Process vid bolån

Hejsan finns det nån kotte här som precis tagit bolån och kan berätta hur processen gå till med banken ? Det är så att jag har gjort en ansökan digitalt på sparbankens hemsidan och fått lånelöftet beviljat. Jag har varit på några visningar och har nu vunnit en av bostaden. Mäklaren säger att säljaren har som vilkor att jag måste skriva på kontraktet samma dag. Jag sa att jag måste kontakta banken för att stämma av att det är okej. Mäklaren sa då att hon skulle kontakta banken åt mig vilket hon gjorde och sa att banken godkände objektet så det är grönt att skriva på kontraktet. Hon gav mig även numret till bankmannen och han sa att det var okej att skriva på kontraktet. Så nu har jag skrivit på kontraktet och kontaktat banken och bankmannen sa att vi kan träffas 1 månad innan tillträdesdagen. Nu undrar jag behöver banken inte kontrollera allt innan de säger åt en att skriva på kontraktet ? Jag har inte skrivit på nånting med banken så finns det risk att de ej lånar ut till mig sen? Allt är bara muntligt via telefon och jag har inte ens träffat bankmannen. Är det inte så att man måste skriva ett låneavtal med banken först innan man skriver på kontraktet med säljaren ? Min tillträdesdag är inte förräns 22 April vilket är ungefär om 3 månader. Känner mig orolig nu för bankmannen säger att man inte ska skriva på nånting förräns 1 månad innan tillträdesdag. Vad händer om de neka lånet 1månad innan tillträdesdagen då? Ska jag gå och söka bolån på andra banker för känner mig ganska orolig.

1 gillning

Processen du beskriver är väldigt lik hur det gick till när jag köpte bostadsrätt för ett par år sedan. Inga papper skrevs på med banken förrän vi träffades några veckor innan tillträdet, först då var det dags att skriva på lånet.

Kan inte svara för om det är vanligt med andra tillvägagångssätt där man har avtal om ett kommande lån, men jag hade inte varit orolig i din sits om du haft kontakt med din bank och inte ljugit för banken om något som kan försvåra låntagandet.

Men fick du ta kontakt med banken och fråga om det var okej att skriva på kontraktet med säljaren eller skrev du bara på utan att fråga? Alla mina uppgifter jag lämnat är korrekt men det jag är orolig för är ifall jag har missat nåt och det är därför som jag vill att banken ska kolla igenom så att allt är okej. Vad händer nu om jag skulle kontakta några andra banker kommer jag att skriva på låneavtal med de på direkten då ifall de bevilja mig bolån eller måste jag också där vänta 1 månad innan tillträdesdagen ? Vill ju skriva på så fort som möjligt då slipper man gå och oroa sig i onödan.

Låter inte som ett orimligt förfarande, mer än att normalt så har det varit jag själv som ringt banken efter en ”vunnen” budgivning så de får kolla igenom objektet och se att det är grönt för bolån hos dem.

Brukar vara lite generella KPI:er som de ser över, är trots allt de som tar risken i mångt och mycket.

Oavsätt så är det lite av ett limbo där du ligger nu. Eftersom banken inte kan göra så mycket innan du faktiskt står som ägare. Du kan därför se kontraktet som du precis signade som ett löfte att du infinner dig på tillträdesedagen och faktiskt skriver på ett köpeavtal på den summan som ni är överens om.

Tiden mellan dessa datum så skall i princip nuvarande ägaren säkerställa att skicket bevaras så gott som möjligt och att bostaden är tömd/städad vid tillträde. Du skall preppa med din bank så att allt är redo när pappret väl skrivs.

Men då tider med räntor osv rör sig mycket brukar banken vilja ha ett Sista inför möte dagarna innan där man går igenom hur man vill lägga upp lånet. Antal delar samt bindningstider, då man i praktiken kommer få den räntan som gäller dagen man skriver så är det även stökigt om man på förväg väljer att ” binda räntan.”

Men så kommer dagen man skriver på alla överlåtelsepapper och mäklaren ringer bådas banker och så tuggar det admin, där efter så får säljaren en bunt pengar. Du får en trevlig nyckel och ett bolån att börja betala av på.

(För kännedom, vi har tidigare signat på en lägenhet med bank X. Men fortsatt förhandla och på tillträdesdagen skrivit med bank y)

1 gillning

Nej! Köpekontraktet på bostaden är bindande. Det finns ingen möjlighet att backa ut nu om det inte står så i avtalet (vilket är ovanligt). Säljaren behöver kunna planera. Drar man sig ur ett påskrivet köpekontrakt så blir man fullt skadeståndsskyldig (ny mäkling, säljarens extra räntor, om nya budet slutar lägre så kan man få betala mellanskillnad).

Fram tills att man skrivit på kontraktet med säljaren så kan båda parterna dra sig ur. Fastighetsaffärer kräver ett skriftligt avtal. Budgivningen är till exempel inte bindande för någon av parterna. I samma sekund som kontraktet är påskrivet så kan man inte längre dra sig ur.

Tyvärr blir man i princip alltid tvungen att ta den här risken med banken. Banken har ju inte skrivit på något ännu. Men det hela kommer säkert lösa sig fint. Det är helt normalt förfarande. Bra att banken sagt “ja, nu kan du skriva på kontraktet”. Det betyder att du är på rätt ställe i deras process.

