Jag och min sambo har köpt hus och förhandlar bolåneränta. Jag har kontakt med fyra-fem banker. Vi ska låna drygt fyra miljoner, 85% av köpeskillingen. Utifrån kommande föräldraledighet (och ett visst säkerhetsknarkande) har vi bestämt oss för att binda på två eller tre år. Vi har tillträde den 10 november.
När vi haft kontakt med bankerna vill ingen av dem ge en säker räntesats när vi nu ska välja bank utan vill enbart ge “indikativa räntor utifrån dagens ränteläge”. Det känns olustigt att inte veta exakt ränta när vi nu ska bestämma oss för vilken bank vi ska låna av. Känslan av att köpa grisen i säcken är nära till hands.
Jag undrar nu om detta är något som alla banker kör med till alla bolånetagare eller om de försöker “lura” oss? När jag frågar vänner som köpt hus för ett par år sedan, ställer de sig mycket frågande till bankernas nuvarande sätt med indikativa räntor. Kanske något har förändrats senaste året med ständigt ökande räntor?
Helst av allt så vill vi ju veta vilken faktisk bunden ränta vi går med på när vi väljer bank, vilket vi måste göra de kommande två veckorna. Är en satt ränta något vi borde förhandla oss till eller får vi snällt tacka och ta emot?
Ni kan välja rörlig 3 månader först och sedan binda i princip direkt, då har ni tid att se över alternativen utan att binda er till en bank och en specifik ränta i flera år.
Hej, vi köpte hus i februari i år och flyttade in i juni. Vårat lån är på ca 5 miljoner och vi valde att binda större delen av lånet i 3 år hos Handelsbanken innan tillträdet. Var inga problem med dom att göra det då(tror det var i mars typ)
På ett sätt förstår jag det, men på ett annat sätt blir följderna för dig som köpare och bankerna ifråga blir märkliga.
För att då kunna göra bästa möjliga val ska förhandlingen ske på tillträdesdagen och nämnda 4-5 banker ska stå beredda att ge ut lånet. Men alla utom en kommer ”falla på mållinjen”.
Jag är osäker på vilken arbetsinsats det innebär för banken men det känns ineffektivt att samtliga ska förbereda/avsätta tid för det iochmed att ni bara kommer välja en av dem.
När vi köpte för snart 3 år sedan (i en helt annan räntemiljö) var det mer av ”lagt kort ligger” och vi fick erbjudanden på förhand som vi kunde räkna med (enligt tjänstemännen vi pratade med iaf).
Lycka till med nya boendet hursomhelst och hoppas ni får till en ok rabatt.
Det beror på att mycket kan hända innan ni flyttar in.
Ryssarna kanske invaderar ett grannland?
Ett virus håller hela världen nedslängd?
Alla amerikanska subprimelån går i missförfall?
Räntan sätts på tillträdesdagen för ni vill ju inte ha lånet utbetalt tidigare och det betyder att räntan både kan gå upp eller ner fram tills dess. De flesta banker kommunicerar en rabatt som man står för en given tid innan tillträdet eftersom lånehandlingar behöver skrivas under och ligga klara 2 veckor innan. Känner ni er osäkra så välj rörlig och bind efter utbetalningen. Mäklaren behöver boka en tid för tillträdet med den bank ni väljer så en handläggare betalar ut lånen och ju närmre tillträdesdagen desto färre tider och datum att välja på. Tror inte banken försöker lura er, de vet inte vad ränta är ett givet datum i framtiden. Däremot kan de erbjuda er en utlovad rabatt från listräntan och den kan ni göra upp innan. Kolla om det finns andra ränteerbjudande att ta del av. Tex har Länsförsäkringars fastighetsförmedling räntefritt lån en månad när du väljer LF bank.
Lycka till med köpet!