Efter år i hyresrätt har jag och min sambo köpt en bostadsrätt. Borde vi ha väntant på att krisen skulle bli djupare - absolut. Men läget var oslagbart. Vi kommer bo granne med ett skogsområde men ändå centralt och här finns plats för blivande familj.
Tillträde sker den 25 november och ser att nästa penningpolitiska besked från riksbanken kommer den 24 november 2022. Hur fungerar ränteförhandling rent praktiskt? Kommer vi bli erbjudna något som banken sendan justerar efter beskedet den 24:e?
Ni får gärna hänvisa mig vidare om det här redan finns besvarat på forumet.
Det du förhandlar om är en rabatt på listpriset, så man kan inte låsa räntan förrän den dag som lånet träder i kraft, dvs tillträdesdagen. Du får den ränta som gäller den dagen, minus rabatt.
Tar ni rörligt ränta så förhandlingar ni ju om en ränterabatt utifrån bankens listränta. Den rabatten gäller även efter höjningen av räntan, men i relation till den nya listräntan.
Låser ni lånet är höjningen sannolikt redan inprisad
Vet ni också om man man prisa in förväntad höjning av listräntan även i det rörliga priset? Om inte skulle jag kunna räkna på hur mkt styrräntan behöver gå upp för att det ska löna sig med tidigare tillträde (vi har blivit erbjudna tillträde redan den 18:e).
Det finns inget sätt att veta exakt eller vara garanterad en bestämd ränta. Om du har tänkt att binda räntan på tre år tex, då får du bankens dagsaktuella ränta för bundet i tre år minus rabatten.
Att banken bestämmer sig för att ändra sina räntor är alltså inget man kan veta med exakthet i förväg, även om man kan gissa som du gör utifrån riksbankens planerade besked. Men de är ju fria att ändra hur som helst. Det finns därför inget som heter inprisat vad det gäller räntor, dvs att man med säkerhet kan veta att banken redan nu tagit höjd för framtida besked från riksbanken. Banken vill sannolikt hålla räntorna i det lägre segmentet så gott det går till dess att de behöver höja och övriga banker höjer. @Nestor kan säkert detaljerna runt bankens räntor och vad man kan förvänta sig.
Tack, så kul att lära sig mer om det här! Vi har goda marginaler för räntehöjningar så för oss blir det rörligt och inget framflytande av tillträde då.
Rätt. Det finns ingen formel för detta. Visst tittar bankerna på Riksbankens prognoser men på det senaste har de ju inte stämt över huvudtaget.
Sedan finns den psykologiska aspekten. Har en kund 85 procents belåningsgrad krigar gärna bankerna i en uppåtgående marknad. Förväntas bostadspriserna sjunka minskar intreeset att jaga högbelånade kunder kraftigt.