Jag har ett lånelöfte och har vunnit en budgivning. Ska skriva på kontrakt inom snar framtid men inflytt är inte förrän i juni. Har pratat med olika banker som har godkänt objektet och sagt åt mig att skriva på kontraktet.
Jag ifrågasatte om jag skulle ansöka om bolån innan kontraktsskrivning och få det beviljat men får till svar att man bokar in ett bankmöte och lägger upp lånet någon vecka innan tillträde. I och med att jag har lånelöfte och fått objektet godkänt av banken så säger dom åt mig att skriva under kontraktet utan ett bolån som är 100% färdigställt.
Dom säger även att sålänge lånelöfte finns och att bostaden godkänts av banken så har man ett beviljat bolån, detta finns ju däremot inte på papper…
Hur har det varit för er och vad tänker ni om detta?
Stämmer med min erfarenhet.
Objektet och eknomin är godkänd → skriva kontrakt säljare/köpare
Möte med banken → bolånet läggs upp och bolånekontrakt skrivs köpare/bank
Tillträda bostad (betala resterande 90% till säljare) → banken betalar och lånet börjar ticka köpare/säljare/bank
Har du lånelöfte beviljat från en bank är det bara att skriva på. Du kan faktiskt fortfarande shoppa runt efter bättre bank, och kan söka lån hos någon annan bank när kontraktsskrivning närmar sig. Se bara till att vara ute i god til med att informera mäklaren om att du kommer byta bank, så de kan boka en tid hos din nya bank för att genomföra köpet på tillträdesdagen.