Kontanttillträde eller bolån

Har nyligen köpt en lägenhet för 1.25m och valde att köpa den kontant då jag redan har ett bolån på ett annat. Trodde att det skulle vara enkelt att överföra pengarna vid tillträde.

Nu är det så att jag pratat med min bank som tar en avgift på 5000kr för att hjälpa till vid tillträde med överföring m.m.
Inga problem med avgiften men verkar inte helt enkelt och så som jag läst här på forumet så har många blivit nekade av deras bank. Dessutom sa banken att de kollar även syftet med köpet osv innan de bestämmer sig för om de går med på att hjälpa till med kontakttilltädet.

Jag har halva summan på kontot och resterande halva lånar jag av en familjemedlem (som kan styrka att pengarna kommer från lön). Men jag börjar bli nervös när jag läser att flera blivit nekade och undrar om jag istället kan ansöka om ett bolån på den lägenheten?
Står på kontraktet/överlåtelsen att jag ska betala resterande av köpeskillingen kontant, kan man ändå ändra sig och ringa till bank o be om bolån för den lägenheten?

Isåfall tänker jag att jag kan lösa nuvarande bolånet och sen direkt efter ringa banken och be om ett nytt bolån för den nya lägenheten?

Jag tänker ändå att man ska vara lite försiktig med sköna lösningar som andas en air av “här fick ni så ni teg, bank-jävlar”. Banken kan ju när som helst säga nej till upplägget och hänvisa till exempelvis penningtvättlagen. Ja, eller inte hänvisa alls för den delen utan bara säga nej. Man ska nog sträva efter att hitta en lösning utan överraskningsmoment som både du och banken accepterar. Den lösningen skulle mycket väl kunna vara enligt ditt förslag, men man ska nog cleara det med banken först.

4 gillningar

Sant. Jag pratade med banken och det gick hur smidigt som helst att berätta var pengarna kom från och det är färdigt nu, man blev nervös när man läste att flera fått kontanttillträde nekat men jag har ju haft banken länge så de hade nog koll👍

1 gillning