Hejsan. Jag har precis skrivit på papper och köpt en lägenhet i dagarna. Kommer ha ett lånebelopp på 770 000. Timingen är inte den bästa, det är jag medveten om. Men trots detta är det ett nödvändigt köp som inte kan vänta.
Nu är den stora frågan hur jag ska lägga upp lånet. Hur hade ni gjort? Bundit delar eller hela beloppet? Eller gå på rörligt? Nyfiken på hur ni hade gjort.
Det beror nog på hur din ekonomi ser ut i övrigt. För min del är 770.000 väldigt lite för att vara ett bolån så jag hade definitivt haft det 100% rörligt. Har du ett fast jobb och så du klarar av lite svängningar så hade jag lämnat det på rörligt.
Själv har jag mitt bundet på 1 år just nu, har alltid haft rörligt innan. Men nu när bostadsmarknaden blivit lite tråkig valde jag istället att hyra ut min lägenhet 1+1 år, så då tyckte jag det passade bra att binda räntan ihop med uthyrningen. Dels för att mitt närmsta år är lite ovisst vart i världen jag kommer bo och hur mycket jag kommer kunna jobba. Jag kände i detta fallet att jag behöver veta hur stora mina utgifter kommer vara närmsta året. Hade jag bott där själv hade jag haft det 100% rörligt.
Mitt bolån är dock nästan 4x ditt, så 1-2% högre ränta skiljer ganska många tusenlappar mer i månaden.
Grattis till lägenheten. Som @SebastianB är inne på så är din skuldsättning sannolikt rätt låg i förhållande till din inkomst. Säg att du tjänar 25 000 kr. Då kommer lånet ändå bara kosta dig typ 10% av din disponibla inkomst om räntan går upp mot 4-5%. Då har du råd att ha rörligt (men också råd att binda om du sover bättre av det).
Fokusera på att bygga en buffert på några månadslöner, amortera 1-2%/år ner mot 50% belåning och spara (minst) 10% av inkomsten långsiktigt. Då har du sannolikt utrymme kvar att göra roliga saker, oavsett om räntan är 2,5% eller 5% om ett par år!