Två bolån eller casha en utan att ha sålt den andra, svårt?!

Hej allesammans, jag håller på att bli knäpp och hoppas på hjälp här. :upside_down_face:

Läget är såhär, idag bor jag och min sambo i en lägenhet värderad 1.7M, med ett bolån på 1.4m. Har fått nys om en annan lägenhet där säljaren vill bli av med den så fort som möjligt.

Vår lägenhet är inte ute på försäljning (än) Är rädd för att den kan ta låång tid att få såld. Men vi vill köpa den andra, som är ute på försäljning. Den kan gå allt från 1,4-1,6m är min gissning. Vad jag förstår från bankens håll över telefon så får jag inte ha två bolån? Utan vi måste sälja vårt nuvarande innan vi kan köpa/flytta in i den andra?

Jag menar på att vi kan ha båda bolånen aktiva men då höll damen i telefonen att trilla av stolen och menade att oj oj då får vi ju jätte mycket i lån och det blir ju dyrt,
Samtidigt som det är lite oklart ifall de ENDAST tittar på våra inkomster ( 36.000 & 32.000) och att det är därför hon tyckte det var knivigt att dra runt 2 bolån
varav jag säger men jag har ju pengar på andra banker som ni inte ser ( 2,4m )

Jag sa att jag kan köpa den andra lägenheten med mina pengar jag har om det skulle vara så. Men jag möter ändå på motstånd, (någonting om att de har som krav att köpekontraktet? säljkontraktet? ska vara färdigt senast/tidigast 4 veckor innan? Mitt minne sviker här.

Känner mig bara helt lost, i detta, antingen är där något jag misstolkar eller så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det, köpa en till lägenhet, sälja den andra när köpare finns, sen om det är 1mån eller 9mån senare så att säga får ju bli vad det blir så länge vi fått köpt den nya vi vill ha.

Det måste ju finnas något kryphål på detta? Ska jag hoppas på att få nuvarande vi bor i såld, kanske tar 8månader t.ex och hoppas att den vi vill ha är kvar?! Är den inte det så står vi med en såld lägenhet men ingen att köpa, vi vill specifikt ha den vi har ögonen på idag så att säga.

Sorry om det är rörigt, springer runt och vevar i luften här hemma så frustrerad jag är :stuck_out_tongue:

Hör med en annan bank om bolån. SBAB t ex. är ganska fyrkantiga men min erfarenhet är att de kan ge raka svar utifrån siffrorna snarare än någon magkänsla hos bankmannen. Det borde gå att få lån på en del av den nya bostaden i alla fall tycker jag, typ 25-50% belåning så att KALPen går ihop. Men kolla att det finns möjlighet att utöka belåningen efter försäljning i så fall om ni vill det.

1 gillning

Finns även det som kallas för brygglån. Dock verkar det bara vara aktuellt efter att ni sålt eran nuvarande men att tillträdesdagarna inte livar.

1 gillning

Jag var nyligen väldigt nervös i och med att vi hade skrivit kontrakt på ett hus. Men sedan ville inte IcaBanken bevilja lånet om vi inte hade säljkontrakt på lägenheten minst 4 veckor innan tillträdet av huset. Hur jag än försökte diskutera med dom så var dom orubbliga.

Gick till Handelsbanken som direkt beviljade lånet på huset. Dom rekommenderade bara att vi sålde lägenheten inom ett år. (!)

Så det kan vara enorm skillnad på villkor mellan banker!

3 gillningar

Förmodligen lägger de inte särskild vikt vid pengar som du har, speciellt inte om de inte finns på banken där lånet är, pengaflöden är mycket intressantare för banken.

Om det är så att det bara är tänkt som ett tillfälligt lån tills den nuvarande lägenheten blir såld, kan ni väl betala av lånet på den nuvarande lägenheten och ta ett nytt lån för den nya.

1 gillning

Antingen så klarar era inkomster bankens kalkyl för 2st bostäder, dvs med lån och 2x driftskostnader etc. Då bör ni kunna ta ett till bolån i de flesta banker.

Klarar inte era inkomster det, så skulle jag köpa med sparpengarna, och sen när ni fått gamla lägenheten såld sätta in de pengarna på sparkontot igen.

I slutändan bör resultatet bli ungefär detsamma.

1 gillning

Jamen exakt så sa banken till oss också, nu har vi hittat en annan bank och hon såg inte något problem alls…

3 gillningar