Bankens inställning till bodelning

Hej!

Jag har en fråga om hur banken kan tänkas agera kring bolånet i samband med en separation.

Jag ska separera från min sambo och vill av flera skäl bo kvar i huset, sambon ska flytta till hyresrätt och saknar helt besparingar/buffert. Vi kommer ha delad vårdnad om två barn.

Jag har 620.000 egna besparingar (Lysa), men vid bodelningen kommer jag behöva köpa ut sambon för ca 150.000 till 200.000 och ta över bolånet.

Jag har egen firma (aktiebolagsform) utan anställda sedan några år och tar idag ut 22.000 netto i månadslön men har utrymme att öka detta till 33.000.

Huset köptes 2019 för 1.825.000, är i bra skick och värderas nu någonstans mellan 1 700 000 - 2 000 000 kr
Bolånet (totalt 1.414.192 kr, belåningsgrad 77 %) är fördelat såhär:

Bundet 1,50 % ränta tom 240601: 517.125 kr
Bundet 2,15 % ränta tom 270401: 517.125 kr
Bundet 2,88 % ränta tom 270501: 379.942 kr

Detta ger efter ränteavdrag en ränta 3087 kr/månad. Amorterar 2586 kr/månad.

Vad har banken rätt att göra i detta läge?

Säga upp lånet och tvinga fram försäljning?
Säga upp lånet men ge mig chansen att skaffa lån hos annan bank?
Omvandla bunden ränta till rörlig listränta?
Omvärdera huset?

Vad är troligt att banken kommer göra?

Tror ni att det är lönt att:

Amortera 400.000 plus eventuellt mer (förskott av arv)?

Låta mamma (pensionär, god ekonomi) bli delägare och stå med på lånet?

Låta mamma gå i borgen?

Om någon som gått igenom samma sak vore det också av värde att höra er berättelse/erfarenheter.

Tack på förhand!

Jag kan bara uttala mig kring hur det funkade i mitt fall, och det är iofs ett tag sedan.

Jag övertog hela ansvaret för lånen, men bindningstider och liknande löpte på. Så länge husets värde inte tokrasat finns det ingen ökad risk för banken eftersom fastigheten är säkerheten.

Det enklaste är väl att du pratar med banken! Gör absolut ingenting innan dess.

Är banken någorlunda just, så kommer du att få ta över de bundna lånen.

Det låter lovande. Har förberett mig på det värsta de senaste dagarna. Bra med insikt från någon med erfarenhet!

1 gillning

Dom kommer göra en kalkyl och kolla om du kan ta över lånen.
Går det så kommer du få flytta lånen i bef skick till endast dig.
Men det blir alltså som att köpa huset på nytt, utan att betala LF PB osv.

Skulle säga att det i sådana här lägen det kan vara fördelaktigt att ha privat och företag på samma bank samt en bra kontakt med båda.

Det som blir en fråga är väl om du får betala av bundna lån om du skulle behöva(ifall kalkylen blir negativ på hela lånebeloppet) men du kan betala bort 300-400 tkr och på så vis “3ndast” låna ca 1 000 000 kr.

Så klart beror de på om du har andra lån, barn, bilar, kreditkort, gått i borgen för bolaget mm som kan göra att du inte får lån.

1 gillning

de kmmr inte tvinga fram nån försäljning. det förlorar alla på. ring o förklara situationen. Få en mäklare att värdera till 2MKR går säkert bra. Ibland kräver banken 2 olika mäklare ibland räcker en. gå till den mäklare som verkligen behöver jobb så får du 2mkr o kan belåna 85÷ av det. blir absolut inga problem förutsatt att du klarar KALP. Ring o prata med de! Var inte rädd, helt onödigt. O jag har koll på bankvärlden. Tro mig när ja säger att dj ska vara ärlig o rakt med banken :slight_smile:

Nej, en bodelning är inte som att köpa fastigheten på nytt. Den parner som flyttar ut slipper att betala skatt för eventuell reavinst. Däremot får den som tar över huset en latent skatteskuld, för vilket hen skall kompenseras för.

Kan du ta över lånen rakt av är det oftast en fördel. I så fall oftast till samma vilkor förutsatt att du uppfyller kravet på lånebelopp inte är högre än 54ggr årsinkomst, belåningsgraden inte blir för hög och att du klarar “kvar att leva på” kalkylen (vilken tyvärr räknas upp till 2024).

Kan du komma överens med blivande ex-sambon om att hålla ev överföring av pengar utanför fastigheten blir det generellt lättare. Du vill ha en så hög värdering som möjligt för att få så bra möjligheter att ta över lånen utan att amortera allt för mycket. Skall ni utgå från denna vid utlösen av den andra parten kommer det också vara mer pengar som ska överföras.

Grovt sett har bostadspriserna gått upp och sen ner från 2019 samtidigt som riskerna konjunkturmässigt ökat.

Nu kanske den andre parten inte går med på det, men i princip skulle hen kunna skriva över sin andel av fastigheten till dig, du tar över lånen och betalar ut vad den andre lagt in i insats (förutsatt att det var ungefär lika mycket var/hälften av den gemensamma insatsen) med dina sparmedel.

Blir aldrig helt “rättvist” hur man än gör o eftersom ni inte är gifta finns inte samma formella krav på bodelning utan man göra det enklare. Men ovan kanske ger minst gnäll längre fram i tiden.

De har du rätt i, men jag menar mer att banken måste räkna som om det vore ett helt nytt lån.

1 gillning