Påverkar kontant lägenhetsköp mitt befintliga lån?

Jag äger en bostadsrätt som jag har lån på och funderar på att köpa ytterligare en bostadsrätt kontant. Eftersom jag förstått det som att man gör överföringen via banken på tillträdesdagen oavsett om man tar lån eller ej kommer ju min bank se att jag planerar att äga en ny bostad som har en bostadsrättsavgift.

Kommer den nya bostadsrättsavgiften då läggas in i kalkylen på det nuvarande lånet (alltså när man tittar på mina utgifter för att se hur mkt jag får låna) som jag redan har och att jag pga det inte får behålla mitt nuvarande lån?

Tanken är att min pappa ska ta över min nuvarande bostadsrätt och äga 10% av den för att få bli medlem i föreningen, och att jag ska flytta till nya boendet, men båda lägenheterna kommer stå på mig då min pappa är pensionär (han kommer ju dock betala hyra till mig men det antar jag att banken struntar i). Som sagt undrar bara om det kan påverka det nuvarande lånet som jag haft i 6 år på något sätt.

1 gillning

Jag skulle börja med att slutföra denna del eftersom den ingalunda är trivial och kan påverka efterföljande steg du/ni planerar. Lusläs stadgarna och, om det verkar görbart, sälj eller ge din pappa 10% av din nuvarande bostadsrätt (se till att försäljnings-/gåvokontraktet specificerar att överlåtelsen ej gäller om föreningen skulle säga nej till din pappa som medlem) och skicka in hans medlemsansökan + övriga efterfrågade papper till föreningen. Först när de har sagt ja vet ni att denna del har fungerat. Nöj er inte med mina kommentarer utan se till att ni har full koll.

5 gillningar

Banken kommer inte säga upp ditt befintliga lån så länge du betalar ränta och amortering enligt avtal. Detta gäller oavsätt om du köper en dyr bil, klocka, lägenhet eller annat.

1 gillning

Jättebra poäng, tack! Jag sitter i styrelsen för min nuvarande Brf och vet att vi har folk i huset med den lösningen (dock oftast föräldrarna som betalar för barnens lägenhet, men känns ju konstigt om motsatt inte skulle vara okej)

1 gillning

Använd en annan bank för köpet av nya lägenheten om du är orolig!

De kommer som sagt inte säga upp ditt befintliga lån. Däremot om du skulle ta ett nytt lån kommer driftkostnader för den extra lägenheten att räknas med i kalkylen, så det kan påverka dig framåt att äga en till lägenhet.

1 gillning

Låter som ett komplicerat upplägg. Vad vill du uppnå egentligen?

Det har lite att göra med att min pappa inte kan få eget bostadslån, och att min nuvarande lägenhet passar hans behov men inte längre mina och jag behöver därför nytt boende i alla fall. Då kan han flytta hit och jag till nytt, men min inkomstkalkyl enligt banken skulle inte mäkta med två bostadslån (och heller inte hans) men kapital finns däremot.

Banken tog mycket pengar av mig för att föra över pengarna till säljaren när jag gjorde som du tänker. Tror det var 4000 kr bara för att föra över mina pengar. Om det är billigare att ta lån och sen betala av dom kan det vara ett alternativ om du får lån.

Det är inte en självklarhet att ens bank är villig att erbjuda tjänsten kontanttillträde, och om dom gör det så kommer du behöva styrka pengarnas ursprung. Du kommer behöva ha med banken att göra, så passa på att fråga gällande lånet.

1 gillning

Har du redan ett bolån utbetalt och vill köpa en ny bostad kommer det inte att påverka ditt befintliga bolån.

Även om banken ser att du kommer ha ytterligare utgifter kan de som mest ge en avrådan om de anser att du inte kommer ha råd. Men de har redan utfört sin kalkyl och bankerna gör inte kontinuerliga kalkyler för att se om du har råd eller ej, de utför bara en kalkyl vid köptillfället (dvs när du ska ta bolånet). Sedan görs inga nya kalkyler från bankens sida. Så länge du betalar ditt bolån i tid varje månad ska det inte vara några problem alls.

Från det perspektivet är det med andra ord inga problem :slight_smile:

Kontrollera dock med din bank där du har pengarna om du kan utföra så stora överföringar (beroende på hur mycket du tänkt köpa bostaden för)