Medlåntagare fastighet 25%

Hej, är det generellt möjligt att använda medlåntagare till bolån där ena parten enbart går med på 25% ägarskap och självfallet övriga parten går med på 75% ägarskap.

Syftet är att part 1 enbart behöver 25% stöd och att part 2 ej är beredd att riskera mer än 25%.

Vad jag förstår så bygger hela konstruktionen med medlåntagare på att samtliga låntagare har fullt ansvar, detta oberoende av hur stor andel man äger av fastigheten. Konsekvensen blir därmed att båda/alla parterna som står med på lånet var och en riskerar att behöva stå för 100% av lånet.

Nu antar jag att med medlåntagare så menas förälder eller liknande, dvs ingen juridik avseende sambo eller giftemål mm är iblandat.

Köper ena parten 25 % och andra parten 75 % och tar ett gemensamt lån för köpet av fastighet så kan banken kräva hela skulden till 100 % av vilken som helst av part 1 eller 2.

Däremot så finns det regressrätten som gör att om banken kräver hela skulden av den som bara äger 25 % så har denna part möjlighet via regressrätten att kräva tillbaka det den betalar för mycket av part 2. Denna process bryr sig inte banken om utan blir en process mellan part 1 och part 2

Mitt problem är att min kreditvärdighet enbart täcker grovt 75% av det fastigheten kommer

Förstår jag det rätt i att:
Part 1 enbart behöver kreditvärdighet för 75% av lånet och äger då 75% av fastigheten (förutsatt att vi gör ett 75/25 upplägg)

Part 2 (har gott och väl kreditvärdighet för 100%) då äger 25%, som sedan kan köpas ut av part 1, antingen bit för bit eller i en summa med part2 medgivande.

Nej, det låter som du fortfarande kopplar samman låneansvaret med ägandefördelningen.

Jag har aldrig arbetat med bolån, men skulle tro att om ni köper fastigheten ihop, 50/50 eller 25/75 gör ingen skillnad, så kommer banken slå ihop er återbetalningsförmåga och göra kreditprövning på det. Slutar en av er att betala kommer banken kräva 100 % av den andra parten.

Jag förstår låneansvaret, pengarna ska in, oberoende av andelar i ägarskap. Jag frågade om ägandefördelning i senaste, eller snarare om hur kreditvärdigheten mäts med ett 75/25 upplägg.

Kan part 1 köpa ut part 2 och därmed dess andel i fastigheten OCH dennes låneansvar?

Om jag förstår dig rätt: Den dag du (?) är på grön kvist kan du överta hela lånet och återbetala vadhelst medlåntagaren gått in med (om något).

Jag är exempelvis medlåntagare till min äldste sons boende. Han har stått för handpenning, men fick inte lån själv när det begav sig. Vi deklarerar så han får ränteavdraget etc, men jag står med som betalningsansvarig om det skiter sig. Å andra sidan står jag som delägare hos bostadsrättsföreningen, men det är som flera andra sagt i tråden, två olika saker.

Jag är part 1, det jag syftar på är att köpa ut part 2’s andel i fastigheten OCH dess skyldigheter i lånet.

Exempel.
Part 1 amorterar 25% av lånet på 2-3 år, part 1 har vid det laget tillräcklig betalningsförmåga att stå ensam på resterande lån, därmed behöver part 2 ej inneha skyldigheter gällande lånet. Andelarna kan part 1 och 2 hantera internt.

Mitt tips: Prata med banken. Jag och sonen var helt öppna med vår plan och de är bara intresserade av att det finns betalningsförmåga. De sa i princip: När han har fast tjänst och fulltid är det bara att höra av sig så kan vi flytta över så att han är ensam låntagare.

Låter rimligt, om banken s a s gör samma bedömning. Det viktigaste är ju att du och part två är överens, så det inte blir skav eller missförstånd längs vägen. Är det släkt eller partner el dyl står det ju mer på spel än pengar.

1 gillning

Exempel:
Enligt banken får du ensam låna 3 187 500. Du får då maximalt köpa för 3 750 000 kr ensam om du har kontantinsatsen på 562 500. Om du istället har en kontantinsats på 750 000 och vill köpa en fastighet för 5 000 000 så får du låna 75 % av det belånade beloppet. Persom två måste sedan låna resterande 25 %.

Om lånet på fastigheten efter 10 år endast är 3 187 500 och du behåller din kreditvärdighet kan du ju ta ett nytt lån ensam och lösa det tidigare lånet. Alltså äga skulden sen. Part 2 får ge dig dennes andel i fastigheten som en gåva. Förhoppningsvis ökar din kreditvärdighet under de 12,5 år som det normalt tar att amortera 25 %.