Bolån, en eller två tillsvidareanställningar?

Jag undrar över en sak som jag hoppas att någon har bättre koll på. När det gäller bolån, får man ett bättre erbjudande om båda i ett par har tillsvidareanställningar jämfört med om bara den ena har det? I vårat fall har min man en tillsvidareanställning och planen är att min anställning kommer att bli det också men det blir inte förrän i sommar när mitt nuvarande kontrakt går ut.

Vi har inte helt bestämt oss för att köpa något nu utan funderar lite fram och tillbaka på olika möjligheter. Om vi borde fortsätta bo i den hyreslägenheten vi bor i ett tag till och försöka spara så mycket som möjligt trots att vi tycker den är lite onödigt dyr eller om vi borde köpa en mindre lägenhet för runt 800 000kr och då spara några tusen i månaden på boendekostnader (så långe inte räntorna går upp). Eller om det är onödigt med tanke på mäklararvodet när det nu väl skulle bli dags att sälja om nåt/några år när vi fått ihop tillräckligt för att köpa något vi verkligen vill ha.

Många tankar som snurrar. Alla tips/erfarenheter mottages tacksamt.

Det som avgör hur mycket du får låna är KALPen - Kvar att leva på kalkylen. Jag kan säga att när vi köpte vårt radhus så räckte min inkomst+mina besparingar att ta ett bolån på 4 miljoner. Min sambos intäkter kikade de inte ens på. Men enklast är att ta kontakt med din nuvarande bank och se hur de resonerar kring det. 800K , 120K sparad i handpenning är viktigast. Sen ska ju ni kunna klara av en boränta på hela 7%. Men om din man har en lön på 30K brutto, så kan ju du vara ett sänke för KALPen. Så allt beror på avgiften och så.

Finns ju fördelar att bo i hyresrätt också. Du behöver inte oroa dig för dig om kylen eller spisen går sönder. Det viktigaste är att ni köper något ni tycker om. Gå på visningar. Gå till banken och be om ett lånelöfte så ni vet vad ni har och röra med er.

2 gillningar

Köp inte något tillfälligt boende. Evt. vinst på månadskostnader äts snabbt upp av flytt och mäklararvoden om vi inte pratar väldigt hög hyra. Väldigt skönt att bo i hyrd bostad när man tittar på att köpa en också för man slipper matcha köp/sälj av nuvarande bostad mot nya.

2 gillningar

Stort tack båda två! Ni har helt rätt. Vi skulle i slutänden inte tjäna på att köpa en tillfällig lägenhet även om den är några tusen billigare i månadsavgift. Det är bättre att vi fokuserar på att spara så mycket vi kan nu och sen framöver satsa på att köpa nånting som vi verkligen vill ha istället.

1 gillning