Kan banken neka bolån efter kontraktsskrivning?

Vi hade köpt radhus för cirka 2 veckor sedan. Innan påskrivning fick vi kontakta banken för att få ett godkännande för att kunna skriva på Överlåtelseavtalet
10% är inbetalda och vi är godkända i föreningen

Tillträdesdagen är i slutet av april men jag är lite nojig över att man hamnat i en liten limbo kan man säga, all kontakt med banken har varit muntlig, alltså inget skriftligt godkännande, handläggaren menar att han behöver göra färdigt allt sedan skicka ut lånehandlingar till oss för påskrift. När brukar dessa komma? Tänker det har redan gått två veckor och inget ännu… brukar det vara såhär? (Första gången vi köper)

Man vill liksom inte stå där nära tillträdesdagen för att sedan få ett nej av banken för att gå i personlig konkurs

Hur såg er process ut?

2 gillningar

Banken kan alltid ändra sig fram tills ni har skrivit på med dem. Dom kommer dock inte ändra sig så länge det inte händer nått knasigt.

Har man inte ljugit om saker som inkomst, lån och andra belastningar så är det inte nått att oroa sig för.

Med det sagt så skulle jag inte skaffa mig en lyxbil på leasing innan alla papper med banken var färdiga och huset köpt.

2 gillningar

Hör av dig till banken och fråga dessa frågor. De kommer vara hjälpsamma och svara på allt du vill veta.

3 gillningar

Så länge du inte har angivit felaktiga uppgifter i din bolåneansökan kan du vara lugn. Det kan vara en utdragen process från påskriven kontrakt till påskriven lånehandling. 1-2 månader är inte onormalt.

Klart att det är mer än ovanligt att banken ändrar sig men det kan inträffa.
Jag har själv råkat ut för det en gång…

Hade köpt hus av Kronofogden, betalat 10% och fått godkänt lån muntligt av “min” bankman.

Några dagar före tillträde ville han inte leva upp till sitt löfte då banken “inte ville medverka till sådana affärer”. Det var helt enkelt någon chef som stoppade lånet.
Tilläggas kan att det var samma bank, Lundabygdens Sparbank, som vänt sig till Kronofogden om hjälp med att få sina pengar.

Jag hade ett par dagar på mig och löste situationen men banken Kan ändra sig men händer det inte något exceptionellt så lär Du få ditt lån.

I detta sammanhang är tjänstemannen bankens ställföreträdande. Ett ja är därmed bindande. Kruxet är att får tjänstemannen “kalla fötter” står ord mot ord.

Jag hade skickat ett mejl till handläggaren och frågat när handlingarna kommer. Svarar hen då att de kommer inom några veckor har hen därmed medgivit sitt ja, och du kan sova lugnt.

3 gillningar