Hej, jag och min sambo har köpt ett hus, och lagom nu när räntorna skenar ska vi ta bolånet 
Tar gärna emot tips på allt. Binda eller inte?
Dela upp i flera delar?
Vad vi ska tänka på osv.
Allt tips mottages 
Hej, jag och min sambo har köpt ett hus, och lagom nu när räntorna skenar ska vi ta bolånet 
Tar gärna emot tips på allt. Binda eller inte?
Dela upp i flera delar?
Vad vi ska tänka på osv.
Allt tips mottages 
Vi behöver nog veta lite mer om storlek, inkomstläge(n) och orosmoln för att kunna tipsa bra.
Men rörligt i en klump känns just nu rimligast om ni inte pressat er till det yttersta i budgivningen.
Storleken på lånet vi ska ta är 2.300 000:- och våra inkomster ligger idag på ca 30.000:- var.
30k efter skatt? Isf ja, det jag tidigare skrev gäller fortfarande. 
Skulle fråga vilket ni känner er mest trygg i? En fast ränta i 1 år eller flera år… Många väljer rörligt för att de är lite lägre ränta å kanske eller så hoppas många att räntan ska sjunka snart… Allt handlar i vad ma känner trygghet i…
För sent att binda räntorna, men jämkning är smartare. Använd dom pengarna till amortering.
Det traditionella rådet är väl att man bara ska binda räntan om:
Ett i mitt tycke bättre alternativ till de två första punkterna är:
Vi har ungefär era inkomster, men mer lån
. Vi har allt rörligt, men sparar som tidigare förslag säger skillnaden mellan den riktiga räntan vi har och en högre. Vi har alltid lagt mellan 0,5-1+ % eller mer. Tidigare i lgh mindre, nu i hus mera. Idag lajvar vi 4,5 % (riktiga är 3,29%) ränta, vi får se vad den landar på efter ökningen av styrräntan, gissar att vi ska höja till 5% då. Vi har också räknat ut vad högre ränta innebära och gjort en plan för hur vi ställer om om det går över 7%.
Att se över hela sin ekonomi är ju viktigt, vad är det du behöver ta bort och kan du ta bort det? Vi har nog inte så låga utgifter, men jag tror att vi förhållandevis har låga fasta utgifter. Bilen är betalad kontant, inga privatlån eller andra utgifter som är bundna gör det ju enklare att stuva om utan att dra ner på sånt som är viktigt som mat och sparande.
Sen kan det ju kännas och vara stressigt med obunden ränta även om man kan hantera en höjning, då tror jag att man för sinnesfriden ska binda och betala den premie som det innebär.