Köpa Lägenhet Kontant och belåna i efterhand

Som en kort primer vill jag börja med att beskriva min situation. Jag har nyligen, efter avlagd uni-examen, flyttat upp till Stockholm för arbete och vill nu köpa lägenhet då 2:a handshyra innebär en för hög måndagskostnad för min smak. Då jag precis klivit på mitt arbete har jag fram tills våren en provanställning vilket gör att jag idag ej kan ta ett lån utan en borgensman/medlåntagare utan behöver vänta till jag har fast anställning. Då jag är lyckligt lottad har jag en familjemedlem som är villig att hjälpa mig med mitt lägenhetsköp. Denne har föreslagit att jag lånar pengarna av han/hon direkt, och sen när lägenheten är köpt kontant och jag kliver på min fasta anställning sedan tar ett lån hos banken och betalar min familjemedlem.

Min fundering rör huruvida denna lösning kan ha några ogenomtänkta konsekvenser för mig? Jag tycker det är positivt att jag då får ett lån utan någon medlåntagare, då jag vill ansvara för det själv men jag är fundersam kring om banken har något problem med att bevilja mig ett bolån på en lägenhet som jag redan har köpt eller om detta är samma sak som att öka sin belåning i en befintlig lägenhet? Tacksam för alla funderingar och svar!

Inga problem, snarare tvärtom. Du visar ju att du har ett socialt nätverk, som kan stötta dig om du mot förmodan skulle få ekonomiska problem.

Du kan också ha en medlåntagare tills du får den fasta tjänsten och då ta bort medlåntagaren. Så gjorde jag för länge sedan i en tidigare lägenhet. Eventuell amortering beror ju på vad du tjänar i förhållande till lånet och vilken belåningsgrad du har.