Exakt. Bind inte räntan i detta skedet om det inte verkligen krävs för att få igenom lånet. Ska man binda räntan kan man lika gärna göra det efter köpet. Fast varför ska man binda räntan? :slight_smile:

2 gillningar

Grattis till bostaden! Det låter inte orimligt.

Hade jag varit i din sits och om du känner att du har tid över så hade jag kontaktat några andra banker för att se vart du får bäst erbjudande.

Är tillträdet kring ett månadsskifte kan bankerna ha extra många kontraktsskrivningar så var gärna ute i god tid.

2 gillningar

Jag ringde banken när vi hade vunnit budgivningen och stämde av att det var ok att skriva på kontraktet.

1 gillning

Lånelöftet är antagligen villkorat med att dina uppgifter du gett måste styrkas. Dvs banken behöver samla in ex. inkomstuppgifter och styrka det lagliga förvärvandet av din kontantinsats.

Det brukar också stå att du ska ta kontakt med banken efter du funnit ett objekt/vunnit budgivning. Detta för att de ska kunna planera tillträdet och eventuella mellanfinansieringar etc.

Banken får besked av mäklaren när det börjar närma sig tillträde, detta finns det system och process för. Går fort förutsatt att alla papper är ok.

Du bör få ut lånehandlingar i samband med detta för påskrift.

För övrigt rekommenderar jag att du tar ett möte med banken för att se på hela ekonomin så du säkrar exempelvis försäkringar. Då kommer ni också överrens om låneupplägg (bundet/rörligt, räntesats etc).

Jag har erfarenhet från storbank och är jävig i diskussionen knutet till att shoppa runt efter låg ränta, men mitt medskick är att det förmodligen går att få en nästan lika låg ränta hos storbanken samt att det har ett enkelhets/översikts-värde att samla allt hos en aktör du litar på. (Jag är mer skeptisk till att köpa investeringslösningarna från storbank).

Vill du ändå jaga lägst ränta rekommenderar jag dig att ta lånet hos Sparbanken och omförhandla med konkurrenter om några månader. Detta för att inte stöka till din process med detta köpet när du redan fått lånelöften etc.

Grattis till ny bostad och oroa dig inte - denna processen är bankens bread and butter. De har garanterat koll!

3 gillningar

På tillträdesdagen skriver du inte på ett köpeavtal,. Det har du ju redan gjort. Du skriver på ett köpebrev.

Jag kan inte nog betona Emils svar, att köpekontraktet är bindande.

2 gillningar

Inser att jag nog uttryckte mig ottdligt med ordvalet löfte. (Vilket i mina ögon är bindande och inget man bryter.)

Så precis du har via ett bindande avtal sagt att du skall fortsätta genomföra köpet för angivetpris.

Det finns inte så mycket vägar att komma runt det hela. Om man inte har en klausul tex, besiktning inom 1 v. Som kan vara vanligt vid husköp.

Lägenheter oftast inget

Vi köpte hus 2021 då gick processen till såhär på ett ungefär:

Vi skrev på köpeavtal ca 3 månader innan tillträde.

1. Fixade lånelöfte hos bank
  2. Vann budgivning på ett objekt
  3. Hörde av oss till banken samma dag som vi vunnit budgivningen
  4. De bad oss inkomma med följande dokument för att “verifiera” lånelöftet:
  • anställningsintyg
  • tre senaste lönespecifikationerna
  • printscreen från Skatteverket på den senaste månadens inkomst.
  • länk till objektet, adress och pris
  • kopia på id-handling
  1. Fick svar dagen efter att vi var godkända och att banken beviljade oss lånet
  2. Skrev på köpeavtal och mäklaren bokade in tid för tillträde hos banken
  3. Skickade in påskrivet köpeavtal till banken
  4. Hade ett initialt möte med bankman där de berättade lite om lån och deras tjänster etc (var en bank vi inte var kund i tidigare)
  5. Bokade in ett nytt möte med bankman en månad innan tillträde där vi fick slutgiltigt besked om ränta och hur vi skulle lägga upp lånet.

Ska väl tillägga att detta inte var i någon storstad utan på en mindre ort.

5 gillningar

Rättelse gällande min skrivning ovan, vilket flera påpekat. (Ber om ursäkt måste gått fort första gången)

Köpekontrakt inträttss först och ”låser affären”
På tillträdesdagen skrivs köpebrev.

Du kan läsa lite mer på denna länk tex. Där de även belyser skillnaderna.

Det var också allt jag gjorde men skillnaden var vid punkt 4 då krävde banken ingenting från mig. På lånelöftet står det att man ska inkomma med intyg på lönen och jag påpekade det ett par gånger men han sa att det är grönt du kan skriva på överlåtelseavtalet. Skrev du på något med banken innan du skrev köpeavtalet med säljaren ? För som du beskrev så fick du beviljat lån men var det bara muntligt ?

Banken hat tillgång till UC dom visar din lön minst tre år tillbaka. Har tjänstemannen fullt upp att göra är det fullt möjligt att han struntade i att kolla, om allt såg bra ut för övrigt.

Har du däremot höjt din lön rejält jämfört med tidigare år, skulle det däremot förvåna mig om hen inte begärt in handlingar som styrkt dina uppgifter.

På punkt 5 fick vi både muntlig och skriftlig bekräftelse från banken. I den skriftliga så stod det vilken fastighet + adress, köpeskilling och lånebelopp som det gällde och även en uppmaning att vi skulle skicka in en kopia på det påskrivna köpeavtalet så snart vi skrivit på…

1 gillning