan en natt då jag kommit på varför jag måste involvera banken - och det var exakt det fall som du beskriver eller liknande strul.
Vad banken gjorde var att man säkerställde för säljaren ( byggföretaget ) att jag har betalat och jag att jag fick rätten till lägenheten då dom ville se det underskrivna köpehandlingarna innan man skickade iväg pengarna till säljaren.
Var trots allt värt 2.000:- så jag kunde sova vidare tryggt på natten fram till tillträdet.
Jag pratade med min bankkontakt på storbank i morse och enligt hen skall bara kontanttillträde via dem göras i samband med “begagnade” lägenheter (ej nyproduktion). I mitt fall med nyproduktion och där man inte tar lån är standard att slutfakturan betalas in några bankdagar innan tillträde.
Tolkade däremot ditt inlägg som att bostadsrätten du tillträdde faktiskt var nyproduktion då du benämnde säljaren som byggföretaget? Vill bara dubbelkolla.
Är det en nyproducerad bostadsrätt köper du väl inte av byggbolaget? Du har väl tecknat på ett upplåtelseavtal mellan dig och föreningen. Föreningen har i sin tur betalt byggbolaget enligt det avtal som finns mellan föreningen och entreprenören.
Ser nu att jag var otydlig då jag trodde att det inte var någon skillnad mellan nyproducerad och “begagnad” lägenhet.
Det var en nyproducerad lägenhet men den köptes formellt av den person som ursprungligen hade tecknat avtal med byggföretaget.
Med andra ord var det vid tillträdet egentligen frågan om två olika affärer.
Min säljare köpte först lägenheten av byggföretaget och sålde den sedan till mig. Men för att kunna köpa lägenheten av byggföretaget behövde han ha min betalning för han hade inte tillräckligt med egna pengar.
Därför var banken viktig för först betalade jag honom för en lägenhet som han inte hade - sedan tog han mina pengar och köpte lägenheten av byggbolaget. När han sedan ägde lägenheten kunde han överlämna den till mig.
Banken behövdes för att jag inte skulle bli av med pengarna och sedan aldrig få någon lägenhet om säljaren bröt affären efter det att han fått betalt av mig och sedan för mina pengar köpt lägenheten av byggbolaget.
Banken såg till att alla papper var klara innan pengar skickades kors och tvärs - och det var väl värt 2.000:-.
Än en gång, man köper man inte en nyproducerad av byggbolaget. Man tecknar i stället ett upplåtelseavtal med bostadsrättsföreningen. Enligt avtalet skall full likvid erläggas till föreningen, inte till byggbolaget på tillträdesdagen. Föreningen har i ett tidigare skede köpt fastigheten och tecknat ett entreprenadavtal med byggbolaget.
Har föreningen inte lyckats bli av med alla lägenheter har byggbolaget tvingats förvärva osålda lägenheter. Rent tekniskt är det då en “begagnad” lägenhet.
Mitt inlägg kan tyckas onödigt petigt. Å andra sidan tror jag att det är viktigt för läsare av tråden att veta hur det går till.
Finns väl ingen bostadsrättsförening i det här fallet, han skriver ju att det gäller en ägarlägenhet. Så någon förening finns det inte tal om uppfattar jag det som.