Hjälp mig tänka kring bolån, uppskov etc

Hej.
Står i tankar att köpa ny lägenhet.
Vår situation är som så att jag jobbar heltid. Har studielån.
Sambon jobbar 50 och sjukskriven 50. Hon äger idag vårt nuvarande boende. Har ett litet lån på ca 100 000. (Lägenheten värderad av mäklare till 450-550tkr.)
Om vi tillsammans ansöker om lånelöfte får vi till ett klent lån som inte riktigt räcker. Samt att en klausul säger
att nuvarande boende måste säljas innan köpekontraktet får skrivas på.
Om jag själv ansöker så får jag till ett större lån. Samt utan någon klausul om att sälja först, då jag inte äger nuvarande boende (Såklart).
Nuvarande boende är köpt för 150tkr.

Så jag tänker mig att jag lånar, vi köper tillsammans. När sambon fått nuvarande boende sålt. Lägger hon in detta i det nya boendet för att slippa skatta för vinsten just nu. (Hon betalar tillbaka handpenning, som lånas av mina föräldrar, detta för att slippa sälja av endel fonder, aktier etc.)

Men är det möjligt då nuvarande boende förmodligen inte är sålt förrän någon månad efter att vi har köpt det nya.
Eller finns det andra lösningar som kan vara bra att ha i beaktande? :slightly_smiling_face:
Tanken är att låna som mest 800tkr, om det nu spelar någon roll.

Aldrig köpt ett boende förut så är helt grön.
Enormt tacksam för era tankar.

Inser efter lite googlade att frågan kanske är helt onödig.

Vi köper tillsammans, jag tar lån. Sambon säljer efter, ansöker om uppskov efter försäljning (eller om det blir vid deklaration). Betalar sitt nuvarande lån och sedan tillbaka handpenning till mina föräldrar.

Jag äger utifrån mitt lån då kanske en större del av bostaden, vilket vi tillsammans kan lösa efterhand som lånet amorteras. Alt, vi skiter i att lösa det och ser oss som lika stora ägare i det nya boendet direkt. :wink:

1 gillning