Har nyligen köpt en lägenhet för 1.25m och valde att köpa den kontant då jag redan har ett bolån på ett annat. Trodde att det skulle vara enkelt att överföra pengarna vid tillträde.
Nu är det så att jag pratat med min bank som tar en avgift på 5000kr för att hjälpa till vid tillträde med överföring m.m.
Inga problem med avgiften men verkar inte helt enkelt och så som jag läst här på forumet så har många blivit nekade av deras bank. Dessutom sa banken att de kollar även syftet med köpet osv innan de bestämmer sig för om de går med på att hjälpa till med kontakttilltädet.
Jag har halva summan på kontot och resterande halva lånar jag av en familjemedlem (som kan styrka att pengarna kommer från lön). Men jag börjar bli nervös när jag läser att flera blivit nekade och undrar om jag istället kan ansöka om ett bolån på den lägenheten?
Står på kontraktet/överlåtelsen att jag ska betala resterande av köpeskillingen kontant, kan man ändå ändra sig och ringa till bank o be om bolån för den lägenheten?
Isåfall tänker jag att jag kan lösa nuvarande bolånet och sen direkt efter ringa banken och be om ett nytt bolån för den nya lägenheten?