Med tanke på rådande omvärldsläget där framförallt USA står på randen till inbördeskrig och hotar invadera allierade länder men även kriget i Ukraina och oroligheterna i andra länder som Iran och Venezuela så undrar jag hur ni tänker kring bolåneräntan?
Kan det vara dags att binda den på 3 eller 5 år? SBAB har fortfarande ganska fina räntesatser.
Finns det risk att vi ser liknande räntor på rörligt som under 2023 inom en snar framtid?
Jag tror det bästa är att se räntor som en asymetrisk risk, dvs det är mycket högre sannolikhet att räntan stiger 4% snarare än attden sjunker 4%. I de allra flesta fall har räntorna en asymetrisk inverkan på mångas ekonomi då de redan är oerhört belånade.
Personligen har jag en % där jag känner mig nöjd, och en % som är mitt mål, i förhandlingar med banken försöker jag alltid nå den senare men tar den första om inget bättre finns. Sedan binder jag. Statistiskt är det högre kostnad i längden men jag anser att det är väldigt skönt att veta vad allting kostar varje månad.
Jag skulle nog hålla med om att binda räntan borde gjorts redan för ett år sedan. Mest av orsaker som tidigare trådsvarare angett; oerhört litet utrymme för räntesänkning, väldigt stort utrymme för höjning.
Vad gäller USA, beter sig USA som USA alltid har gjort, så inget nytt undet solen där. Tips! Hitta nyheterna någon annan stans än på SVT, CNN eller skvallerpressen så får du lite sinnesro.
Spekulerar fritt nu men tror att det är försent att binda.
Har inte bundit några lån sedan 2020 och har ändå betalat mindre i ränta än om jag/vi hade bundit den. Klart man tyckte det var lite synd att inte man inte hade gjort det typ hösten 2022 (?) innan det stack iväg till 5-6 procent men samtidigt såg man räntan gå ner ”fort” vid sänkningarna.
Det är många bolånebanker som höjt sina bundna lån, samtidigt kom inflationen lägre än väntat, om det fortsätter ner kan de innebära att Riksbanken behöver sänka styrräntan igen.
Tittar man på prognoserna sker de än “mindre” förändring i förväntan där man inte längre tror på lika många höjningar framöver än tidigare. Förväntningarna är nu de lägsta sedan början av december.
Ingen vet om det är rätt läge eller inte rätt läge att binda nu. Om det är för sent, för tidigt eller perfekt timing just nu. Men det vet nog dom flesta här redan. Att vi inte vet framtiden.
Håller folk i den här communityn på och binder sina räntor? Hade gissat på att historiska räntor och principen att man generellt får betala för att reducera risker, hade gjort att de flesta väljer rörligt? Nyfiken på resonemanget och argumenten för att binda.
Hösten 2021 valde jag att binda för att mycket pekade på ökade räntenivåer framöver, och i princip inget på minskande. I efterhand ser jag svårigheterna att bibehålla positiv nettoavkastning under förhållanden liknande åren som följde om jag inte jobbat med bundna låneräntor.
Gällande ränteskillnadsersättning när man löser bundna lån så har det inte utgått någon sådan de gånger jag löst bundna lån, vilket varit när den då aktuella räntan varit högre än den ränta jag bundit på. Vet inte om andra har samma erfarenhet men om det generellt funkar så så borde man kunna bortse från den kostnaden om man binder nu och vill lösa lånet om 2-3 år när räntan förväntas va högre.
Det utgår ingen ränteskillnadsersättning om ränteläget är högre än det du bundit på (lite förenklat såklart). Då kan ju banken bara låna ut pengarna igen till högre ränta. Detta gäller iaf. för lån tagna efter 2014.
Nope, löste mina lån hos SBAB så sent som för två månader sen. 1 år och 10 månader kvar på löptiden, ingen ränteskillnadsersättning. Handläggaren blev själv förvånad men jag tror precis som nämnts i tråden redan att det är lite friare nu än det var för >10 år sen gällande detta.
Även jag uppfattar det på detta sätt, dvs om marknadsräntorna stigit från låsningstillfället till lösentillfället behöver ingen ränteskillnadsersättning betalas.
Det som försvann för låsningar efter regeländringen 1 juli förra året var möjligheten att i vissa fall slippa ränteskillnadsersättning om marknadsräntorna i stället sjunkit (det jag kallat “gratisgapet” i tidigare inlägg Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3403 av Kanske ).
Ah, jag läste för snabbt. Tänkte att rörlig ränta var lägre än den bundna. Men då förstår jag att man kan slippa ränteskillnadsersättningen, även om jag inte förstår poängen med en sådan manöver.
För vår del var det alltså betydligt lägre ränta för rörlig när vi bröt upp våra bundna lån.