Bolån SBAB, vad hade ni valt?

Hej,

Funderar på att byta till SBAB för bolån men är osäker på vad jag skall välja (3 mån, 1 år, 2år , 3år).

Situationen är att vi precis har flyttat till ett nytt boende (bostadsrätt, 90 kvm, 4 rum, trädgård), för 3 veckor sedan som vi är nöjda med men som vi ser en mellanladning till ett eventuellt större äganderätts villa/radhus/kedjehus. Realistiskt är väl att det kan dröja minst 1 år eller mer innan vi vill flytta då det är ganska omständigt, men vi stänger inga dörrar ifall ett drömläge för ett drömhus dyker upp tidigare.

Har idag Nordea på 3 månaders ränta på 1,59%. SBAB kan enligt deras hemsida erbjuda följande:

3mån: 1,24%
1 år: 1,14%
2 år: 0,99%
3 år: 1,09%

SBAB kunde även erbjuda säkerhetsbyte på bundna lån. Vad hade ni valt om ni var i min situation och med vilken motivering?

/B

Jag hade inte bundit räntan med de förutsättningar du beskriver. I övrigt kan jag inte uttala mig om byte av långivare. Det beslutet beror såklart mest på vad prisskillnaden blir, men andra faktorer kan också spela in.

Skulle du kunna utveckla och motivera mer om din tankar? Är det främst eventuellt bostadsbyte eller är det prisskillnaden mellan 3 mån och 2 år (skiljer 0,25%) ?

Erbjuder de säkerhetsbyte så underlättar det ju er situation om ni ev vill byta boende framöver.

Då behöver ni ju bara fundera på om/hur länge ni vill binda lånen.

Generellt har SBAB alltid legat vettigt till med relativt låga räntor. Så jag skulle inte vara orolig över att vara ”låst till” SBAB.

I er situation hade jag antagligen valt att binda på 2 år ev 3. Då ligger det ungefär i paritet med era framtida bytesplaner och innebär en trygg förutsägbar månadskostnad för lånet tills dess.

Hade valt 2 år eftersom räntan där är lägst. Om man inte behöver säga upp lånet vid bostadsbyte är ju bindningstiden inget problem. Är ni känsliga för räntehöjningar hade jag kanske övervägt 3 år, men är en förlust då om inte räntan stigit till över 1,29 efter 2 år vilket iofs inte är osannolikt. Väljer ni 1 år istället för 2 år bettar ni på att räntan om 1 år har sjunkit till mindre än 0,85. Jag ser ganska liten uppsida på den gamblingen. Att rörligt historiskt varit mest lönsamt beror på att räntorna historiskt gått ner senaste decenierna vilket inte kommer fortsätta för evigt, samtidigt har historiskt sett bundet haft en högre räntesats än rörligt.

Välj 3-månadersränta när du skaffar lånet hos SBAB. Det kan vara andra räntor när ni väl beviljas och får lånet utbetalt. Det är lätt att binda på deras hemsida/app sen. Det enda ni måste välja när ni ansöker är om ni ska (ha möjlighet) dela upp lånet på olika bindningstider.

Jag band hos SBAB på två år för någon månad sedan. Nu har de sänkt 0,1/0,05% men än så länge fortfarande billigare än 3 månaders.

På sidan länkad nedan kan du räkna vad det kostar att lösa lånet i förtid om du låser det. Jag använde den beräkningen för att kunna beräkna bestcase/worstcase-scenarion när jag funderade på att låsa mitt bostadslån.

Jag tror det är så att om räntan går upp medan lånet är låst, så ökar också ränteskillnadsersättningen du får betala om du vill lösa lånet i förtid – nåt att hålla i åtanke när du funderar på detta.

Vet någon om det är möjligt att “ta med sig” lånen (villkoren) när man byter bostad, men vill fortsatt låna hos samma låneleverantör, för att slippa ränteskillnadsersättning? Jag vill minnas att jag hört att långivarna ibland är med på det.

Ok men detta gäller inte om bolånegivaren kan erbjuda säkerhetsbyte?

Är det inte det som TS benämner “säkerhetsbyte”?

1 gillning

Ny kunskap för mig! :+1: Då känns det avsevärt mindre komplext att fundera på att låsa lånen, om man är osäker just för att man ev vill flytta framöver.

Det skulle väl lika gärna kunna börja gå upp också? Samt att jag då behöver jag betala högre ränta första månaden innan jag binder. Är det värt risken i dagsläget?

Jag menar att du får räntan som de har den dagen lånet betalas ut, och då kanske du inte valt att binda. Därför är det bättre att gå in själv och binda när lånet väl betalats ut. Räntan blir ju samma som om du valt bindningstid när du tecknade. Vet inte om det går att gå in och binda exakt samma dag, kan ev. ta någon vecka innan det går att göra på webben (men borde gå att ringa i så fall).

1 gillning