Medlånetagare vid bolån?

Hejsan,

Är ny på forumet men hoppas kunna få lite hjälp kring mina funderingar.

Pappas sambo ber mig om hjälp till att bli medlånetagare så att hon och min pappa kan köpa huset deras (som dom just nu hyr privat). Jag vet garanterat att dem kommer kunna betala av räkningar i tid och jag är inte så orolig över att hjälpa dem men, jag tänker framtiden… Tanken är att dem köper bostaden (sambons hans och jag, även om vi ej bor i samma hushåll så bör det väl gå?) och sedan säljer den direkt i princip. Ägaren vill ha mindre än vad den är värd (Pappa och hans sambo har byggt huset och investerat i övrigt allt själv men har svårt av någon anledning att få ta lån, även tillsammans. Så dem undrar ifall jag då kan ställa upp och jag gör gärna det).

Nu till mina funderingar;

1. Går det att ta bolån tillsammans med en person som jag ej bor med?
  2. Jag har inte kontantinsats, jag blir den som är “borgenär” / medlånetagaren. Dem har kontantinsats och är redo att ta bolån. Påverkar detta mig om jag vill köpa bostad i framtiden för mig själv?
  3. Om lånet tas, och sedan släcks vid försäljning av huset och allt är “betalt och klart”, påverkar det mig om jag vill ta bostadslån i framtiden?
  4. Vid salu av huset så får jag möjligtvis en slant för det så att jag har en kontantinsats. Är detta problematiskt för bankerna om jag plötsligt får ett stort belopp på kontot som jag tänkte investera i eller det funkar inte riktigt så? Om pappas sambo är huvhudlånetagare som säljer av bostaden och får vinst som dem vill återinvestera i köp av bostad, kan del av denna summan överföras till mig eller är det inte möjligt? Vad händer om det är möjligt, måste det beskattas eller liknande? Finns det annat alternativ?

/Simon

Du ska ALDRIG gå i borgen för NÅGON.

1 gillning
  1. Ja, det har inget med sammanboende att göra.
  2. Ja det kommer att påverka ditt låneutrymme i framtiden. Hela poängen med medlåntagare är ju att du också är ansvarig för att betala på lånet om inte den andra gör det. Således måste det finnas utrymme i din ekonomi för att betala både detta lån och evt framtida eget lån.
  3. Nej det ska det inte göra. Ett lån som du betalt tillbaka är så att säga historia.
  4. Blir det vinst vid försäljning av huset måste man ju betala skatt. Men vad din pappas sambo sen gör med pengarna är hennes sak. Hon kan ge en del till dig och använda resten till en ny bostad om hon vill. Om hon köper ny bostad kan hon begära uppskov på skatten. Men detta har inget med att du är medlåntagare att göra.

Vi vet ju inget om er relation, men du ska ju vara medveten om att det är ett stort åtagande att vara medlåntagare.

3 gillningar

Tusen tack för svar! Då har jag blivit lite klokare :slight_smile: